برنده‌‌ها

 

 مهدی طارمی

p22- (2)

به طلسم گلزنی او در هفته‌‌های اخیر نگاه نکنید. 2021 برای مهدی طارمی سالی بسیار شیرین و سرشار از موفقیت بود. او در نیمه اول این سال که با نیمه دوم لیگ پرتغال در فصل گذشته همزمان بود، بهترین عملکرد ممکن را ارائه داد و به یک فوق‌‌ستاره در پیراهن پورتو تبدیل شد. طارمی گل‌‌های ماندگارش به یوونتوس و چلسی را در همین سال به ثمر رساند و تا پیش از آن جنجال عجیب و حواشی کاذب، برای تیم ملی هم بازیکن بسیار موثری بود. طارمی در مرحله قبلی و جاری انتخابی جام‌‌جهانی گل‌‌های مهمی به ثمر رساند و اگر در باد این همه موفقیت نمی‌‌خوابید، در جمع‌‌بندی پایانی سال نمره بالاتری هم به‌دست می‌‌‎آورد.

 

 اللهیار صیادمنش

p22- (1)

ستاره جوان فوتبال ایران سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشت. اللهیار صیادمنش در شروع کارش به‌عنوان لژیونر سختی‌‌های زیادی داشت. او در فنرباغچه مورد اعتماد قرار نگرفت و حتی حضور قرضی‌‌اش در دسته پایین‌‌تر فوتبال ترکیه هم به این بازیکن کمک نکرد. با این حال استعدادهای صیادمنش در زوریا لوهانسک اوکراین شکوفا شد. صیادمنش در مسابقات این فصل لیگ اوکراین هفت گل به ثمر رساند و چهار پاس گل داد. در حال حاضر او بازیکن فنرباغچه به شمار می‌‌آید و این باشگاه باید تکلیفش را روشن کند. صیادمنش در این سال میلادی به فهرست تیم ملی بزرگسالان هم رسید. او آینده درخشانی دارد.

 

 سامان قدوس

p22- (10)

بازی کردن در لیگ برتر انگلستان بسیار سخت است. از این نظر لیگ جزیره را حتی با لیگ‌‌های اسپانیا، آلمان یا ایتالیا نمی‌توان مقایسه کرد. سابقه سراسر شکست بازیکنان ایرانی در بریتانیا به وضوح صحت این گزاره را اثبات می‌‌کند. بهترین‌‌های فوتبال ایران در انگلستان به مشکل خوردند؛ از کریم باقری و آندرانیک تیموریان تا کعبی و جهانبخش و بقیه. همین که سامان قدوس به تناوب در برنتفورد بازی می‌‌کند و مهره موثری هم برای آنها به شمار می‌‌آید اتفاق مهمی است. سامان و تیمش در سال 2021 به لیگ برتر صعود کردند و وضع بدی هم در این دسته ندارند. با این حال قدوس در تیم ملی هنوز جای پیشرفت زیادی دارد.

 

 احمد نوراللهی

p22- (9)

 قطعا بازی در لیگ‌‌های امارات یا قطر هیچ دستاورد بزرگی نیست. آنجا فقط داستان درآمد بالا و زندگی راحت در کار است. با این همه اجازه بدهید اسم احمد نوراللهی را به دو دلیل در فهرست برنده‌‌های سال میلادی قرار بدهیم؛ اول اینکه او در تیم ملی به یک بازیکن ثابت و موفق تبدیل شد که کار بسیار دشواری بود، بعد هم اینکه با تلاش و جنگجویی جایگاهش در الاهلی امارات را تثبیت کرد. اگر یادتان باشد احمد فصل را به‌عنوان بازیکن نیمکت‌‌نشین شروع کرد و حتی زمزمه‌‌هایی در مورد دیپورت او وجود داشت. با این حال نوراللهی امروز ستون تیمش به شمار می‌‌‎رود. او این هفته یک گل سه امتیازی هم به الظفره زد.

