وداع با آخرین بازمانده

* فهرست ۲۳ نفره: لیست نهایی و ۲۳ نفره تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان از این قرار بود: ابراهیم میرزاپور، وحید طالب‌لو، حسن رودباریان، سهراب بختیاری‌زاده، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی، حسین کعبی، امیرحسین صادقی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی، آندرانیک تیموریان، محرم نویدکیا، مهرزاد معدنچی، مسعود شجاعی، وحید هاشمیان، علی دایی، رسول خطیبی، آرش برهانی، غلامرضا عنایتی و جواد کاظمیان. سرمربی این تیم هم برانکو ایوانکوویچ بود.

* سرنوشت‌شان چه شد؟ تعداد زیادی از بازیکنان آن نسل درحال‌حاضر در لیگ برتر ایران مشغول مربیگری هستند.یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس نشسته و به‌زودی با این تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر خواهد بود. جواد نکونام هدایت فولاد را بر عهده دارد و در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا یکی از نمایندگان کشورمان به شمار می‌آید. او در این تیم حسین کعبی را به‌عنوان دستیار خودش می‌بیند. رحمان رضایی و محرم نویدکیا از ابتدای همین فصل هدایت دو تیم اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان را بر عهده گرفتند. رسول خطیبی درحال‌حاضر سرمربی تیم آلومینیوم اراک است. علی دایی ۱۳ سال در فوتبال باشگاهی ایران مربیگری کرد و به دلایلی فعلا تیم ندارد. آرش برهانی یکی از اعضای کادرفنی مفصل محمود فکری در استقلال محسوب می‌شود. غلامرضا عنایتی در لیگ یک هدایت تیم هوادار را پذیرفته است. در همین دسته محمد نصرتی سرمربی پارس جنوبی جم است و نیز سهراب بختیاری‌زاده روی نیمکت خوشه طلایی ساوه تکیه زده است. فریدون زندی در لیگ دسته سوم آلمان هدایت یک تیم را قبول کرده و مهدی مهدوی‌کیا هم ضمن فعالیت در تیم‌های پایه هامبورگ، آکادمی کیا را جمع‌وجور می‌کند. مهرزاد معدنچی بعد از مدت‌ها بی‌خبری، از ابتدای فصل جاری به اعضای کادرفنی فجرسپاسی شیراز در لیگ یک پیوسته و وحید هاشمیان هم در کنار دراگان اسکوچیچ، عضو کادرفنی تیم‌ملی است. حالا هم مسعود شجاعی نخستین تجربه مربیگری‌اش را ولو به‌صورت موقت از سر می‌گذراند.

* حاشیه‌نشین‌های آن نسل؛ وحید طالب‌لو و حسن رودباریان دو دروازه‌بان کم‌حاشیه تیم‌ملی سال‌هاست که در آمریکا زندگی می‌کنند. ابراهیم میرزاپور اما چند دوره حضور در پست مربی دروازه‌بانی تیم‌های باشگاهی را تجربه کرد. علی کریمی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیکنان آن نسل، مدتی مربیگری در لیگ برتر را آزمود، اما حالا خارج از فوتبال روند روزمره زندگی‌اش را دنبال می‌کند. جواد کاظمیان هرگز گرد مربیگری نیامد و بیشتر سرش به تمرینات انفرادی‌اش گرم است. آندرانیک تیموریان که از غول‌های فنی آن تیم و دوران بعد از آن سال بود، تازه افتاده دنبال ثبت‌نام در کلاس‌های مربیگری و البته امیرحسین صادقی هم بیشتر وقتش را به کری‌خوانی‌های اینستاگرامی می‌گذراند!