سردار و تابستان موعود؟

* نکته اول: درست یک‌سال پیش در چنین روزهایی خبرگزاری «تاس» روسیه از حضور آزمون در اتلتیکو مادرید خبر داد، اما این روایت دقیق از آب در نیامد. به همین دلیل هم شاید نتوان شایعات این روزها در مورد پیوستن قریب‌الوقوع آزمون به سویا را جدی گرفت. خود سردار اخیرا در یک اظهارنظر عجیب گفته بود: «این پیشنهادها را باور نکنید. روح من هم از مطالبی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود خبر ندارد.» با این حال او بازیکن بااستعدادی است و همین حالا در صدر جدول گلزنان لیگ روسیه قرار گرفته. در نتیجه طبیعی است که رسانه‌های بین‌المللی در مورد حضورش در تیم‌های مختلف گمانه‌زنی کنند. آنچه باورنکردنی به نظر می‌رسد، تمایل غریب آزمون برای ادامه حضور در لیگ متوسط روسیه است. چه رازی پشت این دل نکندن وجود دارد؟

* نکته دوم: سردار در روسیه موفق است، اما بخشی از اهمیت حضور در تیم‌های بزرگ‌تر، به تقابل‌های بزرگ‌تر مربوط می‌شود. زور زنیت آن‌قدر نیست که مجال حضور برابر بزرگان فوتبال جهان را به سردار بدهد. این تیم در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا در گروه ششم با دورتموند، کلوب‌بروژ و لاتزیو هم‌گروه بود. نهایتا هم با یک امتیاز آخر شد و حتی شانس راهیابی به لیگ اروپا را هم از دست داد. خب در این شرایط شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید زنیت به تیم‌های بزرگ بخورد، سردار مقابل آنها بدرخشد و سر و صدا راه بیندازد. انتقال به میلان و اتلتیکومادرید و بایرن‌مونیخ پیشکش؛ بهتر است سردار حداقل به تیمی در قواره‌های همین پورتو منتقل شود و فرصت بیشتری برای درخشش برابر بزرگان اروپا به دست بیاورد. نزدیک است که او وارد ۲۷ سالگی شود؛ کم‌کم دارد برای چنین انتقالی دیر می‌شود.

* نکته سوم: ۹ سال پیش زمانی که سردار آزمون وارد فوتبال اروپا شد و به عضویت روبین‌کازان در آمد، مهدی طارمی در پادگان نیروی دریایی سپاه در بوشهر مشغول گذراندن خدمت سربازی‌اش بود! طبیعتا اگر سردار راه را درست و حرفه‌ای رفته بود، الان طارمی نباید برای او کامنت می‌گذاشت که: «برو به یک تیم بزرگ‌تر.» همان روزها علیرضا جهانبخش هم عضو داماش گیلان بود، اما سر از لیگ هلند درآورد و بعدها با انتقال به برایتون رکورد گران‌ترین جابه‌جایی تاریخ فوتبال ایران را شکست. این یعنی به تدریج همه لاک‌پشت‌ها از خرگوش جلو زدند. سردار چارچوب‌شناس است، تکنیک قابل توجهی دارد، ضربات سر را خیلی خوب می‌زند و سرعتش هم به‌عنوان یک مهاجم واقعا ایده‌آل است. با این تفاسیر اصرار مهاجم ایرانی برای ماندن در لیگ روسیه تداعی‌کننده تعبیر «کفران نعمت» است.