مسابقات پول‌ساز

  عروسی در نوکمپ!

یک مثال خوب برای بحث جاری این است که باشگاه بارسلونا اعلام کرد از این پس نوکمپ، ورزشگاه مشهورش را برای برگزاری مراسم عروسی اجاره می‌دهد! آن‌طور که اعلام شده، با توجه به نوع مراسم و تعداد میهمان‌ها، هزینه اجاره نوکمپ برای جشن‌ها برای هر نفر از ۱۶۰۰ یا ۱۳۵۰۰ یورو تعیین شده است. این، یک شیوه درآمدزایی برای فصل تابستان است که در آن خبری از فوتبال نیست. بارسا مثل بسیاری از باشگاه‌ها موزه فعال خودش را دارد و در کنار آن اجازه بازدید از ورزشگاه خالی نوکمپ در ازای خرید بلیت را هم می‌دهد. با این وجود آنها حالا قرار است میزبان جشن‌ها هم باشند. شیوه‌های متنوع درآمدزایی به همین میزان محدود نمی‌شود. می‌دانید که خیلی از باشگاه‌ها حتی نام ورزشگاه اختصاصی‌شان را اجاره می‌دهند که ممکن است این اتفاق برای بارسا هم رخ بدهد.

  ایجاد تورنمنت‌های جدید

یکی دیگر از راهکارهای تجاری‌سازی روزافزون فوتبال، ابداع و راه‌اندازی مسابقات جدید است. در بحث خلق تورنمنت‌های نوظهور هم چند مصداق خوب داریم، از لیگ ملت‌های اروپا که چند سالی هست برای سامان دادن به «فیفادی»ها راه افتاده و با اقبال مواجه شده، تا راه‌اندازی لیگ کنفرانس اروپا. این لیگ به نوعی جنبه احیا کردن مسابقات اینترتوتو را دارد، هرچند با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود. از این به بعد غیر از تیم‌های برتر لیگ‌های اروپایی که راهی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا می‌شوند، لیگ کنفرانس هم به عنوان جام سوم برای تیم‌های میانه جدولی طراحی شده است؛ مسابقاتی که رم ایتالیا قهرمان نخستین دوره‌اش شد. حتما می‌دانید که مسابقه سوپرجام قاره‌ای بین قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی هم در حوزه فوتبال ملی از سر گرفته شد. اسم این بازی «فینالیسیما» است و آن هم به نوعی زنده کردن بازی معروف «آرتمئو فرانکی» محسوب می‌شود. جام مورد نظر از ۲۹ سال پیش تعطیل شده بود، اما حالا دوباره احیا شده است. پرواضح است که برگزاری هر کدام از این تورنمنت‌ها به واسطه واگذاری حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی، جذب اسپانسر و بلیت‌فروشی برای شرکت‌کنندگان سرشار از سود خواهد بود.

  افزایش تیم‌ها

جنبه دیگر از تجاری‌تر کردن بی‌وقفه فوتبال هم افزایش تعداد تیم‌های حاضر در تورنمنت‌های قدیمی است؛ اتفاقی کاملا معنادار و چشمگیر. جام‌جهانی قطر آخرین جام‌جهانی ۳۲ تیمی تاریخ است و مسابقات سال ۲۰۲۶ به میزبانی آمریکا، مکزیک و کانادا با ۴۸ تیم برگزار خواهد شد. تعداد تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا هم از ۱۶ به ۲۴ افزایش یافت و در لیگ قهرمانان آسیا هم شاهد افزایش تیم‌ها از ۳۲ به ۴۰ بودیم. بدیهی است که به این ترتیب تیم‌ها و کشورهای بیشتری درگیر مسابقات می‌شوند و درآمد بالاتری به دست می‌آید؛ هرچند خیلی‌ها نگران افت کیفی مسابقات هستند که دغدغه مهمی است. در تایید همین بحث، حتما یادتان نرفته که فیفا سفت و سخت دنبال تصویب طرح برگزاری هر دو سال یک بار جام‌جهانی به جای هر چهار سال یک بار است.