با تو کارها آسان می‌شود!

  با تشکر از VAR

 یک نیمه طول کشید تا تیم ملی بفهمد کارش به آن آسانی که گفته می‌شد نیست. در نیمه دوم با تغییرات دراگان اسکوچیچ و افزایش حساسیت بازیکنان، تیم کشورمان نمایش بهتری داشت و مشغول خلق موقعیت بود که یک اتفاق عجیب و غریب رخ داد. فرار ناگهانی مهاجم امارات در میان غفلت بازیکنان ایرانی، او را با علیرضا بیرانوند تک به تک کرد. در این شرایط شجاع خلیل‌زاده ترجیح داد بازیکن حریف را پشت محوطه جریمه متوقف کند و به قیمت جلوگیری از ثبت گل، یک کارت قرمز به جان بخرد. او اخراج شد و بیرون رفت، اماراتی‌ها توپ را کاشتند، دیوار دفاعی ما تشکیل شد، علی قلی‌زاده پشت دیوار خوابید و دراگان اسکوچیچ هم آماده شد یک مدافع را به جای سردار آزمون به زمین بفرستد. درست در همین لحظات اما سیستم کمک‌داور ویدئویی تصمیم گرفت یک بار دیگر صحنه را از اول چک کند. اینجا بود که به شکلی معجزه‌آسا آفساید بازیکن اماراتی اعلام شد و همه‌چیز به حالت اول برگشت. چیزی نمانده بود پیروزی در امارات «غیرممکن» شود، شجاع را برای بازی با کره‌جنوبی از دست بدهیم و سردار آزمون هم تعویض شود. او اما در زمین ماند تا دقایقی بعد پاس تنها گل بازی را به مهدی طارمی بدهد. هرچند خود سردار در لحظات پایانی مسابقه، پنالتی ایران را تبدیل به گل نکرد تا استرس هواداران، تا سوت پایان بازی ادامه داشته باشد. در هر صورت نقش ویژه این بازی، VAR و موشکافی و تعهد داورانی بود که در اتاق بازبینی، همه‌چیز را با این دقت زیرنظر داشتند. صمیمانه از آنها ممنونیم!

  آمار رویایی دراگان

حالا دیگر خبری از انتقادهای تند و آتشین روزهای اول نیست. اصلا انگار نه انگار زمانی که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد، او را در معرض بدترین و بی‌سابقه‌ترین حملات قرار دادند. حالا حتی مخالفان و منتقدان سرسخت مربی کروات هم در مواجهه با او، جانب احتیاط و احترام را رعایت می‌کنند. طبیعتا چاره دیگری هم نیست. با مردی که از روز اول حضورش روی نیمکت تیم ملی صددرصد مسابقات را برده، چه کار دیگری می‌شود کرد؟ آن هم چه بازی‌هایی؛ چهار مسابقه حساس در پیش‌مقدماتی جام‌جهانی و سه برد ارزشمند در مرحله جاری. با اسکوچیچ حالا در آستانه یکی از آسان‌ترین صعودهای تاریخ تیم ملی به جام‌جهانی قرار گرفته‌ایم. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که تیم ملی به خاطر تقویم فشرده بازی‌ها و شرایط خاص ناشی از کرونا، امکان برگزاری اردوهای تدارکاتی و مسابقات دوستانه را نداشته است. نمی‌خواهیم از اسکوچیچ «فابیو کاپلو» بسازیم، اما بی‌انصافی است اگر همه سهم این موفقیت‌ها را به بازیکنان خوب تیم ملی ربط بدهیم؛ مگر ویلموتس شیاد همین نفرات را در اختیار نداشت؟ او چرا نتیجه نگرفت؟ حداقل حسن اسکوچیچ، آرامش اوست که باعث شده توانایی‌های بالقوه تیم ملی به فعل تبدیل شود و بازیکنان در فضایی بی‌هیاهو کارشان را انجام بدهند. آزمون بزرگ او در بازی بعدی برابر کره‌جنوبی خواهد بود و اگر از آن امتحان هم سربلند بیرون بیاید، شاید از همین حالا باید حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را قطعی بدانیم.

  سوپراستاری به نام طارمی

درباره مهدی طارمی چه باید گفت که قبلا گفته نشده است؟ موتور مهاجم بوشهری تیم ملی در نیمه دوم روشن شد و او بارها ساختار دفاعی امارات را به هم ریخت. طارمی گلش را در کمال خونسردی و کاملا حرفه‌ای به ثمر رساند، در لحظات حیاتی و زیر فشار اماراتی‌ها، با هنر حفظ توپش، زمان را به سود ما کشت و نهایتا با تخصص همیشگی‌اش یک پنالتی جالب از مدافع حریف گرفت. شاید اگر خود مهدی این پنالتی را می‌زد، پیروزی ایران برابر امارات با فاصله دو گله و به شکلی مقتدرانه‌تر رقم می‌خورد، اما سردار آزمون پشت توپ ایستاد و ضربه را از دست داد. صد البته اشکالی هم ندارد. همین سردار در مرحله قبلی گل‌های تعیین‌کننده‌ای زد که مسیر صعود تیم ملی به این مرحله را هموار کرد. آزمون در همین بازی هم یک پاس گل استثنایی داد و قطعا در مسابقات بعدی نیز برای ایران خواهد درخشید. گلزنی مهدی طارمی در این میدان سخت، بار دیگر او را در کانون تحسین و توجهات قرار داده است؛ آنچه این بازیکن استحقاقش را دارد. با او کارها از همیشه آسان‌تر است و گره‌های کور هم چاره‌ای جز باز شدن ندارند. مهدی طارمی حالا تبدیل به دارایی ارزشمند تیم ملی شده است؛ بازیکنی که هم در رده باشگاهی موفق است و هم در حوزه ملی بیشترین کارآیی را دارد. از حضورش لذت می‌بریم و بوسه‌اش بر پرچم ایران بعد از گلزنی را بسیار دوست داشتیم.