پشت به آینده

در درجه اول اجازه بدهید بیش از هر چیز دیگری نگرانی عمیق خود را در مورد بازی سوم ایران در جام‌جهانی ابراز کنیم. ایران در آخرین بازی مرحله گروهی و پس از دو مسابقه سخت، روز هشتم آذر باید به مصاف آمریکا برود؛ رقیب پرستاره‌ای که همین گزارش نشان می‌دهد میانگین سنی‌اش حداقل چهار سال کمتر از ماست. مسابقات جام‌جهانی به صورت فشرده برگزار می‌شود و مسابقه سوم مرحله گروهی طبیعتا نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد. این خطرناک است که آمریکا با تیمی آشکارا جوان‌تر از ایران در بازی سوم رودرروی ما قرار می‌گیرد. امیدواریم کادرفنی تیم ملی کاملا به این مسائل توجه کنند.

در این مورد اما نگرانی‌های بلندمدت‌تری هم داریم. اینکه میانگین سنی تیم ملی ایران نزدیک به ۳۰ سال باشد چندان جالب به نظر نمی‌رسد. بالاخره این تیم آینده می‌خواهد و باید از خودمان بپرسیم پنج سال دیگر که خیلی از ستاره‌های کنونی مثل شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، وحید امیری و شاید حتی مهدی طارمی، احمد نوراللهی، علیرضا بیرانوند و... بازنشسته شدند، تکلیف فوتبال ملی ایران چه خواهد بود؟ الان واقعا چقدر روی جوان‌گرایی کار می‌کنیم؟ امروز جوانان مهم فوتبال ایران چه کسانی هستند؟ به جز ‌اللهیار صیادمنش و کمی هم یاسین سلمانی، چند جوان دیگر را می‌شناسید که توانایی‌های متقاعدکننده‌ای داشته باشند؟ امیرحسین حسین‌زاده «خوب» است، اما نه بیشتر از این. پرسپولیس پنج سال قهرمان لیگ این کشور شده و شاکله اصلی تیم ملی فعلی از بازیکنان قدیم و جدید این تیم تشکیل شده است؛ جوان اول امروز پرسپولیس کیست؟ اصلا شما محض رضای خدا یک جوان در این تیم می‌بینید؟

شاید بر مبنای همین گزارش با خودتان فکر کنید ژاپن هم میانگین سنی نزدیک به ایران دارد، پس خیلی جای نگرانی نیست. با این حال زیاد نباید خوش‌بین باشیم. ژاپنی‌ها بر خلاف ما برای آینده برنامه جدی دارند و تیم سال‌های بعد آنها هم مخوف خواهد بود. بررسی سایت ترانسفرمارکت نشان می‌دهد ایران بین ۵۰ بازیکن ارزشمند زیر ۲۳ سال آسیا فقط سه نماینده دارد؛ ‌اللهیار صیادمنش، مهدی قائدی و مهدی عبدی! قائدی که فعلا در تیم میانه‌جدولی لیگ امارات سکونشین شده و عبدی هم اجازه تمرین با پرسپولیس را ندارد. در همین فهرست ۵۰ نفره اما ژاپن ۲۴ نماینده دارد. یعنی سامورایی‌ها ۲۴ بازیکن زیر ۲۳ سال دارند که با ارزش بالقوه و بالفعل زیاد در نقاط مختلف جهان در حال بازی هستند. سرآمد آنها هم تاکهیرو تومیاسو ژاپنی است که در آرسنال بازی می‌کند و ۲۵ میلیون یورو قیمت دارد. پس می‌بینید که اوضاع خوب نیست. فردا را دریابید؛ اما کی؟ کجا؟ فدراسیونی که حتی رئیس هم ندارد؟