بارقه‌های امید

* زهردار در حمله؛ بدون تردید بزرگترین نقطه قوت استقلال خط حمله این تیم است. آبی‌ها سه مهاجم قابل در پیشانی خط حمله دارند که به کمک آنها پارسال بیشترین گل زده را در لیگ نوزدهم به‌ثبت رساندند. شیخ دیاباته، مهدی قائدی و ارسلان مطهری سه بازیکنی هستند که هرکدام با خصوصیات متفاوت، همدیگر را کامل می‌کنند و به حرکات تهاجمی تیم تنوع می‌بخشند. از این بین فصل گذشته دیاباته آقای گل شد، او اما این بازی را از روی نیمکت آغاز کرد تا زوج ارسلان و قائدی فیکس شوند. همکاری این دو بازیکن روی گل دوم نشان داد در صورت لزوم، زوج‌سازی مناسب از اجزای خط حمله تیم امکان‌پذیر است؛ گرچه انتظار می‌رود در نهایت یکی از این سه نفر قربانی ترافیک در خط جلو باشند. پارسال مطهری بیشتر روی نیمکت بود و امسال هم شاید او گزینه اول به این منظور باشد. در هر صورت استقلال توانسته هر سه مهاجمش را نگه دارد که این یک امتیاز بزرگ است. آنها حالا سابقه یک فصل بازی و زندگی کنار هم را دارند که باعث می‌شود در فصل جدید حتی کارآمدتر هم باشند. جنس فکری جلوی زمین جور است.

* نیازمند ترمیم در دفاع؛ بخش زیادی از لطمات وارد‌شده به استقلال در فصل گذشته از ناحیه تزلزل در ساختار دفاعی بود. آبی‌ها هم در خط دروازه مشکل داشتند و هم مخصوصا در قلب خط دفاعی شکننده به‌نظر می‌رسیدند. این ضعف در بازی اول هم احساس شد و مس‌رفسنجان چند موقعیت خوب گلزنی را از دست داد، اما فکری می‌تواند امیدوار باشد‌ با افزوده‌شدن خریدهای جدید، ساختار دفاعی ترمیم شود. محمدحسین مرادمند به‌عنوان دفاع وسط جذب شده و محمد نادری، متین کریم‌زاده و احمد موسوی هم در دو سمت خط دفاعی به لیست استقلال اضافه شده‌اند. رشید مظاهری هم احتمالا دروازه‌بان اول تیم خواهد بود. این نفرات بازی اول را به دلیل دیر باز‌شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه از دست دادند، اما انتظار می‌رود به‌تدریج به ترکیب اضافه شوند.

* جای خالی کریمی؛ در فصلی که استقلال توانست اسکلت اصلی‌اش را حفظ کند، تنها جدا‌شده مهم این تیم علی کریمی بود؛ هافبکی که به بازی آبی‌ها ریتم می‌داد. هنوز زود است برای اینکه ببینیم جای کریمی در استقلال خالی خواهد ماند یا نه. خبر خوب برای آبی‌ها ادامه حضور مسعود ریگی با سبک ساده فوتبالش است. به‌علاوه آنها مهدی مهدی‌پور را هم گرفته‌اند که در  پست کریمی برای ذوب‌آهن خوب بازی می‌کرد. به این ترتیب فکری ابزار موجود برای بازگرداندن نظم به خط‌میانی را دارد؛ باید دید آیا با خلاقیت این مربی خاطره کریمی از ذهن هواداران پاک می‌شود یا جدایی او به پاشنه‌آشیل استقلال تبدیل خواهد شد. این موضوع در میدان‌های دشوارتر روشن خواهد شد.