جام جهانی ۲۰۱۴

نخستین تورنمنت معتبری که تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش در آن حاضر شد جام‌جهانی ۲۰۱۴ بود. از جمله اسامی جالب حاضر در فهرست نهایی تیم ملی می‌توان به مهرداد بیت‌آشور، احمد آل‌نعمه و محمد خانزاده اشاره کرد. تیم ملی در بازی نخست برابر نیجریه بدون گل مساوی کرد که کیفیت این مسابقه با انتقاد شدید رسانه‌های گروهی جهان همراه شد. رویترز از «هو» شدن بازیکنان دو تیم هنگام خروج از زمین خبر داد و ایندیپندنت هم کیفیت اسفبار بازی را به نحسی عدد ۱۳ گره زد، چون این سیزدهمین بازی جام بود. وب‌سایت جهانی گل اما بعدها مسابقه ایران و نیجریه را بین ۱۰ بازی تاریخ قرار داد که آرزو می‌کردیم قبل از آغاز آنها خواب بمانیم! با این وجود در مسابقه دوم برابر آرژانتین شاهد ارائه یکی از بهترین بازی‌های تاریخ تیم ملی بودیم و اگر نبود ضربه هنرمندانه لیونل مسی در دقایق آخر یا اگر خطای پنالتی زابالتا روی اشکان دژاگه اعلام می‌شد، شاید از فینالیست آن دوره امتیاز می‌گرفتیم. دیدار با آرژانتین یک افسوس بزرگ برای فوتبال ملی ما بود، چون واقعا خوب بازی کردیم و سزاوار شکست نبودیم. در بازی سوم برابر بوسنی برای صعود ناچار به حمله کردن بودیم و همین مساله باعث شد برای نخستین بار نقص بزرگ تیم کی‌روش یعنی فقدان برنامه تهاجمی به چشم بیایید. ما جلو کشیدیم و پیاپی دروازه تیم‌مان باز شد. یک شکست ۳بریک، پایان کار تیم ملی در آن تورنمنت بود.

جام ملت های آسیا ۲۰۱۵

کار خوب کی‌روش در این دوره از رقابت‌ها، افزودن چند بازیکن جدید و مهم به تیم بود. نفراتی همچون سردار آزمون، وحید امیری و وریا غفوری در این بازی‌ها جان تازه‌ای به تیم ملی بخشیدند. تیم کشورمان در مرحله گروهی ابتدا ۲برصفر بحرین را برد و در ادامه دو پیروزی یک‌بر‌صفر برابر قطر و امارات به دست آورد. گل ثانیه پایانی قوچان‌نژاد برابر امارات ما را از دوئل با ژاپن رهاند و همه خوشحال بودیم که به عراق می‌خوریم، اما چه سود که در یک‌چهارم نهایی بعد از تساوی ۳-۳ برابر عراق در ضربات پنالتی شکست خوردیم و حذف شدیم. در روزی که همه عراقی‌های دنیا پنالتی‌های‌شان را برابر علیرضا حقیقی گل کردند، مهرداد پولادی با یک بی‌احتیاطی بزرگ کارت زرد دوم را گرفت و اخراج شد. آن بازی پایان کار پولادی در تیم ملی بود.

