داستان چهار استعداد گمشده

* محمد شریفی؛ بهانه نگارش این مطلب اصلا خود اوست. شاید هواداران پرسپولیس خیلی حواس‌شان به اولین خرید این تیم بعد از باز شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی نبود. به هر حال اما او محمد شریفی است؛ بازیکن پیشین استقلال خوزستان که از سایپا به پرسپولیس آمد. شریفی‌زاده فروردین ۷۹ است و سابقه بازی در تیم‌ملی نوجوانان را دارد. این مهاجم اولین بار در ۱۶ سالگی برای استقلال خوزستان در لیگ برتر بازی کرد و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقات تبدیل شد. بعد از درخشش او در تیم ملی نوجوانان، گاردین از شریفی به‌عنوان یکی از ۶۰ استعداد آینده دنیای فوتبال یاد کرد، اما اوضاع چندان بر وفق مراد شریفی پیش نرفت. او در سایپا به ندرت بازی کرد و حالا امیدوار است پرسپولیس برایش خانه تحقق آرزوها باشد. 

* یونس دلفی؛ او متولد مهر 79 است و ابتدا در استقلال خوزستان چهره شد. دلفی اولین گلش را در لیگ هفدهم به ثمر رساند و جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر لقب گرفت. بسیاری امیدوار بودند دلفی آینده‌ای درخشان داشته باشد؛ مخصوصا که سایت ترانسفرمارکت سه سال پیش در فهرست مهم‌ترین استعدادهای دنیای فوتبال، دلفی را در رده پنجم قرار داده بود. بعد از درخشش در جام‌جهانی 2017 نوجوانان، او حتی به‌عنوان یکی از 25 پدیده این مسابقات معرفی شد، اما در سه سال گذشته خبر چندانی از دلفی نبوده است. او به شارلروا در لیگ بلژیک پیوست، اما اصلا موفق نبود و حالا به تیم گوریتسا در کرواسی قرض داده شده؛ هرچند آنجا هم اغلب نیمکت‌نشین است.

* رضا شکاری؛ متولد خرداد 77 است و قصه‌ای شبیه دیگران دارد. بعد از درخشش در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان به شکل گسترده مورد توجه مطبوعات ورزشی جهان قرار گرفت. گاردین از او به‌عنوان یک جواد نکونام جدید، با قدرت هجومی بیشتر یاد کرد. شکاری که محصول باشگاه ذوب‌آهن بود، کوشید تا با فسخ یکطرفه قراردادش و حضور در روبین‌کازان در مسیر رشد گام بردارد، اما اوضاع خیلی بر وفق مراد او پیش نرفت. شکاری پارسال به ایران برگشت و به عضویت تراکتور درآمد، اما فعلا خبری از آن استعداد چشمگیر نبوده است.

* اللهیار صیادمنش؛ هنوز به او امیدواریم. مهاجم پیشین سایپا و استقلال در ازای یک میلیون یورو راهی فنرباغچه شد. وینفرد شفر، سرمربی وقت استقلال معتقد بود قیمت واقعی اللهیار 10 میلیون یورو است، اما حضور او در فنر اصلا موفقیت‌آمیز نبود. او ابتدا به استانبول اسپور قرض داده شد که آنجا هم توفیقی به دست نیاورد و حالا به زوریا لوهانسک اوکراین قرض داده شده است. زمانی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از او به‌عنوان یکی از 10 استعداد برتر آسیا نام برده بود.