اندرخمان کوچه تکنولوژی

چنین اصلی با توجه به اینکه اشتباهات اگر به ضرر یک طرف باشد به نفع طرف دیگر است، از لحاظ منطقی گیج‌کننده است، اما خب این اتفاق رخ می‌دهد. در دنیا با پیشرفت تکنولوژی و ورود گسترده فناوری کمک داور ویدئویی، تقریبا تمامی معضلات و اشتباهات داوری درحال حل شدن است، اما این تکنولوژی با وجود درخواست‌های بسیار، هنوز در فوتبال ایران محلی از اعراب ندارد. سال گذشته از  VAR آفلاین در بازی تیم ملی برابر کره‌جنوبی رونمایی شد که شاید کمی مضحک به نظر می‌رسید، اما خب بازهم نوید‌دهنده اخبار بهتر بود. اما بعدها مشخص شد مسیر شرکت تامین‌کننده همان هم از یک مجموعه غیرقابل‌قبول می‌گذشته و همه‌چیز منتفی شد. حالا که اکثر کشورهای جهان صاحب این تکنولوژی هستند و حتی طریقه استفاده از آن تبدیل به یک الزام برای داوران بین‌المللی شده، ایران همچنان در این زمینه از دنیا عقب است.

کار به جایی که رسیده که فیفا و ‌ای‌اف‌سی هشدار داده‌اند داورانی را که در مسابقات داخلی با VAR کار نکنند، از مسابقات بین‌المللی کنار می‌گذارند، اما در جدیدترین اظهارنظر، سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرده که فناوری کمک داور ویدئویی «احتمالا» از نیم فصل دوم به لیگ برتر می‌آید. هرچند با تکذیبیه دیروز وزارت ورزش مبنی بر اینکه این وزارتخانه هیچ نامه‌نگاری و تلاشی برای آوردن این تکنولوژی به ایران نداشته، همه‌چیز درحد همان رویا باقی ماند. جدا‌ از بحث التزام به آموزش داوران برای کار با این سیستم، بسیاری از ورزشگاه‌های ایرانی حتی از نبود سرویس‌های بهداشتی سالم رنج می‌برند و مشخص نیست تا نیم فصل قرار است چه معجزه‌ای در تجهیز امکانات ورزشگاه‌ها انجام شود.  در گیر‌و‌دار همین اتفاقات، نشریه دیلی‌میل انگلیس اعلام کرد که مسوولان لیگ برتر این کشور قصد دارد در راستای شفافیت بیشتر تصمیمات داوری، پس از هر بازی مکالمات میان داوران و اتاق VAR را به صورت عمومی منتشر کند.

هدف از این کار، افزایش شفافیت تصمیمات داوران است. پروژه‌ای که طی آن پس از هر بازی فایل صوتی مکالمات به صورت عمومی منتشر می‌شود و البته خبری از پخش زنده (مانند مکالمات رانندگان فرمول یک طی مسابقات) نخواهد بود. گفته می‌شود که این فایل‌ها در یوتیوب منتشر خواهد شد تا در اختیار عموم قرار بگیرد. در اینجا اما هنوز سیستم‌های ارتباط بی‌سیم داوران محل مناقشه است که گاهی اوقات کار نمی‌کند و گاهی اوقات چسب‌هایش کنده می‌شود! به هرحال همین موضوع نشان می‌دهد که فوتبال ایران تا چه اندازه از نمونه‌های موفق خارجی عقب‌تر است و قطعا برای فصل جدید، باید منتظر فصل جدیدی از دعوا و جنجال بر سر اشتباهات داوری باشیم؛ آن‌هم بدون VAR.

22- (16) copy