بحران در تهران، شانتاژ در رم

از ابتدای این فصل آندره‌ا استراماچونی با سابقه هدایت اینترمیلان روی نیمکت آبی‌ها نشست. او خیلی زود تمرینات پیش‌فصل را استارت زد تا یکی از باگ‌های اساسی آبی‌پوشان در چند سال گذشته را برطرف کرده باشد. استراماچونی آرامش خاصی هم داشت که باعث می‌شد استقلال از حواشی دور بماند. مجموعه این مسائل هواداران را امیدوار می‌کرد، اما در فاصله فقط یک هفته تا آغاز لیگ نوزدهم ناگهان همه چیز به هم ریخت. ناهماهنگی در پروسه جذب میلیچ کروات، باعث شد خط استعفای استراماچونی از طریق خود این مربی به رسانه‌های ایتالیایی داده شود. پس از آن هم شکست در هفته اول لیگ برتر و بهانه کردن غیبت مترجم روی نیمکت، یک آتش جدید به پا کرد. اگرچه آخرین جمله استراماچونی در نشست پرحاشیه تبریز این بود که «تسلیم نمی‌شوم»، اما شواهد حاکی از ادامه یا حتی تشدید برخی بحران‌هاست.

باشگاه کوتاه نمی‌آید

داستان مترجم همچنان ادامه دارد. حالا دیگر موضوع را همه اهالی فوتبال فهمیده‌اند. استراماچونی فقط حاضر است با یک مترجم (آن هم نه ایتالیایی، بلکه انگلیسی) همکاری کند که این مترجم هم دوست نزدیک خطیر - معاون مستعفی استقلال- است. در همین حال مسوولان باشگاه به فعالیت‌های این فرد با تردید نگاه می‌کنند. گفته می‌شود این مترجم مدرک آنالیزوری دارد و در نحوه تمرینات تیم هم مداخله می‌کند. حتی برخی شایعات از دستمزد ماهانه ۳۰ میلیون تومانی وی حکایت دارد. استراماچونی حاضر نیست غیر از این مترجم با فرد دیگری کار کند و باشگاه هم این شرایط را نمی‌پذیرد. اطلاعات ما نشان می‌دهد موضوع آنقدر برای مدیران استقلال حساس شده که آنها به‌زودی عذر مترجم معتمد استراماچونی را خواهند خواست و باید دید واکنش مربی ایتالیایی به موضوع چه خواهد بود. اینکه مدیران باشگاه چنین اختلافی را کتمان یا لاپوشانی نمی‌کنند، خودش به تنهایی نشان می‌دهد کار در استقلال بیخ پیدا کرده است.

جبهه تخریب از ایتالیا

موضوع اما فقط همین نیست و گزارش‌های پیاپی رسانه‌های ایتالیایی در مورد بحران استقلال هم همچنان ادامه دارد. این گزارش‌ها با جزئیات کامل منتشر می‌شود؛ طوری‌که واضح است منابعی در ایران اخبار در اختیار خبرنگاران این کشور قرار می‌دهند. در این میان طبیعی است که شک اصلی متوجه استراماچونی و دستیارانش باشد. بعد از غائله تبریز، روزنامه معتبر گاتزتا دلواسپورت از استراماچونی به‌عنوان یک «زندانی» در ایران یاد کرده بود که تعبیر بسیار تند و بی‌ربطی است. این رسانه با ذکر جزئیاتی در مورد اختلاف استراماچونی با مدیران استقلال، از تلاش مرد ایتالیایی برای فسخ قرارداد سخن گفته بود. طبیعی است که این تحرکات باعث نگرانی مدیران استقلال خواهد شد. آنها درحال همکاری با کسی هستند که هر لحظه به فرار می‌اندیشد. طبعا باشگاه هم در ماجراهای اخیر کم‌کاری داشته است، اما نوع رفتار استراماچونی هم عجیب و بعضا غیرحرفه‌ای به‌نظر می‌رسد.

درخشش مازادها

استقلال طبق معمول چند سال گذشته تابستان شلوغی را پشت‌سر گذاشت و کلی بازیکن از دست داد. حالا درخشش برخی از همین نفرات مازاد در همان هفته اول به قوز بالای قوز تبدیل شده است. مهدی رحمتی کلین‌شیت کرد، فرشاد محمدی‌مهر پاس گل داد، روح‌الله باقری گل زد و امید نورافکن هم دو گل ساخت. دست‌کم تمامی نفراتی که در این بند به آنها اشاره شد، با نظر مستقیم استراماچونی و مدیران باشگاه جدا شدند و هیچ منعی برای تمدید قراردادشان وجود نداشت. طبیعی است که تداوم احتمالی این روند، فشارها را روی کادر فنی و مدیریتی استقلال بیشتر و بیشتر خواهد کرد.