بازگشت از اوج!

نشانه‌های منفی

نخستین نکته در مورد دربی امروز تهران که از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد این است که جامعه به دلایل مختلف به هیچ‌وجه از آن استقبال نکرده است. به جرات می‌توان گفت دست‌کم در ۳۰ سال گذشته هرگز شهرآوردی برگزار نشده که فضای روزهای قبل از آن تا این حد یخ، سرد و بی‌حس بوده باشد. این داستان عوامل زیادی دارد که شاید در مورد بخشی از مهم‌ترین آنها نتوان چندان بحث کرد، اما واقعیت بازی این است که مردم در فضای حقیقی و مجازی از آن استقبال نکرده‌اند. به علاوه تیم ملی فوتبال ایران هم در جام‌جهانی نتایج خوبی نگرفته و در ابعاد غیرفنی نیز حضور درخشانی نداشته که این هم برای رویگردان شدن مردم از فوتبال داخلی، مزید بر علت شده است. حالا به این مسائل، اضافه کنید برگزاری بازی در ورزشگاه خالی آزادی و نیز هوای به‌شدت کثیف و آلوده تهران را.

جایی که مردم بعضا تا مسافت چند متر پیش روی خودشان را هم نمی‌بینند، قرار است مهم‌ترین مسابقه فصل برگزار شود و طبیعی است که آن حس و حال همیشگی را بیش از پیش از بین می‌برد. تاخیر دو ماهه در مسابقات لیگ هم بر سردی فضا افزوده است. پیش‌تر بنا بود نیم‌فصل اول لیگ برتر تا قبل از آغاز جام‌جهانی برگزار شود یا دست‌کم دربی تهران آن طرف تقویم باشد، اما هیچ‌یک از این دو اتفاق رخ نداد. به این ترتیب پرسپولیس و استقلال در شرایطی رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت که مدت‌هاست بازی رسمی نداشته‌اند و حتی به دلیل مخالفت مسوولان، اردوی خارجی هم نرفتند. از سوی دیگر سازمان لیگ هم در اوج بدسلیقگی، این بازی را یک روز وسط هفته و در کمترین فاصله از فینال جام‌جهانی برگزار می‌کند تا شهرآورد ۹۹ برای بازیابی هویت مستقل خودش زمان کافی را نداشته باشد. با این همه، امید است نبرد جذابی بین دو تیم رقم بخورد.

درون زمین چه خبر است؟

به هر حال اما پرسپولیس و استقلال امروز با یکدیگر ملاقات خواهند داشت؛ مسابقه‌ای که غیر از ابعاد سنتی و همیشگی، حساسیت جدولی هم دارد. در حال حاضر پرسپولیس ۲۴ امتیاز دارد و در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفته، استقلال هم با ۲۲ امتیاز روی پله دوم در تعقیب حریف سنتی است. گفتیم که مسابقات تعطیل بوده و ارزیابی خاصی از سطح کیفی کنونی دو تیم نمی‌توانیم داشته باشیم. با این حال اگر قرار باشد مسابقات دوستانه را ملاک قرار بدهیم، به نظر می‌رسد وضع آبی‌ها بهتر باشد. این تیم برابر ملوان به پیروزی ارزشمند پنج گله دست یافت، اما پرسپولیس در یک بازی جنجالی و پرحاشیه، با دو گل دیرهنگام به زحمت از شکست برابر سپاهان گریخت.

قرمزها اما برای این بازی یک مشکل دیگر هم دارند که به بحران خط حمله مربوط می‌شود. شیخ دیاباته، یکی از دو مهاجم خارجی پرسپولیس از چند روز پیش مصدوم شده بود و در دربی غایب است. با این حال اتفاق غیرمنتظره به خروج ناگهانی لوکادیا از ایران مربوط می‌شود. مهاجم هلندی و ۶ گله سرخ‌ها که بهترین بازیکن فصل جاری این تیم هم بود، به شکل ناگهانی و با بهانه کردن مشکلات شخصی از ایران خارج شد تا یحیی گل‌محمدی برای دربی، هیچ‌یک از دو مهاجم توانمند و موثرش را در اختیار نداشته باشند.