رازهای یک نارضایتی

در بازی با فولاد اما اسدی موفق شد اولین گل فصل پرسپولیس را بزند و شرایط را برای خودش بهتر کند. دیدار با نساجی هم گذشت تا رسیدیم به باخت مقابل آلومینیوم اراک و دوباره رضا اسدی به کلیدواژه انتقاد هواداران تبدیل شد. این شرایط در بازی با گل‌کهر هم تکرار شد تا اسدی اواسط نیمه دوم تعویض شود و از سوی هواداران مورد انتقاد شدید قرار بگیرد. فارغ از کیفیت بازی این هافبک میانی، به نظر می‌رسد اسدی پتانسیل بالایی برای نقد شدن از سوی هواداران دارد. در این فضا او کار سختی برای درخشش و اثبات خودش خواهد داشت. اینکه چرا چنین شرایطی به وجود آمده و این همه فشار روی خرید جدید سرخپوشان است، می‌تواند چند دلیل داشته باشد.

   طاقچه بالا در مذاکرات

اولین خدشه به تصویر رضا اسدی در پرسپولیس، پیش از حضور او در این تیم وارد شد. با جدایی احمد نوراللهی همه می‌دانستند که اسدی گزینه اول سرخ‌ها برای جانشینی آقای شماره هشت است. با این حال روند مذاکرات بسیار طولانی شد؛ تا جایی که حتی ادبیات مدیران باشگاه تغییر کرد و این تصور به‌وجود آمد که حضور اسدی در تیم منتفی شده است. از قرار معلوم توقعات مالی بالای او باعث شده بود مذاکرات فرسایشی شود. نهایتا هم اسدی فقط حاضر شد قراردادی یک‌ساله با قرمزها ببندد که همین مساله هم رنجش خاطر هواداران را به همراه آورد. آنها عقیده دارند بازی در پرسپولیس و استقلال باید باعث افتخار هر فوتبالیستی باشد و مخصوصا بعد از این همه قهرمانی در سال‌های اخیر، اسدی باید با آغوش باز پرسپولیسی می‌شد. مجموعه این شرایط باعث شده است ذهنیت خیلی از هواداران نسبت به این بازیکن به‌طور پیش‌فرض مثبت نباشد و با اولین بهانه به او بتازند.

   حضور به جای یک ستاره

از سوی دیگر اسدی جانشین یکی از بهترین بازیکنان سال‌های اخیر پرسپولیس شده و این مساله کار او را دشوارتر می‌کند. احمد نوراللهی از لیگ چهاردهم به جمع سرخپوشان پیوست. او در این مدت روزهای پرفراز و نشیب زیادی داشت. خیلی مواقع (مثلا بعد از فینال دوم آسیا یا دربی رفت لیگ بیستم) شاهد انتقادات زیادی هم از این بازیکن بودیم. با این حال تردیدی نیست که برآیند حضور نوراللهی در پرسپولیس کاملا مثبت بود و او یکی از ارزشمندترین نفرات قرمزها به شمار می‌آمد. طبیعتا جانشینی با چنین بازیکنی راحت نیست و انتظارات بالایی از اسدی وجود دارد. به هر حال این بازیکن هم تازه به تیم اضافه شده و طول می‌کشد تا با شرایط وفق پیدا کند؛ اما ممکن است برخی هواداران به اندازه کافی بردبار نباشند.

   هجوم به جای دفاع

بخش دیگری از مشکلات رضا اسدی در پرسپولیس به ویژگی‌های فنی فوتبال او مربوط می‌شود. این‌طور به نظر می‌رسد که اسدی علاقه ویژه‌ای به کارهای تهاجمی دارد. این موضوع به خودی خود عیب نیست و حتی مهارت اسدی در گلزنی مخصوصا روی ضربات ایستگاهی به تیم کمک هم می‌کند؛ اما اولین انتظار از یک هافبک دفاعی این است که در نقش سپری برای خط دفاعی تیم عمل کند. در چهار بازی این فصل پرسپولیس، ساختار دفاعی سرخ‌ها بسیار متزلزل بوده و طبیعتا بخشی از این مساله به کم‌کاری اسدی در بخش دفاعی نسبت داده می‌شود. بعد از بازی با آلومینیوم به‌طور مکرر شاهد درخواست هواداران برای بازگشت کمال کامیابی‌نیا به ترکیب اصلی بودیم. این خواسته در پی ناامیدی از عملکرد دفاعی اسدی و البته میلاد سرلک مطرح می‌شود. نهایتا باید دید کمال به ترکیب برمی‌گردد یا نه و اگر این اتفاق رخ داد، او جانشین چه کسی خواهد شد.