چگونه از جهنم  خارج شدیم؟

  از کجا به کجا رسیدیم

پنج ماه پیش تیم ملی کشورمان نیاز داشت که هر چهار بازی آخرش در مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی را با پیروزی پشت بگذارد تا تازه به دور بعد بازی‌ها برسد. ما چهار بازی برابر بحرین، عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج داشتیم. میزبانی مسابقات در شرایطی غیرمنصفانه به منامه بحرین واگذار شد. فدراسیون فوتبال ایران مدعی شد نسبت به این حکم در دادگاه عالی ورزش شکایت خواهد کرد، اما خبری نشد. در نهایت تیم کشورمان در گرمای خردادماه منامه به میدان رفت و هر چهار بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت. این یک صعود حیرت‌انگیز در آن شرایط دشوار بود. بعد قرعه‌کشی مرحله نهایی انجام شد و فرشته اقبال به فوتبال ملی ایران لبخند زد. تیم ایران در گروه ساده‌تر کنار کره‌جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه قرار گرفت. این در حالی است که گروه دشوارتر از ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام تشکیل شد. ملی‌پوشان ایرانی از این قرعه خوب نهایت استفاده را بردند و برای اینکه مخمصه بزرگ مرحله قبل تکرار نشود، این‌بار از همان روز اول با تمام قدرت به جمع‌آوری امتیازات پرداختند. در نتیجه تیم کشورمان از پنج بازی دور رفت چهار مسابقه را برد و در شرایطی تنها به کره‌جنوبی مساوی داد که دو بار ضربات تیم کشورمان به تیر دروازه حریف شرقی برخورد کرد. این روایتی کوتاه بود از پنج ماه پرشتاب و باورنکردنی؛ دورانی که ما را از یاس مطلق در مرحله پیش‌مقدماتی به صعود قریب‌الوقوع به جام‌جهانی قطر رساند و به یک دوران درخشان در تاریخ معاصر فوتبال ایران تبدیل شد.

   همه طلسم‌هایی که شکستیم

تیم ملی ایران اما در این پنج ماه طلسم‌های زیادی را هم شکست. به عنوان مثال برتری ۳برصفر ملی‌پوشان در منامه، نخستین پیروزی تاریخ تیم ملی بر بحرین در خانه حریف بود. پیروزی بر عراق در شرایطی به دست آمد که ۱۱ سال از آخرین برتری تیم کشورمان برابر این حریف در مسابقات رسمی می‌گذشت. جالب‌تر اینکه ما در دور بعدی هم پیروزی بر عراق را تکرار کردیم تا تیمی که یک دهه به ایران نباخته بود، ظرف سه ماه دو بار برابر کشورمان زانو بزند. پیروزی دوم تیم کشورمان برابر عراق با سه گل به دست آمد و به این ترتیب برای نخستین بار بعد از ۴۹ سال، تیم کشورمان با اختلاف بیش از دو گل این حریف سرسخت را شکست داد. همچنین برتری اخیر برابر لبنان در شرایطی به دست آمد که این تیم در شش سال گذشته در زمین خودش متحمل هیچ شکستی نشده بود.

   سریع‌ترین صعود تاریخ؟

شرایط گروه ایران طوری است که احتمال زیادی وجود دارد تیم ملی کشورمان سریع‌ترین صعود تاریخش به مرحله نهایی جام‌جهانی را تجربه کند. پیش از این ما در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در فاصله دو هفته به پایان مسابقات جواز صعود را گرفته بودیم، اما حالا ممکن است این اتفاق در فاصله سه بازی به پایان مرحله انتخابی رخ بدهد. معادلات و محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که تیم ملی ایران در دو بازی پیش روی خود برابر سوریه و عراق پیروز باشد، به احتمال فراوان کارش را برای حضور در قطر نهایی خواهد کرد. این سومین صعود پیاپی تیم ملی کشورمان به جام‌جهانی خواهد بود و دریافت پاداش ۱۰ میلیون دلاری این مهم، می‌تواند مرهمی بر زخم‌های پرشمار فوتبال ایران باشد.