بازیکن بزرگ، مدیر بزرگ می‌خواهد

حالا یک بار دیگر نوبت پرسپولیس شده است؛ تیمی که عن‌قریب چهارمین قهرمانی پیاپی‌اش در لیگ برتر را قطعی خواهد کرد، اما مثل بشکه باروت، آماده انفجار است. بازیکنان پرسپولیس دوشنبه‌شب با انتشار یک پست مشترک اینستاگرامی به‌طور هماهنگ و همزمان به مدیریت باشگاه اعتراض کردند. درحالی‌که ماه‌هاست مهدی رسول‌پناه به‌عنوان سرپرست موقت پرسپولیس اداره امور باشگاه را به دست گرفته، حالا بازیکنان پرسپولیس او را فاقد قدرت تصمیم‌گیری خوانده‌اند. سرخپوشان که حتی علیه حسابدار باشگاه هم موضع گرفته‌اند، در نهایت مدعی شده‌اند اگر هشدارشان جدی گرفته نشود، دست به اقدامات بعدی خواهند زد.

گفتن ندارد که درد دوستان فقط «پول» است. تجربه نشان داده در فوتبال ایران اگر بازیکنان پول و پاداش‌شان را به‌طور مرتب بگیرند، دیگر دغدغه چندانی نخواهند داشت و باقی امور باشگاه کوچک‌ترین اهمیتی برای‌شان ندارد. انصافا تا به حال چند بار دیده‌اید حتی بزرگترین بازیکنان فوتبال ایران با همین حرارت به عدم پشتوانه‌سازی یا رسیدگی ناکافی به فوتبال پایه اعتراض کنند؟ آنها اصلا خودشان را وارد این داستان‌ها نمی‌کنند و اگر پول‌شان را بگیرند، همه چیز را گل و بلبل می‌بینند! در عین حال مسلما بازیکن حق دارد طبق قرارداد، دستمزدش را مطالبه کند. پرسپولیس هم در این چند سال مدام قهرمانی آورده و علاوه بر بالا رفتن رقم قرارداد بازیکنان این تیم، آپشن‌های جانبی هم برای آنها فعال شده است. همین الان اگر پرسپولیس قهرمان لیگ نوزدهم شود، باشگاه باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کل قراردادهای بازیکنان را به‌عنوان پاداش به آنها بپردازد. در حقیقت درآمدهای ناچیز باشگاه‌داری ثابت است، اما هزینه‌ها به عناوین مختلف افزایش می‌یابد.

فارغ از آنچه گفته شد، این قبیل اعتراض‌ها به هیچ‌وجه سنخیتی با اصول فوتبال حرفه‌ای ندارد و چارت سازمانی را نقض می‌کند. اینکه چرا بازیکنان در ایران به راحتی این کار را انجام می‌دهند، شاید به این دلیل باشد که آنها خودشان را از مسوولان باشگاه بزرگ‌تر می‌بینند. تعارضی که امروز در پرسپولیس شاهدش هستیم، حاصل دوگانه «بازیکن بزرگ- مدیر کوچک» است. بازیکنی که چهار بار پشت سر هم قهرمان شده، به سختی تن به قواعد سازمانی می‌دهد. مهار او صرفا از یک مدیر مقتدر ساخته است. نه اینکه قصد کوچک شمردن یکی مثل رسول‌پناه را داشته باشیم؛ اما به هر حال هرگز برای فوتبالی‌ها روشن نشد او با چه سابقه و رزومه‌ای ناگهان تبدیل به نفر اول پرسپولیس شد. فقط یک لحظه تصور کنید مدیریت پرسپولیس بر عهده ورژن جوان‌تر صفایی فراهانی، دادکان، امیر عابدینی یا حتی علی‌اکبر طاهری بود؛ آنگاه آیا به همین راحتی امکان شورش اینستاگرامی وجود می‌داشت؟ وای به وقتی مامور، خودش را بزرگتر از امیر بداند...