جادوی ایجنت‌ها

از آن سو وقتی رونالدو از نظر فنی در سرازیری قرار گرفت، دیگر کاری از دلال او بر نیامد و بدترین تصمیمات ممکن را برای سی.‌آر.‌سون گرفت؛ آن‌قدر ضعیف و کمرشکن که حالا کار کریس را به حضور در النصر عربستان رسانده و مایه خنده و تمسخر در سراسر جهان شده است. این گروه از طرفداران رونالدو عقیده دارند او باید ایجنت خودش را با دلال‌های کارلوس کی‌روش عوض می‌کرد؛ موجودات شگفت‌انگیزی که بیشتر از ۳۰سال است می‌توانند برای یک مربی ناکام و شکست‌خورده تیم پیدا کنند! به شکل غریبی، مدت‌های بسیار طولانی است که کی‌روش شغل دارد و به ندرت پیش آمده خانه‌نشین شود. برخورداری مربی پرتغالی از این شرایط در حالی است که آخرین موفقیت فوتبالی او را کسی به یاد نمی‌آورد. حتی بهترین مربیان دنیا هم گاهی بدون شغل می‌مانند، اما کی‌روش یا سر کار است یا مشتری دارد. آیا این «جادو» نیست؟

قطر؛ با کدام کارنامه؟

این چند روز شایعه حضور قریب‌الوقوع کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی قطر بسیار داغ شده است. فضا طوری بوده که بعضا گفته می‌شد طی چند ساعت آینده خبر پیوستن کارلوس به قطر به‌طور رسمی اعلام خواهد شد، هرچند برخی هم می‌گویند این حرف‌ها، فقط جنبه بازارگرمی دارد. سرمربی پیشین عنابی‌ها فلیکس سانچز اسپانیایی بود که با این تیم به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا هم دست یافت، اما در پی کسب نتایج بسیار ضعیف و دور از انتظار در جام‌جهانی از کار برکنار شد. حالا قطری‌ها دنبال یک مربی جدید به جای او هستند و در این میان مطرح شدن نام کارلوس کی‌روش بسیار عجیب است.

مربی پرتغالی در سه سال اخیر سه تجربه مطلقا ناکام در کلمبیا، مصر و ایران داشته است. او دو تیم اول را در رسیدن به جام‌جهانی ناکام گذاشت و زمانی که با بلیت دراگان اسکوچیچ و به عنوان سرمربی تیم ایران راهی این مسابقات شد، سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی در جام‌جهانی را تجربه کرد. کارلوس در کلمبیا هم بدترین باخت ۸۰ سال گذشته این کشور را رقم زد و نیز در مصر، رقابت برای قهرمانی آفریقا و حضور در جام‌جهانی را به سنگال واگذار کرد. نمایش‌های بسیار ملال‌آور مصر با کی‌روش، طوری بود که محمد صلاح به‌طور کلی محو شد. در جام ملت‌های آفریقا تنها استراتژی مصر کشاندن همه مسابقات به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی بود. خیلی‌ها برای تمسخر می‌گفتند کی‌روش با سیستم «شش، چهار، صفر» و بدون مهاجم بازی می‌کند که این طعنه‌ها یک بار خود او را هم به‌شدت عصبانی کرد. حالا درک اینکه قطر چطور دنبال این مربی ۷۰ ساله است، آسان به نظر نمی‌رسد. آنها در جام ملت‌های آسیا با سانچس ۳ گل به ژاپنی زدند که خودش ۳ گل به ایران و کی‌روش زده بود. حالا قرار است کی‌روش جانشین سانچس شود!

فرصت خوب برای ایران

فارغ از اینکه داستان کارلوس کی‌روش و تیم ملی قطر به کجا خواهد کشید، رصد افکار عمومی در این مدت نشان می‌دهد دور شدن مربی پرتغالی از تیم ملی ایران با استقبال نسبی بخش قابل توجهی از هواداران فوتبال در کشورمان مواجه شده است. به هر حال کی‌روش نه از نظر فنی و نه از نظر سایر مسائل، دیگر جای دفاع برای خود‌ باقی نگذاشته و خیلی‌ها عقیده دارند زمان آن رسیده که یک تفکر جدید بر نیمکت تیم ملی حاکم شود.

حالا هم خوب است فدراسیون فوتبال به بهانه جدی شدن مذاکرات کی‌روش با قطر، به‌طور کلی قید او را بزند و دنبال یک مربی جدید با اندیشه‌های فنی روزآمد باشد. سال‌ها پیش هواداران سینه‌چاک کی‌روش در موردش می‌گفتند او آن‌قدر به ایران علاقه دارد که بعد از پایان کارش در کشورمان بازنشسته خواهد شد. زمان اما نشان داد همه اینها بازی بوده است. کارلوس بعد از ایران روی نیمکت کلمبیا و مصر نشست، یک دوره دیگر به تهران بازگشت و حالا هم گویا مسافر دوحه است. او هر زمان شرایط اقتضا کند مثل آب خوردن از ما می‌گذرد، چرا ما یک بار برای همیشه نباید از او بگذریم؟