اشکان خورشیدی، داور مسابقه بیرون محوطه جریمه خطا گرفت؛ اما مرور صحنه‌های آهسته نشان می‌داد خطا داخل محوطه رخ داده است. طبیعتا او باید به سود گل‌گهر اعلام پنالتی می‌کرد. به همین دلیل هم مسوولان تیم سیرجانی به شدت به داور اعتراض کردند. خورشیدی کنار خط رفت، مشورت گرفت؛ اما نظرش را تغییر نداد. در ادامه هم پرسپولیس گل سوم را زد و بازی را تمام کرد؛ اما موج اعتراضات بعد از مسابقه اوج گرفت. حتی بازیکنان استقلال هم بعد از پایان بازی، با انتشار استوری‌های دسته‌جمعی به پیروزی رقیب دیرینه واکنش نشان دادند. گل‌گهر بیانیه داد، قلعه‌نویی اعتراض کرد و البته پرسپولیسی‌ها هم گشتند و یک فیلم به سود خودشان پیدا کردند؛ فیلمی که نشان می‌داد در صحنه تنها گل تیم سیرجانی، خطایی رخ نداده بود و داور به اشتباه به نفع این تیم ضربه ایستگاهی اعلام کرده است.

در ادامه مسابقات این هفته، بازی پنج‌شنبه‌شب آلومینیوم اراک و استقلال هم حواشی مشابهی پیدا کرد. ابتدا یک خطای هند به سود تیم اراکی پشت محوطه جریمه اعلام شد و این در حالی است که برخی کارشناسان داوری، خطای مورد نظر را داخل محوطه تشخیص دادند. این یعنی ممکن است یک پنالتی آلومینیوم سوخته باشد. در ادامه هم استقلال گلی زد که کمک‌داور بازی آن را آفساید گرفت؛ اما گروهی از کارشناسان عقیده دارند این گل در شرایط سالم به ثمر رسیده است. این مساله باعث شد فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از بازی به تندی به همه چیز اعتراض کند. او در بخشی از سخنانش گفته: «نمی‌توانم بگویم این اشتباهات سهوی است. از زمانی که من حرف زدم زمین و زمان علیه ما شده‌اند. به خدا آه این هوادار شما را خواهد گرفت.»

داستان، همان داستان همیشگی است. اشتباهات داوری در مسابقات فوتبال اجتناب‌ناپذیر است و تنها شیوه‌ای که می‌شود با این فضا مقابله کرد، راه‌اندازی سیستم کمک‌داور ویدئویی است. همین حالا هم در بالاترین سطح مسابقات فوتبال جهان در یورو ۲۰۲۰ می‌بینیم که VAR در مهم‌ترین بزنگاه‌ها به کمک تیم داوری می‌آید و اشتباهات اساسی را اصلاح می‌کند. فوتبال ایران اما همچنان به شکل آماتور و سنتی به حیاتش ادامه می‌دهد و هر هفته شاهد کلی دعوا و درگیری هستیم. نکته دردناک‌تر این است که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا عملا استفاده از کمک‌داور ویدئویی را وارد چرخه مسابقات رسمی کرده‌اند. همین حالا ما به دلیل اینکه VAR نداریم، در آستانه از دست دادن میزبانی در مسابقات انتخابی جام‌جهانی هستیم. این یعنی ضعف امکانات با سرنوشت فوتبال ایران بازی می‌کند و هیچ‌کس هم عین خیالش نیست. کاش لااقل برای دلگرمی و قوت قلب هم که شده، همین ورزشگاه آزادی را مجهز به این سیستم کنند و دیدارهای ملی را نجات بدهند. بابت این همه تعلل و تاخیر اما فقط می‌شود افسوس خورد.