شلوغ‌تر از منچستر و بایرن!

دیدار با سپیدرود، یازدهمین مسابقه‌ای بود که این تیم بعد از پایان جام‌ملت‌های آسیا برگزار کرد. پس از حذف تیم‌ملی کشورمان از جام‌ملت‌ها و بازگشایی مسابقات باشگاهی، پرسپولیس روز ۱۱ بهمن در رشت و در یک دیدار حذفی به مصاف سپیدرود رفت و سپس ۴۴ روز بعد از آن تاریخ، آخرین بازی سال را برابر همین تیم در چارچوب مسابقات لیگ برتر برگزار کرد. بسیاری بر این باورند که اگر برنامه مسابقات این همه فشرده نبود، پرسپولیس می‌توانست در دو مسابقه اولش در لیگ قهرمانان آسیا نتایج بهتری به‌دست بیاورد، اما شلاق سازمان لیگ نفس این تیم را گرفته است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که برنامه مسابقات پرسپولیس را با بازی‌هایی که بزرگان فوتبال اروپا در ۴۴ روز گذشته انجام داده‌اند، مقایسه کنیم. اینجاست که روشن می‌شود تقویم پرسپولیس حتی از تیم‌هایی مثل بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی هم شلوغ‌تر بوده و با برخی تیم‌های نامدار مثل میلان، آرسنال و منچستریونایتد اصلا قابل‌مقایسه نیست.

سیتی؛ یک مثال شلوغ

برای قیاس با یک نمونه پرمشغله و تیمی که در چند جام می‌جنگد، می‌توان سراغ منچسترسیتی رفت و برنامه تیم پرمهره گواردیولا را از نظر گذراند. فیروزه‌ای‌پوشان انگلستان درست مثل پرسپولیس در ۴۴ روز گذشته ۱۱ بازی انجام داده‌اند. شاگردان گواردیولا در این بازه زمانی با آرسنال، اورتون، چلسی، وستهام، پورتموث و واتفورد در لیگ برتر، با چلسی در فینال لیگ‌کاپ، با نیوپورت‌کانتی در جام‌حذفی و دو بازی هم با شالکه در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده‌اند. سیتی شنبه‌شب هم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی به مصاف سوانزی رفت که با احتساب این بازی، فشردگی مسابقات تیم انگلیسی با پرسپولیس یکسان شد، اما در این میان دو نکته مهم وجود دارد. نخست اینکه طبق عرف فوتبال انگلستان تیم‌ها در مسابقاتی مثل جام اتحادیه یا جام حذفی، به ندرت از بازیکنان اصلی استفاده می‌کنند و رسم بر بهره بردن از بازیکنان جوان و ذخیره توسط همه تیم‌هاست؛ اتفاقی که مثلا در بازی این تیم با نیوپورت‌کانتی رخ داد و برابر سوانزی هم تا حدی تکرار شد. نکته دیگر هم به فاصله کوتاه بین شهرها در کشوری مثل انگلستان مربوط می‌شود که ابدا با سفرهایی مثل تهران به اهواز یا مسجدسلیمان قابل‌مقایسه نیست.

مثال‌های خلوت‌تر

موضوع در این بخش به مراتب بامزه‌تر هم می‌شود. جالب است بدانید بایرن‌مونیخ ظرف ۴۴ روز گذشته فقط ۹ بازی انجام داده؛ یعنی دو مسابقه کمتر از پرسپولیس! باواریایی‌ها در این بازه زمانی با لورکوزن، شالکه، آگسبورگ، هرتا، مونشن‌گلادباخ و ولفسبورگ در بوندس‌لیگا مصاف داده‌اند، با هرتابرلین در جام‌حذفی روبه‌رو شده‌ و دو بازی هم با لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا داشته‌اند؛ یعنی جمعا ۹ بازی در بازه‌ای که پرسپولیس ۱۱ مسابقه برگزار کرده است! جالب اینجاست که با وجود برگزاری بازی برگشت با لیورپول در مونیخ، بازی بعدی بایرنی‌ها که آن هم خانگی است و مقابل ماینتس برگزار خواهد شد، برای یکشنبه برنامه‌ریزی شد، نه شنبه. این مقایسه را در مورد بسیاری از تیم‌های دیگر اروپا هم می‌توان انجام داد و به نتایج حیرت‌انگیزی رسید؛ مثلا اینترمیلان در این مدت ۱۰ بازی انجام داده، آرسنال ۹ بار به مصاف رقبا رفته، منچستریونایتد ۸ دیدار انجام داده و میلان فقط ۷ مسابقه رسمی برگزار کرده است. سازمان لیگ ایران اما برای پرسپولیس ۱۱ بازی در نظر گرفته که ۴ تای آنها خارج از استان و یکی خارج از کشور بوده است!