آخرین فرصت

استقلال در طول دوران حضور وینفرد شفر همواره عملکرد پرفراز و نشیبی داشته و این موضوع با آغاز سال ۹۸ تشدید هم شده است. به‌عنوان مثال آبی‌ها ۲۰ دقیقه اول دربی تهران را عالی بودند، در نیمه نخست بازی با الهلال عربستان نمایشی فراتر از انتظارات داشتند و در ۲۰ دقیقه آخر نبرد با سپاهان هم در حد نام و اعتبارشان ظاهر شدند. همین تیم اما در نیمه دوم دربی، سراسر بازی با سایپا و ماشین‌سازی و نیمه اول دیدار برگشت با الهلال بسیار ضعیف بازی کرد. شاید همین روند سینوسی هم باعث شده استقلال با وجود هزینه‌های قابل‌توجه انجام شده در طول دو سال گذشته، دستاوردهای عینی و عملی زیادی نداشته باشد. آنها سال گذشته جام حذفی را گرفتند که البته از مسیری نسبتا آسان به‌دست آمد و فینالش برابر تیم دسته اولی خونه‌به‌خونه بابل بود.

امسال هم استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان کار بسیار سختی برای صعود دارد. آنها که از جام حذفی هم اوت شده‌اند، امیدهای‌شان برای قهرمانی در لیگ را جست‌وجو می‌کنند. دو گل دیرهنگام و سه امتیازی برابر سپاهان و ماشین‌سازی، استقلال را همچنان در کورس قهرمانی قرار داده و آبی‌پوشان امیدوارند با کسب امتیازات کامل، پرسپولیس هم بلغزد و جام را به آنها تعارف کند. در این میان عمده دلخوشی استقلالی‌ها به برنامه بسیار آسان این تیم در سه هفته پایانی است؛ جایی که آنها باید به مصاف استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود رشت بروند. بنابراین بازی امشب برای استقلالی‌ها بسیار کلیدی است، اما مهم این است که آنها در چه فرمی مقابل پدیده قرار می‌گیرند؛ شبیه اواخر بازی با سپاهان خواهند بود یا شکل اوایل دیدار اخیر برابر الهلال؟

بازی پدیده و استقلال اما برای مربیان دو تیم هم کلیدی است. وینفرد شفر در استقلال طوری عمل کرده که به‌طور همزمان، هم دست حامیان و هم دست منتقدانش برای بحث باز است. او اگر می‌خواهد این جنگ را مغلوبه و مخالفانش را خاموش کند، باید لیگ هجدهم را با حداکثر امتیازات به پایان برساند و امیدوار به اشتباه پرسپولیسی‌ها باشد. تحت هر شرایطی اگر امشب شفر با سه امتیاز میدان را ترک نکند، در موضع ضعف قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر تیم قابل احترام یحیی گل‌محمدی هم با وجود پشت‌سر گذاشتن یک فصل نسبتا موفق، حالا ممکن است حتی سهمیه آسیایی هم نگیرد. تا قبل از بازی‌های هفته بیست‌و‌هفتم  پدیده با ۴۶ امتیاز، پایین‌تر از تراکتور ۴۹ امتیازی، استقلال و سپاهان ۵۰ امتیازی و پرسپولیس ۵۵ امتیازی ایستاده بود و برای کسب سهمیه نیاز مبرم به پیروزی در بازی امشب دارد. گل‌محمدی که از او به‌عنوان گزینه هدایت تیم‌ملی امید هم نام برده می‌شود، برای غنی‌تر کردن کارنامه‌اش باید بازی امشب را ببرد.