عصر آلترناتیوها

حالا اما سپاهان هم در کوزه افتاد و امشب با تکسیرا، یعنی سرمربی موقت به مصاف شهرخودرو مشهد خواهد رفت. بنابراین درحال‌حاضر فولاد، نفت مسجدسلیمان و سایپا تنها تیم‌هایی هستند که سرمربی عوض نکرده‌اند و اگر در این دو هفته پایانی هم اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد، با همان کادرفنی آغاز فصل از خط پایان عبور خواهند کرد. در فولاد جواد نکونام آنقدر خوب و باثبات نتیجه گرفت که هرگز شایعه جدایی‌اش مطرح نشد، در مسجدسلیمان نتایج مهدی تارتار با نفت فراتر از حد تصور بود و البته در تهران هم به ابراهیم صادقی اعتماد شد تا تیم جوان سایپا را برای آینده باشگاه در لیگ برتر نگه دارد؛ آرزویی که تحقق‌اش به نتایج دو هفته پایانی بستگی دارد. در عین حال این حجم حیرت‌آور از تغییرات، باعث چرخش مربیان در لیگ برتر شده و از الان زمزمه‌های زیادی در مورد فصل آینده به‌وجود آورده است. درحال‌حاضر گزینه‌های سرشناس زیادی بیرون گود هستند که «گزینه» حضور روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری به‌شمار می‌روند. چند نکته در این مورد بخوانید.

   دایی- تراکتور؛ آخرین شایعه

علی دایی یک سال است که مربیگری نمی‌کند. ظاهرا این موضوع دلایل فرامتنی هم دارد، اما هر چه هست، هر روز شایعه حضور شهریار روی نیمکت یک تیم جدید مطرح می‌شود. زمستان گذشته حتی خبر توافق قطعی او با باشگاه ذوب‌آهن منتشر شد، اما نهایتا دایی به اصفهان نرفت. کمی بعدتر او را به‌صورت خیلی جدی از گزینه‌های هدایت تیم‌ملی دانستند، اما آن نیمکت هم به دراگان اسکوچیچ رسید. همچنین با حضور حبیب کاشانی در راس هرم مدیریت باشگاه سایپا، شایعه جانشینی دایی با ابراهیم صادقی قوت گرفت، اما چنانکه گفتیم نارنجی‌پوشان به سرمربی جوان‌شان اعتماد کردند. الان هم خبر مذاکره شکست‌خورده دایی با تراکتور منتشر شده است. باشگاه تبریزی در این سال‌ها چند مرتبه برای استخدام دایی خیز برداشته، اما موفق نبوده است. البته این بار تراکتوری‌ها خبر مذاکره با دایی را تکذیب کرده‌اند، اما شاید این یک انکار مصلحتی برای حفظ روحیه کادرفنی فعلی تیم باشد. آنچه مسلم است اینکه علی دایی یک گزینه بسیار جذاب برای باشگاه‌های مختلف است؛ بنابراین یا با آغاز لیگ بیستم خودش به فوتبال برمی‌گردد یا همچنان شایعات درست و غلط در مورد انتقالش به تیم‌های مختلف به گوش خواهد رسید.

   برانکو- سپاهان؛ داغ‌ترین شایعه

برانکو ایوانکوویچ هم از چهره‌های جذاب و خبرساز برای فوتبال ایران است؛ بنابراین اصلا عجیب نیست که هر روز یک شایعه جدید در مورد بازگشت او به لیگ برتربر سر زبان‌ها بیفتد. برانکو درحال‌حاضر سرمربی تیم‌ملی عمان است، اما با توجه به اختلال پیش آمده در تقویم مسابقات ملی هیچ بعید نیست به حضور دوباره در فوتبال باشگاهی تمایل نشان بدهد. اخیرا باشگاه سپاهان به‌طور رسمی از تلاش برای جذب برانکو خبر داده است. پیش‌تر و با نتایج ضعیف پرسپولیس در ابتدای فصل حتی شایعه بازگشت برانکو به جمع سرخپوشان هم مطرح شد، اما قطار پرسپولیس روی ریل افتاد و برانکو هم که از الاهلی عربستان کنار گذاشته شده بود، به تیم‌ملی عمان پیوست.

   سایرین

 این فهرست شامل اسامی دیگری هم هست. علی کریمی که این اواخر شایعه مهاجرتش به کانادا بر سر زبان‌ها افتاد، می‌تواند یک گزینه خبرساز برای باشگاه‌های مختلف باشد؛ چنان‌که مدیران شهرخودرو پیش از عقد قرارداد با سهراب بختیاری‌زاده به او پیشنهاد همکاری دادند. علیرضا منصوریان را هم نمی‌شود فراموش کرد؛ سرمربی پیشین استقلال که بعد از قطع همکاری با ذوب‌آهن فعلا تیم ندارد. جوان‌ترهایی مثل محرم نویدکیا هم در انتظار کسب فرصت برای آغاز دوران مربیگری هستند.