به‌دنبال اوج‌گیری درآسیا

تیم‌های انتهای جدول نیز از همین حالا برای فرار از سقوط تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده‌اند.  به همین دلیل لیگ پرحرارت‌تر از قبل دنبال می‌شود. اما مسابقات هفته بیستم لیگ برتر از عصر پنج‌شنبه با برگزاری چهار بازی آغاز شد که بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس مقابل رقبا از سایر بازی‌ها مهم‌تر و حساس‌تر بود.  این دو تیم با پیروزی در لیگ برتر با کسب روحیه مضاعف حالا به مصاف رقبای آسیایی خود خواهند رفت. استقلال که به روزهای اوج خود بازگشته، موفق شد در اهواز با نتیجه ۳بریک فولاد را شکست داده تا جایگاه چهارمی خود را تثبیت کند. درحالی‌که استقلال در نیم‌فصل اول نتایج بسیار ضعیفی کسب کرد و انتقادها نسبت به این تیم افزایش پیدا کرد اما با شروع نیم فصل دوم ورق برگشت و آنها به لطف خرید‌های خود و به‌خصوص بازیکنان خارجی مثل پاتوسی و منشا نتایج درخشانی کسب کردند.

آبی‌ها به جز بازی مقابل تراکتورسازی، در نیم فصل دوم سایر رقبای خود را با نتایج پرگل شکست دادند تا خود را به جمع تیم‌های مدعی برسانند. این درحالی است که رد پای بازیکنان جدید خارجی در این موفقیت‌ها مشهود است. حالا استقلال سه خارجی موفق دارد و آمادگی آنها می‌تواند در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به کمک آنها بیاید. این بازی حواشی هم کم نداشت. از درگیری منشا با یک هوادار قبل از رفتن به استادیوم تا نیمکت‌نشینی رحمتی و البته درگیری هواداران دو تیم بعد از مسابقه. اما از همه این موضوعات که بگذریم استقلال سه‌شنبه این هفته در اولین بازی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در قطر به مصاف الدحیل خواهد رفت.  تیم قطری پنج‌شنبه در آخرین دیدار قبل از بازی مقابل استقلال حریف خود الاهلی را با نتیجه پرگل ۶برصفر شکست داد تا قدرت خود را به رخ استقلال بکشد. البته استقلال نیز با وضعیت فعلی خود می‌تواند برای حریف قطری ایجاد مشکل کند.

الدحیل تیم میلیون دلاری است

سرمربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه من مربی تیم فولاد نیستم، درخصوص تیم حریفش در این بازی حرف نزد و خطاب به خبرنگاران اهوازی گفت: «شما تیم خوبی دارید، بازی محکمی انجام دادید، ببخشید که درباره تیم شما صحبت می‌کنم؛ اما شما تیم خوبی دارید. بازی فولاد با تراکتورسازی را نگاه کردم و تیمتان واقعا خوب است؛ اما با تمام احترام اینجا به نوعی ورزشگاه خانگی ما نیز هست و اینجا نمی‌بازیم.» شفر سرمربی استقلال با امید از پرواز به سوی قطر می‌گوید و اینکه به چیزی غیراز موفقیت فکر نمی‌کند: «ریکاوری خواهیم داشت و سپس به قطر پرواز می‌کنیم. تیم استقلال برای ما شماره یک است و همه باید برای این تیم کار کنند. نکته مهمی که داریم این است که ما هر چهار روز بازی داریم و بازیکنان با تمام تلاش‌شان کار می‌کنند.

الدحیل برای تیمش بازیکنان چند میلیونی می‌گیرد، برخی بازیکنان آنها که فصل گذشته مقابل پرسپولیس مصدوم بودند به این بازی‌ها رسیده‌اند. الهلال نیز ۱۵ میلیون دلار برای خرید بازیکنان هزینه کرده است. به نظرم اگر ما بتوانیم کار خودمان را انجام دهیم و همه مثل بازی امروز حرفه‌ای باشیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم. بازیکنان ما هم نیاز به توجه، ماساژ و رسیدگی دارند و اگر این اتفاقات رخ بدهد، ما شانس خواهیم داشت؛ اما اگر هیچ‌کدام از این توجهات صورت نگیرد، آن وقت ما حتی شانس کسب یک امتیاز هم نداریم. ما با ۲۱ بازیکن راهی قطر خواهیم شد. برای ریکاوری و ماساژ شاید هر بازیکن به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. اگر شما دو ماساژور داشته باشید، باید حساب کنید که چه زمانی طول می‌کشد و اگر سه ماساژور داشته باشیم، کار راحت‌تر خواهد بود، اما آن‌طور که گفتم تیم از همه چیز مهم‌تر است.»

