VAR؛ نه حالا حالاها!

بر این اساس دیروز مراسم هم‌اندیشی مسوولان کمیته داوران با سرمربیان، کاپیتان‌‌ها و مسوولان تیم‌های لیگ برتری در هتل آکادمی فوتبال برگزار شد. در این جلسه که البته امیر قلعه‌نویی و برانکو در آن حضور نداشتند، طرفین مواضع خودشان را تشریح کردند و نقاط ضعف، کاستی‌ها و ابهامات را برشمردند. طبعا چنین جلسه‌ای قرار نیست خروجی عینی داشته باشد و فقط اظهارنظرها پررنگ می‌شود. چیزی که از جلسه حس شد این بود که مربیان باشگاه‌ها به مشکلات داوری آشنا هستند و شرایط سخت قاضی‌ها را درک می‌کنند، اما به احتمال فراوان همین آدم‌های «لطیف» فردا و با اولین سوتی که به ضررشان زده شود، زمین و آسمان را به هم خواهند دوخت! وینفرد شفر، سرمربی استقلال در مورد شرایط داوری در ایران گفت: «من روز گذشته بازی بایرن‌مونیخ با لورکوزن را نگاه می‌کردم.‌ هر دو مربی بعد از بازی فقط در مورد داور صحبت می‌کردند. همین‌طور در بازی بارسلونا و والنسیا نیز همین شرایط بود.

این اتفاق شاید همه جای دنیا بیفتد و یک چیز طبیعی است، اما نکته مهم احترامی است که دو طرف باید به یکدیگر بگذارند. من با توجه به تجربه‌ای که دارم فکر می‌کنم بهترین کمک این باشد که این جلسات بین داوران و مربیان ادامه‌دار باشد.» همچنین یحیی گل‌محمدی هم دیدگاه جالبش در مورد زمان استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران را بیان کرد: «با توجه به مشکلات داوری که وجود داشت کمیته داوران تصمیم گرفت بحث VAR را مطرح کند. امیدوارم این نشست روی روند داوری تاثیرگذار باشد. برداشتی که من از این جلسه داشتم این است که VAR حالاحالاها وارد فوتبال ما نمی‌شود. با وجود این با توجه به کارهایی که صورت گرفته این احتمال وجود دارد که اشتباهات داوری در نیم‌فصل دوم کم شود.» اظهارات گل‌محمدی درحالی است که فدراسیون به شدت روی قریب‌الوقوع بودن استفاده از VAR تاکید دارد. حتی گفته می‌شود در بازی چهارشنبه پرسپولیس و پدیده قرار است کمک‌داور ویدئویی به‌صورت آفلاین و بدون تاثیر روی نتیجه بازی آزمایش شود.

جمله عجیب منصوریان

این نشست اما یک حاشیه هم داشت؛ جایی که علیرضا منصوریان برای توضیح در مورد دستمزد داوران، از مثال عجیبی استفاده کرد و گفت: «دستمزد داوران نسبت به قضاوت‌هایی که دارند بسیار پایین است، به‌صورتی که درآمد کارگر رستوران من از درآمد یک داور فوتبال بیشتر است. کمیته داوران باید شرایط بهتری را برای داوران اتخاذ کند.» اگرچه اصل حرف درست است، اما خیلی‌ها این مثال منصوریان را نپسندیدند و حس کردند چنین مقایسه‌ای در شان داوران فوتبال کشور نیست. همین مساله باعث شد جمله سرمربی ذوب‌آهن سوژه شبکه‌های اجتماعی شود. منصوریان در زمان حضور در  استقلال هم به خاطر برخی جملات و مصاحبه‌های عجیبش مورد انتقاد قرار می گرفت.