31- (11)

ایرج دانایی‌فرد: تیم ملی ایران در جام‌جهانی 1978 آرژانتین متحمل دو شکست سنگین 3برصفر و 4بریک برابر هلند و پرو شد و یک تساوی یک-یک از اسکاتلند گرفت. در دیدار برابر اسکاتلند مرحوم ایرج دانایی‌فرد نخستین گل تاریخ تیم ملی ایران در ادوار جام‌جهانی را به ثمر رساند و پایه‌گذار نخستین امتیاز کشورمان در این بازی‌ها شد. گل بازی با پرو را هم حسن روشن زد که او هم جزو بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران است.

31- (7)

احمدرضا عابدزاده: دروازه‌بان اسطوره‌ای تاریخ فوتبال ایران در جام‌جهانی 98 فرصت درخشش یافت. عابدزاده به بازی اول با یوگسلاوی نرسید و چه حیف که این‌طور شد، در غیر این صورت شاید سرنوشت مسابقه تغییر می‌کرد. او مقابل آمریکا شرایط بازی را پیدا کرد و چند سیو خوب داشت؛ مخصوصا یکی از آنها که به اصطلاح واکنش «هندبالی» بود و هنوز در حافظه‌ها باقی مانده است.

31- (10)

علی دایی: بهترین گلزن ایرانی تاریخ مسابقات ملی دنیا، در جام‌های جهانی موفق به گلزنی نشده، اما پاس گل دیدنی او برای مهدوی‌کیا در مسابقه با آمریکا نقش مهمی در آن پیروزی داشت. اگر برتری تصادفی برابر مراکش را کنار بگذاریم، پیروزی بر آمریکا تنها برد فنی تاریخ ایران در جام‌های جهانی است. دایی در مرحله انتخابی آن مسابقات هم یک پاس گل طلایی به خداداد عزیزی داد. شهریار فوتبال ایران در پلی‌آف جام‌جهانی 2002 نیز برابر ایرلند یک پاس چشم‌نواز به علی کریمی داد که البته درخشش شی گیون مانع از به ثمر نشستن آن توپ شد.

31- (8)

مهدی مهدوی‌کیا: دیدار با آمریکا در جام 98 منجر به ثبت نخستین پیروزی تاریخ ایران در جام‌های جهانی شد. در آن بازی حمید استیلی گل نخست را به ثمر رساند و مهدی مهدوی‌کیا گل دوم را. مهدوی‌کیای جوان که در اوج دوران فوتبالش قرار داشت، در آن تورنمنت بازی‌های بسیار خوبی را هم به نمایش گذاشت و پس از آن سال‌ها حضور درخشان در لیگ آلمان را تجربه کرد.

31- (4) copy

امید ابراهیمی: با وجود اصرار شدید کی‌روش روی اینکه همه باید لژیونر شوند، بهترین بازیکنان ایران در جام‌جهانی 2018 کسانی بودند که آن زمان داخل کشور بازی می‌کردند. به‌طور مشخص وحید امیری نمایش‌های خوبی داشت، اما امید ابراهیمی هم به شکلی غافلگیرکننده درخشید.

آندرانیک تیموریان: شاید بهترین بازیکن ایران در جام‌جهانی 2006 بود. این هافبک دفاعی درخشان که در بهترین روزهای فوتبالش به سر می‌برد، سه بازی قابل قبول انجام داد و بلافاصله لژیونر شد.

31- (5)

اشکان دژاگه: او را هم شاید بتوان بهترین بازیکن ایران در جام‌جهانی 2014 تلقی کرد. اگر در بازی با آرژانتین پنالتی زابالتا روی اشکان اعلام می‌شد، شاید دژاگه پایه‌گذار تاریخی‌ترین برد فوتبال ایران می‌شد. در برزیل رضا قوچان‌نژاد هم تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشت. او تنها گل بازی با بوسنی را به ثمر رساند، وگرنه ممکن بود برای نخستین بار جام‌جهانی را بدون گل زده ترک کنیم.