معمای مسعود

تراکتور پرستاره که در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا یکی از نمایندگان ایران خواهد بود، فصل را با علیرضا منصوریان آغاز کرد؛ اما تنها با گذشت پنج هفته، زنوزی مالک باشگاه این سرمربی را کنار گذاشت و بابت انتخاب او از هواداران عذرخواهی کرد. پس از آن همه منتظر حضور یک مربی جدید در تراکتور بودند؛ اما این اتفاق رخ نداد و هدایت تیم به‌طور موقت به مسعود شجاعی سپرده شد. این درحالی بود که شجاعی هنوز به دوران بازی‌اش خاتمه نداده و طبیعتا یک روز هم سابقه مربیگری در هیچ کجا نداشته، اما این مسائل برای مالک تراکتور مهم نبود. او حتی گفت در ایران بهتر از شجاعی پیدا نمی‌شود و اگر خود مسعود قبول کند، قرارداد دو طرف قطعی خواهد شد. با این حال هواداران و کارشناسان از ابتدا نسبت به چنین انتخابی بدگمان بودند و گذر زمان هم نشان داد این تردیدها چندان بی‌جا نبوده است.

مسعود شجاعی در بازی با استقلال یکی از ضعیف‌ترین نفرات تراکتور بود و پاس گل اول آبی‌ها را هم او به اشتباه در اختیار شیخ دیاباته گذاشت. مسعود در بازی با پرسپولیس هم بد عمل کرد و بارها و بارها با لو دادن توپ‌های اساسی در مرکز میدان، امکان تهاجم به تیم حریف داد. در این شرایط طبیعی بود که بعد از مسابقه نام او در شبکه‌های اجتماعی بسیار پرتکرار شود و انبوهی از هواداران تراکتور و سایر تیم‌ها به کیفیت فنی این بازیکن ۳۶ساله طعنه بزنند. عجیب اینجاست که شجاعی حتی خودش را تعویض هم نمی‌کند و در شرایطی که مثلا احسان حاج‌صفی در دقایق پایانی با تصمیم او از زمین خارج شد، مسعود تا سوت پایان در میدان باقی ماند. همچنین از یاد نبریم تراکتور بین دو میزبانی توام با شکست برابر سرخابی‌های پایتخت، یک بازی خانگی را هم به آلومینیوم اراک واگذار کرده است.

دیروز برخی هواداران معترض تراکتور تجمعی ترتیب دادند و خواهان رسیدگی به شرایط تیمشان شدند. با وضع فعلی سرخپوشان تبریزی، نه‌تنها آنها همچنان در لیگ برتر مدعی کسب عنوان قهرمانی نخواهند بود، بلکه در آسیا هم کار دشواری برای کسب نتایج مطلوب دارند. مربیگری یک کار سخت و تمام‌وقت است و مخصوصا وقتی هدایت یک تیم بزرگ را بر عهده می‌گیرید، باید تجارب کافی داشته باشید. آیا مسعود شجاعی واجد چنین ویژگی‌هایی هست؟ فعلا که عملکرد او چندان قابل دفاع نبوده است.