سهم ما، تقریبا  هیچ!

ایران؛ دهم آسیا

طی سه سال گذشته مبلغ بلیت‌فروشی باشگاه‌های آسیایی درمسابقات قاره‌ای و داخلی حدود ۳/ ۴۹۷ میلیون دلار برآورد شده است. مبلغی که اگرچه در ظاهر بسیار زیاد است اما حقیقت‌های تماشاگران در سراسر قاره آسیا را منعکس نمی‌کند. این میزان درآمد متعلق به تنها ۱۷ کشور است که لیگ حرفه‌ای دارند در شرایطی که در ۳۰ کشور دیگر، فوتبال ورزش محبوبی نیست یا به‌خاطر زیرساخت‌های ضعیف و مشکلات مالی، فوتبال حرفه‌ای دنبال نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس آمار ارائه شده برای درآمد باشگاه‌ها از بلیت‌فروشی، باشگاه‌های ژاپن درمجموع با فروش ۲۶۴ میلیون دلار بلیت درصدر قاره آسیا هستند. چین با ۱۲۶ و استرالیا با ۸/ ۳۹ میلیون دلار دوم و سوم هستند. میزان درآمدزایی باشگاه‌های استرالیا باوجود اینکه فوتبال ورزش اول این کشور نیست و راگبی، بیسبال و فوتبال استرالیایی در اولویت مردم قرار دارند، نشان‌دهنده رشد و توسعه فوتبال در این کشور است.

کره‌جنوبی با ۹/ ۱۸ و عربستان با ۳/ ۱۸ میلیون دلار از این نظر در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. تایلند با ۷/ ۹ میلیون دلار، مالزی با ۵/ ۷ میلیون و اندونزی هم با ۷/ ۳ میلیون دلار ششم، هفتم و هشتم هستند. بعد از این کشورها هم به ترتیب امارات و ایران با ۳ و ۵/ ۱ میلیون دلار قرار دارند. ایران در شرایطی در رده دهم آسیا قرار دارد که مشکلات زیرساختی و مالی باشگاه‌ها به اوج خود رسیده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌دنبال این است تا با استفاده از ظرفیت جمعیتی قاره آسیا که یک سوم جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد، فوتبال را به ورزش اول این قاره در رقابت با سایر ورزش‌ها تبدیل کند و بر این اساس بر عملکرد مالی و درآمد‌های باشگاه‌های فوتبال کشورهای عضو نظارت بیشتری اعمال می‌کند.

البته در مورد درآمدزایی از طریق بلیت‌فروشی درمسابقات فوتبال عوامل زیادی از قبیل درآمد‌های سرانه، وضعیت اقتصادی کشورها و شرایط رفاهی در استادیوم‌ها دخیل است که متاسفانه دراین موارد کشورما نسبت به سایر کشورهای آسیایی در وضعیت پایین‌تری قرار دارد. این درحالی است که برخی باشگاه‌ها از جمله پرسپولیس و استقلال به تازگی بلیت‌فروشی را در اختیار گرفته‌اند و در این زمینه تجارب اندکی دارند. به‌علاوه فراموش نکنیم فرهنگ خرید اینترنتی بلیت مسابقات فوتبال هنوز به صورت کامل در ایران جا نیفتاده است و این هم یک مشکل دیگر به شمار می‌آید.