یزدانی سربازی copy

سربازی

شاید همه‌چیز از اینجا شروع شد. اسفند سال گذشته سیاوش یزدانی همراه با محمدحسین مرادمند «مشمول» شدند و باید برای گذراندن خدمت سربازی به عضویت یکی از تیم‌های نظامی در می‌آمدند. درست یا غلط، این قانونی است که در مورد همه فوتبالیست‌های ایرانی اعمال می‌شود. یزدانی هم دو گزینه داشت؛ حضور در فجرسپاسی لیگ برتری یا پیوستن به ملوان در دسته اول. او آن‌قدر تعلل کرد و دنبال راه‌های دور زدن قانون رفت که فرصت پیوستن به فجر را از دست داد. در نتیجه یزدانی به ملوان رفت، اما آنجا هم آن‌قدر غرولند کرد و ناز و کرشمه داشت که صدای مازیار زارع و هواداران را درآورد. یزدانی یک دقیقه هم در ملوان بازی نکرد و بعد از آن به شکل عجیبی کارت پایان خدمت گرفت، اما چند ماه خانه‌نشینی این بازیکن به وضوح او را از فرم مطلوب دور کرده بود.

یزدانی کم کاری copy

کم کاری

هنوز حواشی مربوط به خدمت سربازی یزدانی به پایان نرسیده بود که اظهارات عجیب او در مورد دوران کارش با محمود فکری همه را متحیر کرد. مدافع میانی استقلال در یک مصاحبه تصویری جملاتی با این مضمون به زبان آورد که باعث شد بسیاری او را به کم‌کاری متهم کنند: «یکی از تلخ‌ترین اتفاقات زندگی‌ام شاگردی محمود فکری بوده. این مربی بعد از اینکه مصدوم شدم به جای اینکه پشت بازیکنش را بگیرد و بگوید چرا به او پول ندادید و او برای ما مصدوم شده، پشت من را خالی کرد و از تمرینات اخراجم کرد. من هم می‌رفتم سر تمرین یک ربع تمرین می‌کردم و به رختکن می‌رفتم. خوشحالم برایش بازی نکردم و به خودم افتخار می‌کنم و هیچ‌وقت قبول نمی‌کنم شاگرد ایشان هستم. من که از استقلال بیرون نمی‌رفتم در هر صورت و بیرون می‌ماندم چون می‌دانستم فکری آنجا دوام نمی‌آورد.»

یزدانی جشن تولد copy

جشن تولد

با آغاز فصل جدید و حضور ریکاردو ساپینتو روی نیمکت استقلال، به نظر می‌رسید یزدانی سرانجام به شرایط مطلوب باز خواهد گشت و می‌تواند دوباره در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود. با این حال ساپینتو هم نشان داد چندان اعتقادی به این بازیکن ندارد. دوران نیمکت‌نشینی‌های یزدانی با جشن تولد پرحاشیه ساپینتو همراه شد. در آن شرایط، خیلی از مردم توقع نداشتند تصاویر کیک‌مالی شدن صورت مربی پرتغالی را ببینند. یزدانی هم در چنین فضایی یک توییت تند علیه ساپینتو زد؛ آنچه روشن نشد در همراهی با منتقدان بوده یا واکنشی عصبی به نیمکت‌نشینی‌هایش. یزدانی بعد از آن اتفاق از سوی ساپینتو کنار گذاشته شد، اما با وساطت علی فتح‌الله‌زاده به تیم برگشت تا اینکه رسیدیم به پنجره زمستانی و سیاوش در لیست مازاد قرار گرفت.

یزدانی پنالتی copy

پنالتی

این کلیدواژه آخر، یک کابوس تمام‌عیار است. یزدانی در نخستین بازی از نیم‌فصل دوم و در شرایطی که دیدار سپاهان و استقلال می‌رفت تا با نتیجه مساوی به پایان برسد مرتکب یک خطای پنالتی ناشیانه شد. تیمش باخت و ساپینتو او را اخراج کرد. سیاوش به سپاهان پیوست و آنجا هم در نخستین بزنگاه مهم، به ستاره وارونه بازی با پرسپولیس تبدیل شد. دو پنالتی ناشیانه یزدانی در نخستین دقایق وقت‌های عادی و اضافی بازی، کمر سپاهان را شکست و خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که مربی پرتغالی حق داشته او را از استقلال کنار بگذارد. حالا دیگر ما با بازیکنی مواجه هستیم که به وضوح، کفه حواشی‌اش از کفه توانایی‌های فنی او سنگین‌تر به نظر می‌رسد و با این شرایط، بعید است به کار تیمش بیاید.