شبیخون کرونا

قبل از ظهر و درحالی‌که همه مشغول بررسی‌های فنی و پیش‌بینی اتفاقات بازی استقلال با پارس‌جنوبی‌جم بودند، ناگهان خبر رسید نمونه آزمایش تعدادی از اعضای این تیم مثبت از آب درآمده است. استقلالی‌‎ها روز جمعه تست کرونا دادند و دیروز جواب ناامیدکننده این آزمایش به‌دست باشگاه رسید. از همان لحظات اول، در مورد تعداد و افراد مبتلا به کرونا در استقلال گمانه‌زنی‌های مختلفی صورت گرفت، اما نهایتا پزشک این تیم تایید کرد تست حداقل ۶ بازیکن مثبت بوده و تعدادی هم مشکوک هستند که دوباره باید تست بدهند. به این ترتیب و با وضعیتی که استقلال و فولاد پیدا کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد ویروس تاجدار دستش را روی خرخره لیگ برتر گذاشته و ماجراهای کشدارترین فصل باشگاهی تاریخ فوتبال ایران، حالا حالاها ادامه خواهد داشت.

   وریا، سرلیست کرونایی‌ها؟

همان‌طور که گفتیم از حوالی ظهر و با انتشار اصل خبر، تکاپوی اهالی رسانه برای آگاهی از چند و چون کار آغاز شد و موجی از حدس و گمان‌ها در مورد افراد مبتلا شکل گرفت. بر این اساس شاید تنها اسمی که در همه لیست‌ها تکرار شد، وریا غفوری بود. کاپیتان استقلال در بازی قبلی با سایپا هم با تب و لرز به میدان رفته بود و برخی عقیده دارند ویروس از همان زمان در جانش بوده است. خود غفوری هم دیروز به این موضوع واکنش نشان داده و به خبرنگاران گفته بود: «بدن درد دارم، اما حال عمومی‌ام خوب است.» در کنار غفوری، اسم بازیکنانی همچون فرشید باقری، مسعود ریگی و داریوش شجاعیان هم در لیست گمانه‌زنی‌ها زیاد تکرار می‌شد. در عین حال اما نفراتی همچون میلاد زکی‌پور و محسن کریمی شایعه ابتلای‌شان را تکذیب کردند. نهایتا پزشک استقلال وقتی در حلقه خبرنگاران ناچار شد ابتلای ۶ بازیکن را تایید کند، اما از طرح اسم آنها خودداری کرد.

   تایید ابتلای ۱۶ فولادی

ظهر دیروز و درحالی‌که همه نگاه‌ها به استقلال بود، باشگاه فولاد ناگهان از ابتلای ۱۶ نفر از اعضای این تیم (شامل ۱۱ بازیکن و پنج نفر دیگر) به ویروس کرونا خبر داد. این درحالی است که پیش‌تر گفته می‌شد بین ۶ تا ۸ نفر در این تیم مبتلا شده‌اند. فولاد قرار بود امشب در مازندران با نساجی بازی کند و به این منظور از دو روز قبل راهی قائمشهر شده است، اما طبیعتا احتمال برگزاری این بازی بسیار اندک خواهد بود. دیروز سعید آذری، مدیرعامل تیم خوزستانی در مورد بازی با نساجی گفت: «با توجه به سرعت انتشار کرونا، در تاریخ ششم اسفندماه اعلام کردیم که این لیگ را تعطیل کنید. همچنین طبق محاسباتی که در دنیا صورت گرفته بود، اکنون مجددا ایران و برخی کشورها به پیک دوم نزدیک شده‌اند. در این شرایط ما باید چه‌کار کنیم؟ آیا باید فوتبال بازی کنیم تا یک عده بمیرند و بعد ببینیم چه کسی درست می‌گوید؟ آیا راستی‌آزمایی این موضوع با مرگ یک فوتبالیست اتفاق می‌افتد؟»

   جنگ بین مبتلایان!

در عین حال اما جدال رسانه‌ای فولاد و استقلال که از قبل از بازی دو تیم آغاز شده بود، همچنان ادامه یافت. ابتدا پس از آنکه فولادی‌ها مدعی شدند نمونه چند بازیکن در این تیم مثبت شده، سرپرست استقلال در مصاحبه‌ای این موضوع را زیر سوال برد. سعید رمضانی گفته بود: «حالا که این تیم به مقام سوم رسیده و حائز کسب سهمیه شده، دنبال تعطیلی مسابقات هستند. نه، این درست نیست. مرد و مردانه تا پایان لیگ باید حاضر باشید.» سرپرست استقلال اما موقع ایراد این نطق هیجان‌انگیز نمی‌دانست که به زودی تست ۶ بازیکن تیم خودش هم مثبت خواهد شد! دیروز پس از اعلام این خبر، در برخی محافل ورزشی از قول استقلالی‌ها گفته شد آنها در بازی رودررو با فولاد کرونا گرفته‌اند، اما باشگاه خوزستانی با تکذیب این ادعا، استقلال را تهدید به شکایت کرد.

   تکلیف چیست؟

با توجه به منحصربه‌فرد بودن این شرایط، دیروز یک سرگیجه کلی بین باشگاه‌ها و مدیران لیگ به چشم می‌خورد. آنچه مسلم است اینکه پیش از بازگشایی لیگ در پروتکل‌ها پیش‌بینی شده است اگر ۲۵ درصد اعضای یک تیم مبتلا شوند، کل تیم قرنطینه شده و مسابقاتش تا بهبودی اعضا به تعویق خواهد افتاد. در عین حال اما کمیته پزشکی سازمان لیگ مدعی است اول باید مستندات دو باشگاه را دریافت و بررسی کند تا بعد در مورد آن نظر بدهد. استقلالی‌ها دیروز ظهر یک جلسه فوق‌العاده تشکیل دادند تا در مورد اتفاق پیش آمده تصمیم بگیرند. آنها قرار بود دیشب برای بازی با پارس‌جنوبی تهران را به مقصد جم ترک کنند، اما دست‌کم تا عصر دیروز خبری در مورد پابرجا بودن یا نبودن این سفر و مسابقه منتشر نشد.

   برنامه بازی‌ها

مطابق برنامه از قبل اعلام‌شده، بنا بود امشب این پنج بازی به همین ترتیبی که می‌بینید برگزار شود. حداقل می‌دانیم که برگزاری سه بازی قطعی است، اما در مورد دو دیدار پارس جنوبی- استقلال و نساجی- فولاد باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم.

پارس‌جنوبی............................. استقلال، ۲۰:۳۰

گل‌گهر.................................. شهرخودرو، ۲۰:۳۰

نفت مسجدسلیمان................ ماشین‌سازی، ۲۱

نساجی.................................................... فولاد، ۲۱

سایپا................................................... سپاهان، ۲۱