فرار از جهنم

سرمربی پرتغالی استقلال بعد از شکست تیمش برابر سپاهان در هفته نخست، به‌شدت تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت؛ مخصوصا از این جهت که تیم او کل فصل گذشته را بدون باخت پشت سر گذاشته بود. به همین دلیل زمانی که استقلال در بازی هفته دوم برابر ملوان یک شکست یک نیمه‌‌ای را برابر ملوان تجربه کرد، بسیاری در فضای مجازی حسابی خشمگین شدند. کار تا جایی پیش رفت که هزاران نفر حتی خواهان اخراج ساپینتو شدند. محتوایی که زیاد در پست‌‌ها، توییت‌‌ها و کامنت‌‌‎ها دیده می‌‌شد، این بود که ساپینتو به درد نمی‌‌خورد و تا دیر نشده باید باشگاه با تعویض او «فصل» را نجات بدهد! عمر این فضای سنگین و عجیب اما چندان به داراز نکشید و ریکاردو توانست از جهنم فرار کند. او در نیمه دوم به خوبی تیمش را کوچ کرد و از شکست یک بر صفر، پیروزی سه بر یک ساخت. سرمربی استقلال ابتدا دفاع سه نفره تیمش را به چهار نفره تغییر داد و بعد با به بازی فرستادن ابوالفضل جلالی به جای جعفر سلمانی، جان تازه‌‌ای به جناح چپ تیمش بخشید. تعویض مهدی قائدی هم جواب داد و این بازیکن در اولین نمایش خود برای استقلال بعد از بازگشت به این تیم موفق شد یک گل بزند و یک پنالتی بگیرد.

عملکرد نیمه دوم استقلال در انزلی باعث شد نگاه‌ها به ساپینتو تغییر کند و فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی زیر و رو شود. بسیاری امیدوار شدند استقلال در گذر زمان بهتر شود و حتی فوتبال جذاب‌‌تری نسبت به فصل قبل ارائه دهد. اگر از ما می‌‌پرسید اما، نه آن محاکمه‌های نیمه اول را قبول داریم و نه این تعریف و تمجیدهای اغراق‌‌آمیز آخر بازی را. هنوز عقیده داریم باید زمان بگذرد و او فرصت کافی برای نشان دادن کیفیتش را داشته باشد؛ حالا یا نمره قبولی می‌‌گیرد، یا نه. در شرایط فعلی هر نوعی داوری درباره این آدم (درست مثل سرمربیان سپاهان و تراکتور که آنها هم تازه وارد فوتبال ایران شده‌‌اند) شتاب‌‌زده و غیردقیق خواهد بود. خوب است کمی بردبار باشیم و به این سرعت از آدم‌‌ها قهرمان و ضد قهرمان نسازیم.


احساساتی نشو!

از همان ابتدا که بحث حضور ساپینتو در فوتبال ایران شکل گرفت، هواداران فوتبال با مرور سوابق او پی بردند که مربی پرتغالی مردی به‌شدت احساساتی، برون گرا و خبرساز است. او که سابقه جنجال کردن در فوتبال اروپا را دارد، در ایران هم خیلی زود این ویژگی‌‌اش را نشان داد. در انزلی زمانی که استقلال با یک گل از ملوان عقب بود، ساپنتو برانکارد را به سمت امدادگران شوت کرد. این رفتار او بازتاب‌‌های منفی زیادی به همراه داشت و حتی باعث شد هلال احمر هم علیه سرمربی استقلال بیانیه بدهد. حالا کمیته انضباطی هم وارد ماجرا شده و 48ساعت به ساپینتو مهلت داده دفاعیاتش را به‌طور کتبی ارائه دهد. به نظر می‌‌رسد از همین ابتدای فصل حساسیت‌‌ها روی سرمربی استقلال بیشتر شده است و اگر او در کنترل احساساتش موفق نباشد، کار برایش سخت خواهد شد.