هر هشت ماه، یک کارت هواداری!

هر مدیر، یک کارت

به‌طور کلی فضای مدیریتی در کشور ما تقریبا در همه حوزه‌ها درگیر آفت «فرد محوری» است؛ به این معنا که هر مسوولی وارد یک تشکیلات می‌شود، گمان می‌کند همه چیز را باید از صفر شروع کند. این دقیقا در نقطه مقابل رویکرد منطقی و مدرن قرار دارد. در یک بستر ساختارمند و خردگرا، مدیران مختلف باید ادامه‌دهنده راه هم باشند، اما این مساله به ندرت در ایران دیده می‌شود و البته که فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست. در مورد سوژه اصلی همین مطلب، در ۲۵ سال گذشته تقریبا هر مدیری سر کار آمده سراغ صدور کارت‌های هواداری رفته است. اگر یکی از طرفداران این تیم به دعوت همه مدیران باشگاه در این زمینه پاسخ مثبت داده باشد، الان صندوقچه مدارک او مملو از کارت‌های هواداری متعدد، با امضاها و مهرهای مختلف است که تقریبا هیچ‌کدام‌شان به هیچ کاری نمی‌آید.

حالا هم ایرج عرب هنوز مهر مدیرعاملی‌اش خشک نشده دنبال همین داستان است؛ آن هم درحالی‌که آمار نشان می‌دهد از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، به‌طور میانگین هر هشت ماه یک مدیرعامل در پرسپولیس عوض شده است. این یعنی حتی معلوم نیست دوره عرب برای صدور و تحویل کارت‌ها هم کفاف بدهد! به نظر می‌رسد اراده واقعی برای نظام‌مند کردن هواداران پرسپولیس زمانی می‌تواند جنبه واقعی پیدا کند که این باشگاه از حالت دولتی خارج شده و نوعی ثبات مدیریتی پیدا کرده باشد. در غیر این صورت با شکل اداره دولتی، مدیریت باشگاه مدام در حال تغییر و تحول است؛ حالا یا در اثر تغییر رئیس دولت و وزیر ورزش یا تصویب قوانین جدید و دگرگونی شرایط و ذائقه مسوولان ارشد! در این شرایط هر مدیری که از گرد راه می‌رسد دلش می‌خواهد برای هواداران کارت صادر کند و مردم هم ظاهرا با اعتماد به او باید یک دور دیگر مدارک و اسناد هویتی‌شان را تقدیم کنند.

کارت بانکی هم مقبول نیفتاد

درحال‌حاضر گفته می‌شود رایزنی مدیران باشگاه پرسپولیس با یک موسسه مالی و اعتباری در جریان است تا کارت‌های هواداری با قابلیت اتصال به شبکه شتاب صادر شود و هواداران بتوانند با استفاده از آن، هم کارهای روزمره‌شان را انجام بدهند و هم از برخی تخفیفات و امتیازات برخوردار شوند. حتی همین ایده هم اصلا جدید نیست؛ چه اینکه در دوره مدیریت علی‌اکبر طاهری دقیقا با یک موسسه اعتباری چنین قراردادی منعقد شد و ده‌ها هزار نفر از هواداران پرسپولیس کارت هواداری- بانکی دریافت کردند. حتی در دو نوبت بلیت دربی‌های تهران هم از سوی شعب همان موسسه به فروش رسید و دارندگان کارت هواداری توانستند با دریافت تخفیف این بلیت‌ها را خریداری کنند. حالا خوب است مدیران پرسپولیس توضیح بدهند طرح جدیدشان چه تفاوتی با آن طرح دارد؟

اصلا آیا این موسسه اعتباری با موسسه قبلی یکسان است؟ اگر یکسان است چرا باید کارت جدید صادر شود و اگر نیست، تکلیف کارت‌های قبلی چه می‌شود؟ به‌طور قطع می‌توان گفت تقریبا تمامی هوادارانی که از موسسه اول کارت گرفتند، قبلا کارت شتابی داشتند و صرفا به‌خاطر اعلام هواداری و استفاده از مزایای اعلام‌شده تن به دریافت یک کارت جدید دادند؛ آیا حالا باز هم باید یک کارت دیگر به مدارک بانکی آنها اضافه شود؟ مهر ماه امسال اعلام شد درحال‌حاضر بیش از ۴۱۰ میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آنها فاقد تراکنش و فعالیت هستند. درحالی‌که مدام در مورد ضرورت تجمیع این کارت‌ها سخن گفته می‌شود، خوب است که حالا مدیریت جدید پرسپولیس به سهم خودش به افزایش این آمار حیرت‌آور کمک کند!

کمی کار کنید

توصیه نهایی به دوستان این است که به‌جای آزمودن آزموده‌ها به سبک خودشان، دنبال راه‌های جدید و خلاقانه کسب درآمد باشند و در شرایطی که حال کلی اقتصاد کشور و به‌خصوص اقتصاد فوتبال ایران خوب نیست به ایجاد منافذی برای ادامه حیات بیندیشند. در غیر این صورت تصمیمات ساده و بی‌فایده‌ای مثل تجدید کارت‌های هواداری، صرفا به معنای اتلاف وقت و انرژی و البته صدمه زدن به سرمایه اعتماد عمومی است.