با شکست برزیل در دیدار آخر برابر کامرون، جام جهانی ۲۰۲۲ در کنار سه جام ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۹۴ قرار گرفت که در آن هیچ تیمی نتوانسته با امتیاز کامل از مرحله گروهی صعود کند. جالب اینکه در هر سه این جام‌ها، برزیل توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

مکزیک که برای نخستین بار از سال ۱۹۷۸ از صعود به دور حذفی باز ماند، با میانگین ۱۷ خطا در هر بازی خشن‌ترین تیم جام تا این مرحله بوده است. ایران هم با میانگین ۷/ ۱۲ خطا در رده سیزدهم خشن‌ترین تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قرار دارد.

جام جهانی قطر با ۵ تیم انگلیس، آمریکا، مراکش، کرواسی و هلند به تورنمنتی تبدیل شد که این تعداد تیم شکست ناپذیر در پایان دور گروهی دارد. البته رکورد اصلی مربوط به جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ است که در آغاز مرحله حذفی، ۱۲ تیم شکست نخورده بودند.

در بین تیم‌های سوم گروه‌های هشت‌گانه جام جهانی امسال، فقط ایران سه امتیاز دارد و‌ ۷ تیم دیگر ۴ امتیازی هستند و برای نخستین بار است که این تعداد تیم در جام جهانی با وجود کسب ۴ امتیاز از دور رقابت‌ها کنار می‌روند. لهستان، کره‌جنوبی و اسپانیا هم ۴ امتیاز گرفتند، اما به عنوان تیم دوم راهی دور بعدی شدند که این باعث شد تا ایران ضعیف‌ترین تیم سوم گروه‌های هشت‌گانه لقب بگیرد.

درحالی که قطر با سه شکست و بدون کسب امتیاز با تورنمنتی که خودش میزبان بود وداع کرد تا بدترین میزبان تاریخ جام جهانی لقب بگیرد، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی با نمایش‌هایی شجاعانه توانستند به مرحله حذفی راه پیدا کنند تا قاره آسیا برای نخستین بار ۳ نماینده در این دور داشته باشد.

مارکوس رشفورد و فیل فودن در فاصله ۹۶ ثانیه دو گل برابر ولز به ثمر رساندند تا ایران دومین تیمی باشد که سریع‌ترین گل‌های متوالی تاریخ جام جهانی را دریافت می‌کند و حداقل در این زمینه اول نباشد! دو گل بوکایو ساکا و رحیم استرلینگ در بازی با ایران ۱۴۶ ثانیه باهم فاصله داشت.

ژاپن با تنها ۱۸ درصد مالکیت توپ برابر اسپانیا، کمترین مالکیت ممکن برای کسب پیروزی در تاریخ جام جهانی را به ثبت رساند. جالب اینجاست سامورایی‌ها با میانگین ۱/ ۳۲درصد، دومین تیم جام پس از کاستاریکا با ۲/ ۳۰ درصد بود و پس از این‌ دو ایران با ۹/ ۳۵ درصد قرار دارد.

شاگردان کی‌روش که تعداد پاس‌های‌شان به هزار هم نرسید، با تنها ۵/ ۷۱ درصد درستی پاس، ضعیف‌ترین تیم جام جهانی ۲۰۲۲ از این حیث بودند. اگر ژاپنی‌ها مالکیت پایین داشتند، حداقل ۶/ ۷۸ درصد درستی پاس داشتند و شیوه درست ضدحمله زدن را به کل تیم‌های جام آموختند.