رفع چالش چند ساله باشگاه‌ها؟

فدراسیون فوتبال کشورمان همواره مخالف میزبانی در زمین بی‌طرف بوده چراکه از لحاظ اقتصادی و حتی هواداری فوتبال، حضور باشگاه‌های ایرانی در کشورهای دیگر مقرون به صرفه نبوده و هزینه گزافی بابت آن پرداخت شده است. اما در مقابل عربستان مخالف سر سخت حضور تیم‌هایش در ایران است و به میزبانی در زمین بی‌طرف اصرار داشته است. این درحالی است که براساس قوانین فیفا، نیامدن باشگاه‌ها به کشور میزبان مستحق مجازات و جریمه است.  باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان اما بارها از هزینه‌های بالای این میزبانی‌ها شکایت کرده و از فدراسیون فوتبال کشورمان درخواست کردند این موضوع را پیگیری کند. به همین دلیل مسوولان فدراسیون فوتبال ایران نیز به دفعات برای حل شدن این موضوع از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کمک کردند تا حق باشگاه‌های ایرانی از بین نرود، اما هیچ وقت اتفاق مثبتی رخ نداد.

درپی این اتفاق فدراسیون فوتبال کشورمان مدتی پیش شکایتی را به دادگاه ویژه فوتبال(CAS) برد و این دادگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا را ملزم به پرداخت غرامت به باشگاه‌های دو کشور کرد. این غرامت اما فقط برای یک دوره لیگ قهرمانان پرداخت شد و به‌دلایل نامعلوم متوقف شد.  در عین حال این روزها روابط سیاسی ایران و عربستان کمی ملایم‌تر شده است. همین موضوع سبب شده تا امیدواری‌هایی برای ورود باشگاه‌های فوتبال دو کشور به خاک یکدیگر به‌وجود ‌آید.  اخیرا یک خبرنگار عربستانی مدعی شده رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌دنبال پایان دادن به برگزاری بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین بی‌طرف است.  سعد الحارثی خبرنگار عربستانی که سابقه کار در کنفدراسیون فوتبال آسیا را هم دارد، در توییتر خود مدعی شد شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا ماه سپتامبر(شهریور ماه) جلسه‌ای را با حضور روسای فدراسیون فوتبال ایران و عربستان برگزار می‌کند تا تصمیم به بازی در زمین بی‌طرف لغو شود.

طبق ادعای این خبرنگار عربستانی، AFC به‌دنبال این است که از سال ۲۰۲۰ و در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های عربستانی به ایران سفر کنند و برعکس. این خبرنگار مدعی شده AFC از ماجرای برگزاری بازی در زمین بی‌طرف به‌شدت متضرر شده است چراکه تماشاگران کمی از بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی استقبال کرده‌اند.  حال بعد از ۴ سال، کنفدراسیون فوتبال آسیا باید به این غائله پایان بدهد. دوسال پیش بود که شروط هیات‌رئیسه AFC برای لغو بازی در زمین بی‌طرف مطرح شد.  یکی از سه شرط مطرح شده این بود که کمیته‌ای بلند پایه تشکیل شود تا شرایط میزبانی را به خوبی بررسی کند و بعد از آن دستور اجازه بازی داده شود. حال همه چیز به جلسه پایان ماه آینده بستگی دارد و باید دید تاج و رئیس فدراسیون فوتبال عربستان برای پایان داستان برگزاری بازی در زمین بی‌طرف به توافق می‌رسند یا خیر.