ترابی در دوراهی سرنوشت

درحال‌حاضر ترابی برای زمستان بازیکن آزاد است و خودش می‌تواند سرنوشتش را تعیین کند. از یکسو سپاهان که عزمش را برای بازگشت به دوران قهرمانی جزم کرده، به‌طور جدی دنبال جذب این بازیکن است و از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها که با کمبود عناصر خلاق و تهاجمی دست به گریبان هستند، ترجیح می‌دهند با فراموش کردن تنش تابستان گذشته، بار دیگر آغوش خود را به روی ستاره بی‌وفا باز کنند. پرسپولیس البته برای استفاده دوباره از ترابی یک مشکل دیگر هم دارد؛ اینکه آنها مهلت کوتاهی برای پرداخت طلب ماریو بودیمیر، مهاجم کروات سابق‌شان دارند و اگر در زمان باقی‌مانده این پول را نپردازند، قادر به جذب هیچ بازیکن جدیدی نخواهند بود.

از همه این مسائل که بگذریم، ترابی در صورت بازگشت به پرسپولیس هم چالش مهم «کیفیت» را پیش‌رو خواهد داشت. فراموش نکنیم دلیل اصلی رانده شدن این بازیکن از العربی قطر این بود که ستاره ایرانی نتوانست توقعات فنی را برآورده کند. بهترین دوران حضور ترابی در پرسپولیس مربوط به دوره‌ای بود که این تیم توسط گابریل کالدرون هدایت می‌شد. مربی آرژانتینی توانست بهترین فوتبال عمر ترابی را از او بگیرد، اما شاید تضمینی نباشد که مهدی در همان فرم به پرسپولیس برگردد. در این سال‌ها بازیکنان زیادی از پرسپولیس به تیم‌ها و لیگ‌های دیگر پیوستند و پس از مدتی به جمع سرخپوشان برگشتند. در این میان برخی از آنها توانستند کیفیت سابق را حفظ کنند و حتی ارتقا بدهند، اما گروهی دیگر دچار افت شدند.

شاید بهترین مثال از حفظ کیفیت فنی مربوط به جلال حسینی باشد؛ کاپیتان کهنه‌کار قرمزها که پیش از آغاز لیگ چهاردهم به الاهلی قطر پیوست، اما زمانی که بعد از یک وقفه دوساله دوباره به جمع قرمزها ملحق شد، توانست بهترین کارآیی را داشته باشد و به ستون قهرمانی‌های پیاپی سرخپوشان تبدیل شود. حتی وحید امیری هم که یک دوره ناموفق را در لیگ ترکیه پشت‌سر گذاشت در بازگشت به پرسپولیس عملکرد خوبی داشت، اما در نقطه مقابل بازیکنی مثل سروش رفیعی را هم داریم. سروش در اوج نیاز پرسپولیس به این بازیکن به بهانه کسب درآمد بیشتر راهی الخور قطر شد و آنجا آن‌قدر از نظر فنی افت کرد که در بازگشت به لیگ ایران از چند تیم طرد شد؛ از جمله همین پرسپولیس. رفیعی تازه امسال رگه‌هایی از آن هافبک خلاق و کارگشای فصول گذشته را در سپاهان نشان داده است. حالا اولا باید ببینیم ترابی به پرسپولیس برمی‌گردد یا نه و در ثانی اگر برگشت، شبیه جلال حسینی خواهد شد یا سروش رفیعی.