پرسپولیس را اذیت می‌کنند؟

اما پرسپولیس نیز در همین روز موفق شد در استادیوم آزادی صنعت نفت آبادان را با یک گل شکست داده تا به کورس خود با سپاهان و پدیده شهرخودرو درمیان سه تیم اول جدول ادامه دهد. شاگردان برانکو که نیم فصل دوم را متزلزل آغاز کرده بودند و پس از یک تساوی مقابل نفت مسجد‌سلیمان شرایط خود را در خطر می‌دیدند، با انگیزه بالا مقابل صنعت نفت حاضر شدند و توانستند از همان ابتدا برتری خود را به حریف دیکته کنند. با این حال ضعف اساسی پرسپولیس در فصل اخیر شاید به ثمر رسیدن تعداد گل کمتر نسبت به سال‌های گذشته است که برانکو باید برای پوشش این ضعف فکری اساسی بکند تا در لیگ برتر و آسیا با مشکل مواجه نشود. این برد شماره ۶۷ پرسپولیس در لیگ با برانکو ایوانکوویچ بود که باعث شد روز تولد ۶۵ سالگی برانکو با شیرینی سپری شود.

 حالا باید دید آیا شاگردان برانکو می‌توانند با حفظ روند فعلی، از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند یا خیر؟ نکته عجیب در پایان بازی حرف‌های کاپیتان قرمزها بود. سیدجلال حسینی از تلاش‌ها برای عدم تکرار قهرمانی این تیم گفت: «همه چیز به ضرر ما است و باید این موضوع پیگیری شود چون پرسپولیس مردمی است همه آن را اذیت می‌کنند اما ما مثل بقیه تیم‌ها نیستیم و چون ما مردم را داریم، نمی‌توانند ما را اذیت کنند.  در آن صحنه نیز داور پشت خط موضوعی را گفت.  در بازی با فولاد نیز این اتفاق رخ داد و ما نفهمیدیم چه کسی علیه ما پنالتی گرفت.» کاپیتان پرسپولیس در بخش بعدی صحبت‌های خود افزود: «شما امروز را می‌بینید و من نیم فصل اول گفتم که آنها چند ماه آینده را در نظر گرفته بودند.  این حرف‌ها که اکنون می‌شنویم، مسخره است.  آنها می‌خواستند تیم مردمی را اذیت کنند.» پرسپولیس اما اولین بازی خود در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را باید با پاختاکور ازبکستان شروع کند. این بازی سه‌شنبه دراستادیوم آزادی برگزار می‌شود و سرخ‌ها مثل سال قبل به‌دنبال کسب نتایج مناسب و صعود از گروه خود هستند.

بی‌سلیقگی در انتخاب ساعت بازی

این دیدار در شلوغی‌های شب عید و یک روز میانی هفته برگزار می‌شود که به‌طور طبیعی، ریزش هواداران را در پی خواهد داشت. البته به تقویم AFC نمی‌توان دست زد؛ ولی مدیران باشگاه پرسپولیس دراعلام ساعت برگزاری این دیدار نیز بی‌سلیقگی به خرج دادند؛ چراکه ساعت ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد. با این حال مدیران این باشگاه با کاهش قیمت بلیت‌های طبقه دوم امیدوار هستند تماشاگران زیادی را به استادیوم بکشانند. سرخابی‌ها حالا با این دو پیروزی که درلیگ برتر به‌دست آوردند با روحیه بالا مقابل حریفان آسیایی خود ظاهر خواهند شد. در دو دیدار دیگر روز پنج‌شنبه نیز پارس‌جنوبی‌جم درخانه با نتیجه تساوی بدون گل مقابل سایپا متوقف شد و ذوب‌آهن نیز در خانه مقابل ماشین‌سازی تبریز به تساوی بدون گل رسید.