ایرانیزه می‌شویم؟

 استقلال؛ تسلیم شد

موفقیت تاریخی برانکو در پرسپولیس باعث شد استقلالی‌ها هم به صرافت استفاده از مربیان خارجی بیفتند. آبی‌ها به‌طور سنتی همیشه کمتر راغب به استفاده از مربی غیرایرانی بوده‌اند و در لیگ برتر هم عمدتا با مربیانی از جنس خانواده استقلال جلو می‌رفتند، اما مقارن با توفیق برانکو در پرسپولیس، آنها هم وینفرد شفر را استخدام کردند. استقلال با شفر فراز و فرودهای زیادی داشت، اما حتی بعد از قطع همکاری با این مربی هم کسی مایل نبود بازگشت مجدد به مربیان ایرانی را تجربه کند. بنابراین بعد از دوره کوتاه سرمربیگری موقت فرهاد مجیدی در استقلال، از ابتدای لیگ نوزدهم آندرا استراماچونی جذب شد. دست بر قضا استقلال با استراماچونی نتایج خوبی به دست آورد، اما دیرکرد در پرداخت دستمزد این مربی مسائلی به وجود آورد که بهتر از ما در جریانش هستید. به هر حال استراماچونی رفت و نخواست با استقلال کار کند، در این شرایط زمزمه‌هایی در مورد حضور یک مربی خارجی دیگر در استقلال به گوش می‌رسید و مشخصا از دی‌بیاسی ایتالیایی نام برده می‌شد، اما نهایتا فرهاد مجیدی به عنوان جانشین استراماچونی معرفی شد تا نیمکت استقلال تسلیم یک مربی ایرانی شود. حجم مخالفت‌ها و مقاومت‌ها در برابر انتخاب مجیدی طوری بود که او یک بار از پذیرفتن این پیشنهاد انصراف داد، اما در نهایت هدایت تیم سابقش را در ادامه لیگ نوزدهم پذیرفت.

تیم ملی؛ در حال تسلیم

بعد از به پایان رسیدن دوران کارلوس کی‌روش، تردیدی وجود نداشت که جانشین او هم باید یک مربی خارجی کارنامه‌دار باشد. فدراسیون فوتبال هم در همین مسیر حرکت کرد، اما شاید اشتباه تاریخی مهدی تاج و همکارانش آن بود که سر دوراهی هروه رنار- ویلموتس، به سمت مسیر دوم چرخیدند. در حالی که توافق اولیه با رنار فرانسوی صورت گرفته بود و او بعد از جام ملت‌های آفریقا برای حضور در تیم ملی ایران آزاد می‌شد، روسای فدراسیون صرفا به خاطر یک تعجیل یک ماهه غیرموجه، ویلموتس را برگزیدند و بدتر اینکه قرارداد بسیار ضعیفی با این مربی بلژیکی بسته شد. پس از باخت به بحرین و عراق، مسلم بود که ویلموتس باید برود. در این میان از برانکو ایوانکوویچ به عنوان جانشین قطعی او نام برده می‌شد و حتی مذاکرات اولیه هم با او صورت گرفت، اما فعلا به شکل عجیبی همه چیز مسکوت مانده است. به ویژه بعد از استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، واقعا تضمینی نیست که سرمربی بعدی تیم ملی هم خارجی باشد. الان به صورت پراکنده زمزمه‌هایی در مورد حضور یحیی گل‌محمدی روی این نیمکت به گوش می‌رسد. فراموش نکنید فقط کمتر از سه ماه به آغاز دور برگشت مسابقات پیش‌مقدماتی جام‌جهانی زمان باقی مانده و دیگر فرصت زیادی برای تعیین تکلیف باقی نمانده است. آیا نیمکت تیم ملی هم تسلیم مربی داخلی خواهد شد؟

 پرسپولیس؛ همه چیز در تعلیق

پرسپولیس هم این روزها وضعیت عجیبی دارد. در شرایطی که گابریل کالدرون این تیم را با عنوان قهرمانی نیم‌فصل به تعطیلات رساند، حداقل تا لحظه تنظیم این مطلب اطمینانی از بازگشت او به ایران وجود ندارد. این مربی درخواست‌هایی داشته که فعلا از سوی کادر مدیریتی سرخپوشان بی‌جواب باقی مانده است. درخواست‌های کالدرون شامل تسویه‌حساب با بازیکنان، پاکسازی اطراف تیم و خرید چند بازیکن بود که هیچ‌کدام هنوز محقق نشده است. او قرار بود هشتم ژانویه (سه روز دیگر) در قطر به اردوی آماده‌سازی سرخپوشان اضافه شود، اما هنوز کسی نمی‌داند این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. در صورتی که ادامه همکاری با کالدرون به هر دلیلی محقق نشود، بسیار بعید است که سرمربی بعدی پرسپولیس خارجی باشد، چرا که این تیم از ابتدای بهمن در یک بازه زمانی ۴۰ روزه، مسابقات بسیار سخت و فشرده‌ای دارد و طبیعتا این فضا برای یک مربی تازه‌وارد و غریبه، کاملا نامانوس خواهد بود.