قوز بالای قوز!

عصر دیروز اما بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان و بعضا ضد و نقیض، بالاخره سازمان لیگ این مساله را روشن کرد و از تعویق چهار بازی و تغییر ساعت انجام یک مسابقه دیگر خبر داد. بر این اساس از پنج مسابقه‌ای که پیش‌تر قرار بود پنج‌شنبه و جمعه برگزار شود، تنها دیدار پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان پابرجا باقی ماند و سایر مسابقات به زمان نامعینی موکول شد. بنا به اعلام سازمان لیگ، دیدارهای گل‌گهر سیرجان- ماشین‌سازی تبریز، پارس جنوبی جم- پیکان، تراکتور- شهر خودرو و صنعت نفت آبادان- سپاهان به تعویق افتاد و بازی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان هم که قرار بود از ساعت ۱۷:۳۰ جمعه آغاز شود، یک ساعت و ربع جلو افتاد تا از ساعت ۱۶:۱۵ سوت بخورد. سازمان لیگ اعلام کرده مسابقات یکشنبه و دوشنبه به قوت خود باقی هستند؛ اما بدیهی است که برای تعیین تکلیف آنها نیز باید منتظر ماند و به موعد انجام رقابت‌ها نزدیک‌تر شد.

به این ترتیب سومین وقفه لیگ نوزدهم که به خودی خود زیاد بود، طولانی‌تر هم شد. لیگ امسال از ابتدا به‌خاطر نقصان در زیرساخت‌های فیزیکی و امنیتی دیرتر از برنامه شروع شده بود و حالا وقفه‌های پیش‌بینی‌نشده قطعا کار را دشوارتر هم خواهد کرد. سازمان لیگ که برنامه آذر را بسیار فشرده تنظیم کرده بود، حالا برای جانمایی مسابقات معوق اخیر با مشکلات بیشتری هم مواجه خواهد شد. در این وضعیت برخی تیم‌ها با مشکلات بسیار بزرگی مواجه خواهند شد. قطعا بیشترین ضرر نصیب تیم‌هایی خواهد شد که قبل از شروع تعطیلی‌های لیگ اوج گرفته بودند. در حال حاضر تیم‌های شهر خودرو، سپاهان، پرسپولیس و استقلال چهار تیم بالای جدول را تشکیل می‌دهند و به جز سپاهان و پرسپولیس که از ابتدای لیگ روند معمولی را پشت‌سر گذاشتند، اما به‌نظر می‌رسد تیم‌های استقلال و شهر خودرو که نتایج خوب خود را آغاز کرده بودند بیشتر در معرض آسیب هستند و ممکن است تعویق مسابقات لیگ بیشتر به ضرر آنها باشد. پیشکسوت باشگاه استقلال نیز این موضوع را تایید کرده و برای آینده این تیم نگران است.

بهتاش فریبا درخصوص تاثیر تعطیلی‌های مکرر بر شرایط تیم استقلال گفته است: «هر وقفه می‌تواند از دو جنبه مورد بررسی قرار گیرد. بعضی اوقات ممکن است تعدادی از بازیکنان دچار مصدومیت باشند یا اینکه شرایط کاملی برای حضور ۹۰ دقیقه در زمین نداشته باشند. اما اگر از جنبه تیمی نگاه کنیم، از نظر من وقفه لیگ را می‌توان به گرفتن یک تایم اوت در والیبال تشبیه کرد که ممکن است این فاصله یک شوک به تیم وارد کند و تا حدی تیم را در روند رو به رشدش متوقف کند. اما به‌ هر حال در کل نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از کیفیت تیم بعد از تعطیلات دو تا سه‌ هفته‌ای داشت. ولی امیدوارم مربی استقلال در این مدت تمام تمهیدات لازم برای اینکه تیم دچار کمترین افت ممکن شود را در نظر گرفته باشد.» نکته مهم اما فشار به تیم‌های نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود که لغو مسابقات آنها منجر به فشردگی سایر مسابقاتشان خواهد شد و مشخص نیست بازی‌های این هفته در صورت لغو، چه زمانی در تقویم گنجانده می‌شوند. هرچند این تعویق ناگزیر است و قصوری را متوجه فدراسیون فوتبال یا مسوولان تصمیم‌گیرنده نخواهد کرد.