زرد طلایی، سرخابی‌های کمرنگ

  سپاهان؛ یک تیم خوب و یک مربی بزرگ

  پیروزی ۲برصفر سپاهان برابر استقلال در ورزشگاه آزادی، تنها یک برد معمولی نبود. طلایی‌پوشان نمایشی در این مسابقه ارائه دادند که باعث شد خیلی‌ها از این تیم به عنوان بخت اول کسب عنوان قهرمانی یاد کنند. البته که معمولا این قضاوت‌ها در هفته‌های نخست شتاب‌زده است و بعضا پس از مدتی باطل بودن حدس و گمان‌ها اثبات می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد موضوع سپاهان فرق داشته باشد. این تیم از پتانسیل و ابزار لازم برای موفقیت برخوردار است. طلایی‌پوشان تیم متوازن و پرستاره‌ای دارند که از عقب تا جلوی زمین با مهره‌های موثری همچون رشید مظاهری، رامین رضاییان، امید نورافکن، محمدرضا حسینی، فرشاد احمدزاده، شهریار مغانلو و... تجهیز شده است. این تیم برای فصل جدید چند بازیکن خارجی هم استخدام کرده که به نظر می‌رسد از کیفیت خوبی برخوردار باشند. دست‌کم نمایش چند دقیقه‌ای مانوئل فرناندز در ورزشگاه آزادی همه را به وجد آورد؛ بازیکنی که سابقه حضور در لیگ‌های معتبر را هم دارد. در کنار اینها سپاهان امسال یک کادرفنی مجرب و البته گران‌قیمت هم انتخاب کرده است. ژوزه مورایس سابقه دستیاری مورینیو را در کارنامه دارد و سبک بازی‌اش برابر استقلال هم نشانه‌هایی از آن مدل بازی را در دل داشت؛ آنجا که سپاهان در دفاع جمع می‌شد و هنگام ضد حمله به سرعت از فضاهای باز زمین استفاده می‌کرد. مورایس که البته به عنوان سرمربی سابقه قهرمانی در لیگ‌های عربستان و کره‌جنوبی را در کارنامه دارد، در بعد شخصیتی هم در همین مدت کوتاه هواداران فوتبال را مجذوب کرده است. او آرام و حرفه‌ای است و در نشست خبری قبل از بازی با استقلال هم مطالب جذابی در مورد بیماری سختش و تغییر فلسفه زندگی برای او پس از آن ماجرا تعریف کرد. در مجموع بسیار سخت است که سپاهان را مدعی اصلی قهرمانی در این فصل ندانیم.

  استقلال؛ کار سخت ساپینتو  

  بعد از یک فصل بدون شکست، استقلال لیگ بیست‌ودوم را با یک باخت بد برابر سپاهان شروع کرد. موضوع فقط یک شکست حیثیتی بعد از بیش از ۳۰۰ روز نیست؛ داستان اینجاست که استقلال در این مسابقه عملکرد خوبی هم نداشت. این تیم نسبت به فصل گذشته تقویت شده و ستاره‌های گران‌قیمتی مثل کاوه رضایی، سجاد شهباززاده، محمد محبی، مهدی قائدی و... را در اختیار گرفته است. بنابراین طبیعتا انتظارات از ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال بالاست و او باید نتایج خوبی بگیرد. حتما نیاز است که به این مربی و تیمش زمان بدهیم، اما به‌طور قطع خود ساپینتو هم از عملکرد شاگردانش در هفته نخست راضی نبود. استقلال در دو هفته پیش‌رو با دو تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر یعنی ملوان و مس بازی دارد و شاید این فرصت خوبی باشد که ساپینتو بر تیمش مسلط شود.

  پرسپولیس؛ سایه سنگین تردید

  پرسپولیس هم هفته اول را با برد شروع نکرد. آنها در حالی برابر ذوب‌آهن به تساوی بدون گل رضایت دادند که میزبان از دقیقه۵۳ با یک بازیکن کمتر بازی ‌کرد. در نتیجه تساوی برابر چنین تیمی نمی‌تواند برای پرسپولیس نتیجه قابل قبولی باشد؛ مخصوصا که این تیم نقل‌وانتقالات پرخبری داشته و ستاره‌های زیادی جذب کرده است. در این بازی باردیگر مشکلات فصل گذشته پرسپولیس به چشم می‌آمد؛ آنجا که در بسیاری از دقایق بازی شاهد رد و بدل شدن بی‌هدف توپ بین بازیکنان پرسپولیس بودیم. افزایش آمار پاس‌های سالم به خودی خود ارزشی ندارد. این موضوع تنها زمانی مفید است که منجر به خلق موقعیت جدی و تاکتیکی شود؛ اتفاقی که در اصفهان کمتر رخ داد. بعد از این بازی بار دیگر خیلی‌ها یحیی گل‌محمدی را متهم کردند به اینکه «پلن‌بی» ندارد و نمی‌داند در مقابل تیم‌های دفاعی چطور گلیم تیمش را از آب بیرون بکشد. البته که پرسپولیسی‌ها امیدوار هستند با اضافه شدن لوکادیا به خط حمله، شرایط تیم‌شان بهتر شود.