به نام امیر با امضای کی‌روش

دروازه‌بان‌ها : علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، پیام نیازمند (سپاهان)، سیدحسین حسینی (استقلال)، حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک).

ایران و سوئیس تنها تیم‌های جام جهانی بودند که با ۴ سنگربان در لیست راهی قطر شدند. دست آخر هم دلیل آن تصمیم عجیب کی‌روش مشخص نشد و حالا هم ۴ گلر به اردوی دوستانه دعوت شدند که البته یک تغییر بزرگ در این نفرات رخ داده. به جای امیر عابدزاده که فصل خوبی را در پونفرادینا سپری نمی‌کند، پورحمیدی فراخوانده شده که با ۱۳ کلین شیت بهترین گلر لیگ برتر بوده ولی بازهم به نظر می‌رسد انتخاب شماره یک قلعه‌نویی، بیرانوند باشد.

مدافعان: شجاع خلیل‌زاده‌(الاهلی قطر)، حسین کنعانی‌زادگان(الاهلی قطر)، آرمین سهرابیان(گل گهر سیرجان)، محمدامین حزباوی(فولاد خوزستان)، عارف آغاسی (فولاد خوزستان)، احسان حاج‌صفی‌(آ‌.ا‌.ک یونان)، میلاد زکی‌پور(سپاهان)، وحید امیری(پرسپولیس)، صادق محرمی(دیناموزاگرب کرواسی)، رامین رضاییان(سپاهان).

غیبت ابوالفضل جلالی با توجه به نیمکت نشینی در استقلال، منطقی به نظر می‌رسد و گویا مجید حسینی هم به دلیل آسیب‌دیدگی باید استراحت کند. اما درباره عدم حضور مرتضی پورعلی‌گنجی و میلاد محمدی چیزی منتشر نشده که نشان از موجه بودن آن بدهد. یعنی قلعه‌نویی روی نام دو مدافع محبوب کی‌روش خط قرمز کشیده و امین حزباوی کاپیتان تیم ملی جوانان را برای نخستین بار به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت کرده. ضمن اینکه سهرابیان هم از تیم باشگاهی آقای سرمربی یعنی گل‌گهر به اردو آمده است.

هافبک‌ها: روزبه چشمی‌(استقلال)، سعید عزت‌اللهی(وایله دانمارک)، رضا اسدی(تراکتور تبریز)، محمد کریمی(سپاهان)، میلاد سرلک(پرسپولیس)، امید نورافکن(سپاهان)، سید‌مهدی حسینی(مس رفسنجان)، احمد نوراللهی(شباب‌الاهلی امارات).

حضور نفراتی مثل محمد کریمی و مهدی حسینی نشان می‌دهد که قلعه‌نویی این پالس را به بازیکنان لیگ برتری بدهد که تلاش‌هایشان دیده خواهد شد. البته که سامان قدوس هم فراخوانده شده بود، اما گویا خودش ترجیح داد که تمرینات برنتفورد را ترک نکند و این یعنی شانس حضور او همچنان هم وجود دارد. نورافکن که از جام جهانی خط خورده بود، بار دیگر به تیم ملی برگشت و نکته جالب اینجاست که رضا اسدی درحالی به عنوان هافبک دعوت شده که در تراکتور به عنوان مهاجم به میدان می‌رود و دلیل درخشش‌اش همین تغییر منطقه بازی بوده. پست اسدی احتمالا یکی از چالش‌های قلعه‌نویی خواهد بود.

مهاجمان: امیرحسین حسین‌زاده‌ (شارلوا بلژیک)، مهدی ترابی‌(پرسپولیس)، محمد محبی‌(استقلال)، علیرضا جهانبخش‌(فاینورد هلند)، علی قلی‌زاده‌(کاسم پاشا ترکیه)، مهدی طارمی‌(پورتو پرتغال)، رضا شکاری‌(گل‌گهر سیرجان)، سردار آزمون‌(بایرلورکوزن آلمان)، شهریار مغانلو‌(سپاهان)، محمد‌حسین اسلامی‌(ذوب‌آهن)‌.

بزرگ‌ترین اتفاق لیست قلعه‌نویی، عدم دعوت از کریم انصاری‌فرد است. کاپیتان دوم تیم ملی که حدود ۱۳ سال پیش نخستین بازی ملی خود را انجام داد، سه جام جهانی را تجربه کرده و یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بود. به نحوی که حتی پس از افت چند فصل اخیر و تغییر مداوم تیم‌، او بازهم به جام‌جهانی رفت درحالی که مشخص شده بود دراگان اسکوچیچ تصمیم داشت تا قلم قرمز روی نام کریم بکشد. حالا در ۳۲ سالگی مشخص نیست دوری مهاجم اومونیا قبرس از تیم ملی ادامه‌دار باشد یا نه اما هیچ‌کس نمی‌تواند بابت عدم دعوت وی و حضور آقای گل لیگ یعنی مغانلو اعتراض کند. البته قلعه‌نویی انتخابات پرسر و صدای دیگری هم داشته و حضور اسلامی وینگر جوان ذوب‌آهن به جای مهدی قائدی که این روزها بسیار آماده است، صدای استقلالی‌ها را درآورد. ضمن اینکه شکاری هم به عنوان دیگر شاگرد امیر در گل‌گهر، حضور در تیم ملی را تجربه می‌کند.


در مجموع این نخستین اردوی قلعه‌نویی با تیم ملی است و باید دید او قصد دارد با چه سبک و نفراتی کارش را انجام دهد. 16 سال قبل که او تغییر خاصی در تیم شکست خورده ایران در جام جهانی انجام نداد و با حذف از جام ملت‌ها نتیجه آن را هم دید پس شاید در اردوهای آینده شاهد سنت‌شکنی او باشیم تا شاید تیم ملی پوست‌اندازی کند.