خوان هفتم

بهتر از کی‌روش و برانکو: دراگان اسکوچیچ تا اینجا کارنامه صددرصد پیروزی روی نیمکت تیم‌ملی به‌جا گذاشته است. او ابتدا در سه مسابقه دوستانه موفق به شکست ازبکستان، بوسنی و سوریه شد و سپس در سه دیدار رسمی هنگ‌کنگ، بحرین و کامبوج را شکست داد. از این نظر در سی سال گذشته هیچ‌کدام از مربیان تیم‌ملی در شش بازی نخست به اندازه اسکوچیچ امتیاز جمع نکرده‌اند. با این حال می‌‌دانیم که حساب مسابقات دوستانه جداست و حتی اگر تیم خوبی مثل بوسنی را هم ببرید، خیلی اتفاق مهمی رخ نداده است. دو بازی رسمی برابر هنگ‌کنگ و کامبوج هم شرایط مشابهی دارند و نباید خیلی روی آنها حساب کرد، اما پیروزی بر بحرین ارزش کلیدی داشت و یک پوئن بزرگ برای مربی کروات به شمار می‌آید. با همان پیروزی بخت‌های صعود ایران به مرحله بعدی زنده ماند و نیز حذف بحرین که با هزار مکافات میزبانی دور برگشت را گرفت، تقریبا قطعی شده است. نیازی به توضیح نیست که ما از حذف بحرین به اندازه صعود احتمالی خودمان لذت می‌بریم!

جبران افتضاح ویلموتس: بدون کوچک‌ترین تردید یکی از بدترین انتخاب‌های تاریخ فوتبال ایران، عقد قرارداد با مارک ویلموتس بود؛ سرمربی بلژیکی که دو میلیون یورو دستمزد گرفت، به اندازه شش میلیون یوروی دیگر حکم دریافت غرامت از فدراسیون را در دست داد و با دو باخت مفتضحانه برابر بحرین و عراق، تیم‌ملی را در این دام بزرگ انداخت. قاعدتا بازی‌های این مرحله نباید اینقدر سخت می‌شد، اما بدشانسی در قرعه‌کشی و بعد هم بی‌تعهدی ویلموتس، تیم کشورمان را تا آستانه حذف زودرس پیش برد و هنوز هم خطر به شدت تهدیدمان می‌کند. در چنین شرایطی اگر دراگان اسکوچیچ بتواند گره کار تیم‌ملی را باز کند و ما را به مرحله بعد برساند، درحقیقت بخش فنی افتضاح ویلموتس را کاملا جبران کرده است. بخش مالی داستان که متاسفانه تحمیل یک هزینه هنگفت به فوتبال کشور بود و احتمالا از جیب مردم پرداخت خواهد شد که غیرقابل جبران است، اما بازگشت به مسیر جام‌جهانی لااقل جلوی ضرر بیشتر را می‌گیرد.

شب سرنوشت‌ساز: بازی سه‌شنبه شب  با عراق اما فقط برای فوتبال ایران حیثیتی و سرنوشت‌ساز نیست، بلکه مهم‌ترین نقش را در کارنامه مربی کروات ایفا می‌کند. دراگان اسکوچیچ ۵۲ ساله در تمام دوران کارش صرفا سرمربی تیم‌های متوسط بوده؛ از دو باشگاه کم‌نام و نشان در کرواسی و اسلوونی تا العربی کویت، النصر عربستان، ملوان و فولاد و نفت در لیگ برتر و حتی خونه‌به‌خونه بابل در دسته اول کشور! خیلی از کسانی که با اسکوچیچ کار کرده‌اند از علاقه او به کارش و نیز دانش فوتبالی این مربی تمجید می‌کنند، اما واقعا اینکه چنین آدمی با این کارنامه چطور سر از نیمکت تیم‌ملی در آورده هنوز جزو عجایب روزگار است. با این همه، دراگان می‌تواند با موفقیت در مسابقه با عراق کارنامه‌اش را زیر و رو کند. اگر تیم کشورمان به مرحله بعد نرسد، او به احتمال زیاد عزل خواهد شد و باز باید به یکی از همان تیم‌های معمولی برگردد، اما صعود ایران مسلما «سطح» شغلی اسکوچیچ را ارتقا خواهد داد. آیا مرد کروات، به سلامت از خوان هفتم عبور می‌کند؟