بدون این قاب زیبا

 در طول سال‌های اخیر فتح توپ طلا در انحصار لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بوده؛ غیر از یک سال که لوکا مودریچ کروات بعد از درخشش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ آن را فتح کرد. امسال هم از آن سال‌هایی بود که می‌توانست سلطه مسی-رونالدو روی توپ طلا شکسته شود. بسیاری بر این باورند که اگر مراسم فرانس فوتبال برگزار می‌شد، رابرت لواندوفسکی شانس اول و بی‌چون و چرای بردن این جایزه بود. لواندوفسکی در این فصل بوندس‌لیگا موفق به زدن ۳۴ گل شد و حالا نامزد اول جایزه کفش طلا نیز محسوب می‌شود. چیرو ایموبیله و کریستیانو رونالدو با ۲۹ و ۲۸ گل کار آسانی برای رسیدن به رکورد ستاره لهستانی ندارند. به علاوه لواندوفسکی در لیگ قهرمانان نیز با ۱۱ گل و با اقتدار درصدر جدول گلزنان قرار دارد و بعید است آنجا هم بازیکنی به او برسد. فراموش نکنیم ستاره لهستانی امسال همراه با بایرن‌مونیخ قهرمان لیگ و جام حذفی شده و شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را نیز دارد. در این شرایط قطعا بسیاری از روزنامه‌نگاران اروپایی اسم لوا را بالاتر از مسی و رونالدو روی کاغذهای رای‌گیری می‌نوشتند و او می‌توانست توپ طلا را به خانه ببرد.

تصمیم مجله فرانس فوتبال مبنی بر لغو مراسم توپ طلا واکنش‌های بسیار زیادی را به دنبال داشته است. باشگاه بارسلونا در توییتر رسمی‌اش نوشت: «همه می‌دانیم بهترین بازیکن جهان کیست؛ لیونل مسی»؛ اما رسانه‌های نزدیک به بایرن‌مونیخ مانور زیادی روی لواندوفسکی دادند، هرچند هواداران منچسترسیتی هم عقیده داشتند کوین دی‌بروینه شانس خوبی برای فتح ارزشمندترین جایزه فردی دنیای فوتبال داشت. به همین ترتیب رئال مادرید هم بدش نمی‌آید آه و فغان مشابه را در مورد سرجیو راموس و از بین رفتن شانس کاپیتان کهکشانی‌ها برای دریافت توپ طلا سر بدهد. پیش از این هم تئوری‌هایی در مورد اهمیت اسپانسرها در تعیین برنده توپ طلا وجود داشته که حالا با اتفاق جدید، تمام آن بدگمانی‌ها تشدید شده است. این سوال در ۴۸ ساعت گذشته به شکل گسترده‌ای در فضای مجازی مطرح شده؛ واقعا اگر مسی یا رونالدو به اندازه لواندوفسکی درخشیده بودند و شانس فتح توپ طلا را داشتند، باز فرانس فوتبال همین تصمیم را می‌گرفت؟ احتمالا در آن صورت به هر کیفیتی که بود مراسم برگزار می‌شد و حتی نمایندگان مجله از منزل شخصی و زندگی خصوصی ستاره‌های آرژانتینی و پرتغالی گزارش اختصاصی هم تهیه می‌کردند!

جالب‌تر از همه اینکه خود لواندوفسکی، تنها با شکلک «خنده» روی صفحه شخصی‌اش به این موضوع واکنش نشان داده است. به هر جهت اما بایرن باید امیدوار باشد اتفاق مهم رخ داده، روحیه موثرترین ستاره این تیم را در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان اروپا به هم نریزد.