خداحافظی بدون بدرقه

این مسابقه می‌توانست بدرقه خوبی برای کاروان تیمی باشد که امید بسیاری برای تاریخ‌سازی و صعودشان از مرحله گروهی وجود دارد. با این حال کج‌سلیقگی دوستان و شرایطی که این روزها حاکم است، سبب شد تا مهم‌ترین رکن این موضوع یعنی تماشاگران حق حضور در این رویداد را نداشته باشند. مسلما نبرد با تیمی که در رده ۱۴۳ رنکینگ فیفا حضور دارد نمی‌تواند آورده فنی خاصی داشته باشد. به جز اینکه ملی‌پوشان با کسب یک پیروزی پر گل، با روحیه‌ای خوب روانه دوحه شوند، اما وقتی کسی حضور ندارد که از شادی آنها شاد باشد و اصولا مراسم شادی گل هم در فوتبال ایران درحال رنگ باختن است، خب همین نیکاراگوئه هم نمی‌تواند حریف تدارکاتی مناسبی باشد. برای دیدار امروز کی‌روش تنها می‌تواند از بازیکنان داخلی و ملی‌پوشان شاغل در لیگ قطر استفاده کند، چراکه هنوز فیفادی آغاز نشده و باشگاه‌های اروپایی بازیکنان ایرانی‌شان را در اختیار تیم ملی قرار نداده‌اند.

این آخرین دیداری است که بازیکنان لیگ برتری بتوانند سرمربی پرتغالی را قانع کنند که برای آنها هم در راه قطر بلیت بگیرد. هرچند همان‌طور که انتظار می‌رود، اسکلت اصلی تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند و از آنجا که برخلاف جام جهانی‌های پیشین هر تیم می‌تواند ۲۶ بازیکن را معرفی کند، چند شانس بیشتر برای ملی‌پوش شدن وجود دارد. کی‌روش در هفته‌های اخیر برنامه خاصی برای ریکاوری پس از بازی‌های لیگ برتر و سپس تمرینات تاکتیکی برگزید و باید دید این متد جدید تا چه اندازه موفقیت‌آمیز خواهد بود. قطعا ترکیب تیم ملی برای بازی امروز آن چیزی نیست که انتظار می‌رود یازده روز دیگر برابر انگلیس در زمین باشند، اما سابقه سرمربی پرتغالی نشان داده که گاهی از دل تمرینات و بازی‌های دوستانه، سورپرایزهایی را برای مسابقات اصلی رو می‌کند.

خبر دیگر برای تیم ملی اینکه با درخواست و اعلام رسمی کی‌روش، مارکار آقاجانیان بار دیگر به جمع کادرفنی اضافه می‌شود تا بدین‌ترتیب معمای دستیار ایرانی او به دم‌دستی‌ترین شکل ممکن حل شود. از زمان بازگشت کی‌روش به ایران، مدام او و اهالی فدراسیون از جواد نکونام به عنوان گزینه متبوع حضور در تیم ملی یاد می‌کردند اما حالا پس از تکذیب‌های هزارباره حضور آقاجانیان، او بار دیگر دستیار کارلوس می‌شود، اما مشخص نیست در بازی امروز روی نیمکت می‌نشیند یا خیر. این درحالی است که اخیرا یک مربی جدید پرتغالی به نام برونو هم به جمع دستیاران کی‌روش اضافه شده و باید دید او تعدد یاران نزدیکش را چگونه مدیریت می‌کند.