چه کسی قهرمانی آسیا را از پرسپولیس گرفت؟

تیم قرمزپوش پایتخت در آن فصل به عنوان صدرنشین از گروهی که السد قطر، الوصل امارات و نسف قارشی ازبکستان در آن حضور داشتند به مرحله بعد رسید. سرخ‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی الجزیره امارات را شکست دادند؛ همان مسابقه‌ای که با گل دقیقه نود جلال حسینی در تهران ماندگار شد. در یک‌چهارم نوبت به الدحیل قطر رسید تا برابر تیم برانکو زانو بزند. سرخ‌پوشان بازی رفت را یک‌بر‌صفر باخته بودند و در مسابقه برگشت هم با یک گل از حریف عقب افتادند، اما آن توفان حیرت‌انگیز سه گله از راه رسید و یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ باشگاه را خلق کرد. در نیمه‌نهایی هم نوبت به پیروزی ۲بریک در مجموع دو بازی رفت و برگشت رسید تا نماینده ایران را راهی فینال کند. از این بازی هم قاب ماندگار می‌خواهید؟ سیو جادویی علیرضا بیرانوند روی ضربه سر ژاوی هرناندس.

پرسپولیس با چنین حال و هوایی به فینال رسید و آنچه این سیر تاریخی را ارزشمندتر می‌کرد، دو پنجره نقل‌وانتقالاتی بسته این تیم بود؛ آنچه کلکسیون نفیس برانکو را فرسوده و مستهلک کرد و باعث شد سرخ‌پوشان با کمترین رمق ممکن در بازی نهایی برابر کاشیما آنتلرز ژاپن تن به شکست بدهند. از همان زمان همیشه بحث بر سر این که چه کسی عامل محرومیت باشگاه بود، وجود داشته است. آن جریمه به خاطر فسخ غیرقانونی قرارداد بین مهدی طارمی و باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه و بازگشت مهاجم بوشهری به پرسپولیس برای تیم ایرانی تعیین شد؛ همان که محرومیت چهار ماهه خود مهدی را هم به همراه آورد و او در موردش گفت: «لابد خیریتی داشته است!» وقتی پرسپولیس قهرمان آسیا نشد، خیلی‌ها از طارمی گله کردند که اگر عاقلانه و حرفه‌ای رفتار کرده بود، تیم می‌توانست بازیکن جدید بگیرد و شاید از پس کاشیما بر می‌آمد. طارمی اما همیشه پای خودش را کنار کشیده است. او در تازه‌ترین مصاحبه‌اش هم می‌گوید: «آن محرومیت ربطی به من نداشت و مقصرش علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل وقت باشگاه بود. آنها به خاطر دروغ‌هایی که خودشان به فیفا گفته بودند محروم شدند.»

بدیهی است که در وقوع چنان اتفاق زیان‌باری، مدیران باشگاه هم دخیل بوده‌اند، اما حقیقت آن است که مهدی طارمی هرگز نمی‌تواند اثر انگشت خودش را از این تراژدی بزرگ پاک کند. اگر او بعد از توافق شفاهی با پرسپولیس ناگهان راهی ترکیه نمی‌شد و آن قرارداد عجیب را با ریزه‌اسپور نمی‌بست، اگر او هنگام بازگشت به ایران تصمیم مدبرانه‌ای می‌گرفت و مثل رامین رضاییان قراردادش را به‌طور رسمی فسخ می‌کرد، اگر او با وعده پاداش حسین هدایتی وسوسه نمی‌شد و چمدانش را با عجله به سمت تهران نمی‌بست، شاید هرگز آن سناریوی وحشتناک نوشته نمی‌شد. پرسپولیس یکی از محبوب‌ترین تیم‌های آسیا است و هیچ تیمی در تاریخ مسابقات سراسری کشور به اندازه سرخ‌ها جام نبرده. این تیم می‌توانست با فتح لیگ قهرمانان آسیا ویترین افتخاراتش را کامل کند، اما لمس بهار را از پشت پنجره‌های بسته از دست داد. گناه مدیران وقت سر جای خودش، اما نقش مهدی طارمی در این اتفاق قابل انکار نیست.