حکم خبرساز

سپس گادوین منشا در حال عبور از صف هوادارانی که در اهواز پیش از بازی این تیم با فولاد تجمع کرده بودند با یک نفر درگیری فیزیکی پیدا کرد و نهایتا برخورد یک افسر راهنمایی و رانندگی با فرهاد مجیدی خبرساز شد. مجیدی که در بازگشت از سفر اهواز با اتومبیلش در یکی از بزرگراه‌های تهران از محدوده مجاز سرعت تجاوز کرده بود، با درخواست افسر مربوطه برای دادن تست الکل مواجه شد که از آن سرپیچی کرد. پیشکسوت استقلال و دستیار وینفرد شفر از لحظات بگو مگویش با پلیس فیلم کوتاهی گرفت و در فضای مجازی منتشر کرد که تقریبا می‌شود گفت به ضرر خود او تمام شد. دیروز ناجا از افسری که قصد تست گرفتن از مجیدی را داشت قدردانی کرد، اما جنبه فوتبالی این ماجراها به قوت خود باقی ماند. در شرایطی که هواداران فوتبال در فضای ملتهب به وجود آمده به ارکان اخلاقی و انضباطی فدراسیون فشار می‌آوردند که به این پرونده‌ها واکنش نشان بدهد، نهایتا کمیته اخلاق چراغ اول را روشن کرد و عصر دیروز با حکمی بحث‌برانگیز منشا و علیرضا حقیقی را تا اطلاع ثانونی از هرگونه فعالیت فوتبالی تعلیق کرد.

شامل بازی با الدحیل می‌شود؟

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال عصر دیروز رسما اعلام کرد علیرضا حقیقی و گادوین منشا تا اطلاع بعدی حق همراهی تیم‌شان در هیچ‌یک از مسابقات رسمی را ندارند. این در حالی است که حقیقی مدتهاست تیم ندارد و به‌صورت انفرادی کار می‌کند، اما منشا همراه استقلال به قطر سفر کرده تا روز سه‌شنبه در اولین بازی این فصل لیگ قهرمانان آسیا، آبی‌ها را مقابل الدحیل قطر همراهی کند. بعد از صدور رای، تفسیرهای متفاوتی به عمل آمد در مورد اینکه آیا محرومیت منشا شامل بازی با الدحیل هم می‌شود یا نه؛ آنچه ساعتی بعد از سوی رئیس کمیته اخلاق روشن شد. مرتضی تورک در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «از امروز به بعد این محرومیت در تمام مسابقات باید اجرا شود و شامل بازی استقلال با الدحیل هم خواهد شد.» رئیس کمیته اخلاق همچنین در مورد ماجرای رخ داده برای فرهاد مجیدی هم گفته است: «فعلا تصمیمی گرفته نشده است، اما در حال رسیدگی به این پرونده نیز هستیم.»

استقلال بدون دو بازیکن کلیدی

دیروز خبر انتشار محرومیت منشا با واکنش‌های منفی بسیار زیادی از سوی هواداران این تیم مواجه شد. در همین راستا با توجه به فضایی که همیشه بر فوتبال ایران حاکم بوده، هیچ بعید نیست الان که شما این مطلب را می‌خوانید مشکل او حداقل برای بازی سه‌شنبه با الدحیل حل شده باشد، اما اگر اتفاقی غیر از این رخ بدهد و کمیته اخلاق روی محرومیت مهاجم نیجریه‌ای در مسابقات بین‌المللی هم پافشاری کند، وینفرد شفر با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. به این ترتیب دو بازیکن کلیدی او در چند هفته اخیر، مصاف با نماینده قدرتمند قطر را از دست خواهند داد. شفر در طول چند هفته گذشته تیمش را با مثلث تهاجمی پاتوسی، منشا و اللهیار صیادمنش به میدان فرستاده بود، اما حالا دو ضلع این مثلث به مشکل خورده‌اند. صیادمنش که مصدوم شده و چیزی حدود یک ماه طول می‌کشد تا به میادین برگردد. منشا هم با منع کمیته اخلاق مواجه شده است. به این ترتیب ترکیب خط آتش استقلال که شرایط بسیار خوبی داشت کاملا به هم خواهد خورد؛ مخصوصا که آنها یک خط عقب‌تر روزبه چشمی را هم به دلیل محرومیت در اختیار ندارند. البته کماکان باید صبر کرد و دید این حکم پردردسر، گنگ و تفسیرپذیر شامل بازی با الدحیل هم خواهد شد یا نه.

باز هم رنگی شد

مطابق انتظار اعلام حکم کمیته اخلاق در مورد محرومیت منشا، بار دیگر فضای کل‌کل‌های رنگی را بر فوتبال ایران حاکم کرد. دیروز خیلی‌ها بدنه فدراسیون را به جانبداری از قرمزها متهم کردند و گفتند کمیته اخلاق باید دندان روی جگر می‌گذاشت و حکم منشا را برای بعد از بازی الدحیل اعلام می‌کرد، اما از سوی دیگر منتقدان هم با اشاره به انبوه برخوردهای مشابه با بازیکنان مطرح دنیا، ادعا کردند وقتی کسی تخلفی می‌کند درجا، با قدرت و بدون مصلحت‌اندیشی باید با آن برخورد شود. البته که آفت «نگاه رنگی» در فوتبال ما ریشه دوانده و به این راحتی‌ها از دامن این رشته ورزشی پاک نخواهد شد.