شقاوت دلار!

با این حال با تغییر نام دوباره لیگ امارات، ترانسفر بازیکنان ایرانی از سر گرفته شده و احمد نوراللهی چراغ اول را روشن کرده است. در همین بین گفته می‌شود مهدی قائدی هم به عنوان دومین بازیکن ایرانی به لیگ امارات و چه بسا همین تیم الاهلی اضافه خواهد شد؛ هرچند در این مورد باید منتظر اخبار تکمیلی بمانیم. نکته کلیدی در این بین اما چیز دیگری است؛ اینکه مقاومت باشگاه‌های ایرانی برابر پیشنهادهای دلاری به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و منتهای تلاش آنها برای افزایش دستمزد بازیکنان هم منجر به حفظ نفرات کلیدی نمی‌شود.

نوراللهی در رفتاری نه چندان قابل قبول، در نامه خداحافظی‌اش خطاب به هواداران پرسپولیس توپ را داخل زمین مدیران باشگاه پرسپولیس انداخته و مدعی شده آنها در روند تمدید قراردادش کم‌کاری کردند. بدون تعارف این حربه‌ای نخ‌نما شده است که پیش‌تر از سوی بازیکنانی همچون شجاع خلیل‌زاده و علی علیپور، هنگام جدایی از پرسپولیس به کار گرفته شد و حالا دیگر برای کمتر هواداری قابل قبول است. باشگاه پرسپولیس هم جواب نوراللهی را داده و در بیانیه‌اش روی اختلاف فاحش دلار و ریال انگشت گذاشته است. در بند پایانی بیانیه پرسپولیسی‌ها می‌خوانیم: «تاب آوردن مقابل پیشنهادهای دلاری بسیار سخت و مقاومت در برابر این پیشنهادها برای باشگاه پرسپولیس با این حجم از مشکلات اقتصادی، غیرممکن است.» این درد‌دل همه باشگاه‌های ایرانی است. همین پرسپولیس پیش از نوراللهی یک بازیکن ملی‌پوش دیگر به اسم محمدحسین کنعانی‌زادگان را از دست داد. طی سال‌های گذشته تنها باشگاه‌های قطری از ناحیه دلارهای نفتی یک تهدید جدی برای فوتبال ایران بودند، اما حالا با بازگشت امارات به بازار، کار حفظ ستاره‌ها برای تیم‌های ایرانی دشوارتر از قبل هم خواهد شد. چه بسا بازیکنانی که تا دیروز در سطح لیگ ستارگان قطر نبودند و از آنجا پیشنهادی نداشتند، حالا از سوی باشگاه‌های اماراتی وسوسه شوند؛ مخصوصا که سابقه تاریخی نشان می‌دهد این کشور وسواس فنی کمتری در جذب بازیکن از ایران دارد. در این بین هر قیمتی هم که به بازیکنان ایرانی پرداخت شود، برای آنها نسبت به دستمزدهای دریافتی در داخل کشور به‌صرفه‌تر است.

درباره رقم قرارداد احمد نوراللهی از اعدادی مثل هر فصل یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار یاد می‌شود. این رقم اگر درست باشد، یعنی او برای بازی در الاهلی هر سال حدود ۳۵ میلیارد تومان دریافت خواهد کرد؛ عددی که پرداخت آن طبیعتا در توان باشگاه‌های ایرانی نیست. مدیران پرسپولیس در بیانیه اخیر خود مدعی شده‌اند با پیشنهاد نوراللهی برای سه برابر کردن دستمزد فصل گذشته‌اش موافقت کرده‌اند، اما حتی این هم افاقه نکرده است. با تورم سرسام‌آور کنونی در کشور، بدیهی است که بازیکنان از این فرصت‌ها برای ساختن آینده خود نمی‌گذرند. این وسط باشگاه‌های ایرانی هر روز با چالش‌های بزرگ‌تری مواجه خواهند بود. در نظر داشته باشید که همین پرسپولیس و استقلال که در حال از دست دادن نفرات اثرگذار خود هستند، به زودی باید در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر رقبا قرار بگیرند.