Untitled-1

  رویای  اول/  برگزاری برخی مسابقات در ایران

آن اوایل، وقتی به تازگی اسم قطر از سوی فیفا به عنوان میزبان جام‌جهانی 2022 اعلام شد، برخی مسوولان ایرانی و در راس آنها فدراسیون علی کفاشیان مدعی بودند به دلیل وسعت کم کشور قطر و مشکلات احتمالی در مسیر میزبانی از 32 تیم، ممکن است برخی مسابقات این تورنمنت در ایران و مشخصا جزیره کیش برگزار شود. در آن زمان منتقدان به کرات تذکر دادند که امکانات جزیره کیش حتی برای میزبانی از اردوهای تدارکاتی تیم‌های داخلی هم کافی نیست، چه برسد به پذیرایی از بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا در معتبرترین تورنمنت جهان. با این وجود گویا خیال‌پردازی هزینه خاصی نداشت و دوستان با تمام قوا مشغول همین کار بودند.

  رویای دوم / اسکان دادن تیم‌ها در ایران

پس از آنکه روشن شد امکان برگزاری مسابقات در ایران وجود ندارد و این مساله چه از نظر فنی و سخت‌افزاری و چه از نظر قانونی ناممکن است، ایده میزبانی از چند تیم حاضر در مسابقات مطرح شد. به این معنا که جزیره کیش بتواند میزبان آخرین اردوهای آماده‌سازی برخی تیم‌های حاضر در جام‌جهانی باشد. با این حال با توجه به تفاوت سطح کیفی امکانات ورزشی و رفاهی در ایران و قطر، روشن بود که این ایده به جایی نخواهد رسید. در این زمینه کار به جایی رسید که حتی ممکن است اردوی خود تیم ملی ایران هم در کیش برگزار نشود! در حال حاضر تهران یا دوبی به عنوان دیگر گزینه‌های میزبانی از اردوی تیم ملی معرفی شده‌اند. در این صورت چطور انتظار داشتیم خارجی‌ها جزیره کیش را انتخاب کنند؟

  رویای سوم/ استفاده از پروازها

در سیر نزولی توقعات ایران از سهیم شدن در میزبانی قطر، کار به جایی رسید که دل خوش کردیم به افزایش تعداد پروازها بین تهران و دوحه. چند ماه پیش یکی از مدیران صنعت هوانوردی کشور از برقرار شدن روزانه 200پرواز بین ایران و قطر در طول برگزاری جام‌جهانی خبر داد، اما این رویا هم هرگز محقق نشد. چندی پیش قطر رسما فهرست پروازهای فوق‌العاده تایم جام‌جهانی را اعلام کرد. بر این اساس روشن شد در طول انجام مسابقات، روزانه 60پرواز از امارات، 40پرواز از عربستان، 48 پرواز از عمان و 16 پرواز از کویت به قطر انجام خواهد شد. این یعنی تماشاگران جام‌جهانی اگر به هر دلیلی نتوانستند یا نخواستند از پرواز مستقیم استفاده کنند، می‌توانند از طریق این چهار کشور خودشان را به قطر برسانند. این اتفاق طبیعتا سود مالی قابل توجهی برای کشورهای واسطه خواهد داشت و به گسترش توریسم آنها هم کمک می‌کند. در برنامه‌های اعلام‌شده از سوی قطر، نامی از ایران دیده نمی‌شود.

  رویای چهارم/جذب توریست

در پایان همه خیال‌پردازی‌ها، رسیدیم به این نقطه که اگر هیچ کاری از دست‌مان بر نمی‌آید، لااقل می‌توانیم سهمی از هزاران توریست سرازیر شده به سمت قطر در طول برگزاری جام‌جهانی داشته باشیم؛ به این معنا که وقتی آنها در کشور میزبان جام‌جهانی اقامت دارند و مشغول تماشای مسابقات هستند، در اوقات خالی‌شان به جزیره کیش یا سایر نقاط دیدنی نزدیک بیایند و آنها را از نزدیک تماشا کنند. حالا اما در فاصله یک ماه تا آغاز جام‌جهانی اخبار ناامیدکننده‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد؛ به‌شدت ناامیدکننده. به این نقل قول منتشر شده از جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران ایران توجه کنید: «ما از شش ماه پیش اعلام کردیم که با 20هزار تخت آمادگی پذیرش مسافران جام جهانی قطر را داریم؛ اما تا الان یک نفر هم رزرو نداشته است. ما امسال گردشگری ورزشی خارجی نداریم. اعلام شده کسانی در ایام جام‌جهانی اجازه ورود به خاک قطر را دارند که حداقل بلیت یکی از بازی‌ها را داشته باشند. متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، ما موفق به دریافت سهمیه و فروش بلیت نشدیم.» و این نقطه پایان همه رویاپردازی‌هاست. همگی خسته نباشید!