 

بازنده‌‌ها

 

 رضا قوچان‌‌نژاد

p22- (8)

 مهاجم 33 ساله پیشین تیم ملی که هواداران خاطرات خوش زیادی از او دارند، سال 2021 را به بدترین شکل ممکن پشت سر گذاشت. رضا قوچان‌‌نژاد در نیمه اول این سال در تیم زووله هلند نیمکت‌‌نشین بود و به ندرت فرصت بازی پیدا می‌کرد. او آنقدر شرایط بدی داشت که نهایتا با دلخوری محض و یک مصاحبه توفانی از زووله جدا شد. در نیمه دوم سال هم گوچی خانه‌‌نشین بود و تیمی برای خودش انتخاب نکرد. خیلی‌‌ها این اتفاق را حمل بر خداحافظی او از میادین کردند؛ اما خودش گفته مایل است به لیگ ایران برگردد و برای یکی از تیم‌‌های داخلی بازی کند. اینکه آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا نه هنوز روشن نیست.

 

 کاوه رضایی

p22- (7)

شرایطی که او امروز دارد به هیچ‌‌وجه با استعداد و توانایی‌‌های این بازیکن همخوان نیست. کاوه رضایی یک فصل درخشان را در استقلال پشت سر گذاشت و پس از آن برای پیشرفت راهی اروپا شد. حضور کاوه در بلژیک افت‌وخیزهای زیادی داشت؛ اما اینکه او امروز در تیم گمنام لوون تبدیل به نیمکت‌‌نشین شده باشد بسیار عجیب است. این تیم در جدول 18 تیمی لیگ بلژیک روی پله پانزدهم قرار گرفته و کاوه حتی اگر آنجا فیکس هم بود، خیلی دستاورد بزرگی به‌شمار نمی‌‌آمد. همیشه شایعاتی در مورد بازگشت رضایی به لیگ ایران مطرح بوده و الان هم می‌‌گویند او شاید در پنجره زمستانی به کشور برگردد.

 

 محمد محبی

p22- (6)

لیگ نوزدهم به‌عنوان یک پدیده غیرمنتظره در پیراهن سپاهان به سطح اول فوتبال ایران معرفی شد. او از لیگ یک آمده بود و با مهارت و استعداد بالا حسابی جلب توجه کرد. در دوره کوتاه حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی، محبی حتی به ترکیب اصلی این تیم رسید و دو گل هم زد! عملکرد این بازیکن در لیگ بیستم رو به افول گذاشت و او ابتدای فصل جاری به‌عنوان بخشی از رضایت‌نامه شهریار مغانلو به سانتاکلارا در پرتغال پیوست. محبی اما هرگز فرصت بازی در این تیم را پیدا نکرده و فصل دشواری را پشت سر می‌‌گذارد. با این شرایط شاید محبی هم به زودی به لیگ برتر ایران برگردد.

 

 سوشا مکانی

p22- (5)

بدترین اتفاقاتی که ممکن بود برای یک بازیکن رخ بدهد، در این سال برای سوشا مکانی حادث شد. دروازه‌‌بان پرحاشیه ایرانی که به‌دلیل برخی رفتارهایش در فضای مجازی زیر فشار افکار عمومی قرار دارد، از نظر فنی هم سال عجیبی را پشت سر گذاشت. او در ترکیب میوندالن نروژ به میدان رفت و گل‌‌های فراوانی دریافت کرد. بعد از یکی از این مسابقات که تیم نروژی با هفت گل شکست خورد، سرانجام مکانی به نیمکت چسبید. تیم او نهایتا ماه گذشته به دسته پایین‌‌تر سقوط کرد. یادتان باشد داریم در مورد دروازه‌‌بانی حرف می‌‌زنیم که سابقه حضور در پرسپولیس  و ترکیب اصلی تیم ملی را دارد.