جام جهانی ۲۰۱۸

این دومین جام‌جهانی کی‌روش با تیم ملی ایران بود. خط خوردن وریا غفوری و جلال حسینی و حضور خانزاده، شگفتی بزرگ فهرست نهایی تیم ملی بود. نخستین بازی تیم ملی برابر مراکش به شکلی غیرمنتظره با فشار شدید حریف آفریقایی آغاز شد؛ آنچنان سهمگین که عادل فردوسی‌پور در دقیقه بیست بازی آرزو می‌کرد داور مسابقه سوت پایان را به صدا در بیاورد. همین عادل اما گل به خودی لحظات پایانی مدافع مراکش را با فریاد «جونم کی‌روش» جشن گرفت. تیم ملی ایران بعد از جام‌جهانی ۱۹۶۶ به نخستین تیم تاریخ تبدیل شد که یک بازی را در این مسابقات می‌برد، بی‌آنکه در نیمه دوم ضربه‌ای به سمت دروازه حریف زده باشد!‌ در دیدار دوم به مصاف اسپانیایی رفتیم که درست در آستانه آغاز مسابقات با بحران تغییر مربی مواجه شده بود. در مسابقه‌ای که ۲۲ درصد مالکیت توپ داشتیم، نهایتا با یک گل به اسپانیا باختیم و این تنها برد ماتادورها در کل آن تورنمنت بود. البته که سعید عزت‌اللهی‌(که آن شب خیلی خوب فهمیدیم اسپانیایی هم بلد است!) یک گل زد، اما از سوی داور آفساید اعلام شد. در دیدار سوم برابر پرتغال اما در حالی که یک گل عقب بودیم و رونالدو هم یک پنالتی از دست داده بود، با گل کریم انصاری‌فرد از روی نقطه پنالتی به بازی برگشتیم. بعد از مسابقات روزنامه تایمز انگلستان تنها اشتباه VAR در جام‌جهانی روسیه را اعلام همین پنالتی به سود ایران دانست. در ثانیه‌های آخر آن بازی هم مهدی طارمی فرصت خوبی برای گلزنی داشت که اگر به ثمر می‌نشست، تیم کشورمان ناباورانه به مرحله بعدی راه می‌یافت.

جام ملت های آسیا ۲۰۱۹

این دوره از بازی‌ها برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شد و کارلوس کی‌روش هم قبل از آغاز تورنمنت با فدراسیون فوتبال کلمبیا به توافق نهایی رسیده بود. در مرحله گروهی با پنج گل یمن را بردیم، با دو گل ویتنام را شکست دادیم و برابر عراق بدون گل مساوی کردیم. در یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی به ترتیب با دو و سه گل از سد عمان و چین گذشتیم، اما در شرایطی که بدون گل خورده به نیمه‌نهایی رسیده بودیم، با سه گل برابر ژاپن تن به شکست دادیم. این سنگین‌ترین باخت تاریخ تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا بود؛ در تنها مرتبه‌ای که شاگردان کی‌روش با یکی از سه تیم ژاپن، استرالیا یا عربستان بازی کردند.

و حالا جام جهانی ۲۰۲۲

به صورت اجمالی کارنامه کارلوس کی‌روش را در چهار تورنمنت مهمی که به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته بود، مرور کردیم. حقیقت آن است که او هنوز هیچ موفقیت منحصربه‌فردی در فوتبال ایران به نام خودش ثبت نکرده است. صعود به جام‌جهانی، پیروزی در این مسابقات یا راهیابی به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، کارهایی نیست که قبل و بعد از او سرمربیان دیگر انجامش نداده باشند. با هر تفسیر و دیدگاهی و با هر احساسی نسبت به کی‌روش، این مربی امروز اینجاست و هدایت تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را بر عهده خواهد داشت. شاید او آمده است تا بالاخره کار ناتمامش در فوتبال ایران را به پایان برساند. این کار ناتمام، می‌تواند صعود از مرحله گروهی باشد و چه بسا بعد از آن تلاش برای شکستن طلسم قهرمانی تیم ملی در آسیا. برای او که حالا منافعش به منافع تیم ملی ایران گره خورده آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم این‌بار حاصل کار مرد پرتغالی، یک نتیجه «کمی» و قابل مشاهده باشد. پیش از این، در ارزیابی عملکرد این مربی، گزاره‌های کیفی و قابل بحث مثل «کی‌روش به تیم ملی شخصیت داد یا نسل عوض کرد و...» زیاد شنیده شده است. حالا نوبت جشن صعود در دوحه است؛ گنجی که نابرده رنج به کی‌روش رسید و او باید ثابت کند سزاوارش بوده است.

۲۷ سرباز کی روش

کارلوس کی‌روش نام این ۲۷ بازیکن را برای حضور در اردوی اتریش اعلام کرد: علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، حسین حسینی، پیام نیازمند، رامین رضاییان، صادق محرمی، صالح حردانی، حسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، امید نورافکن، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، میلاد سرلک، سامان قدوس، احمد نوراللهی، احسان حاج‌صفی، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون.