فرمان سکوت!

شاید دور جدید و علنی‌تر دعوا از فینال لیگ قهرمانان آسیا شروع شد؛ آنجا که کارلوس کی‌روش حاضر نشد برای تماشای بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما آنتلرز به ورزشگاه آزادی برود. او بعدتر مدعی شد از سوی لیدرهای پرسپولیس تهدید شده و می‌ترسیده در استادیوم حاضر شود! وضع زمانی بدتر شد که یک شاهد عینی و سرشناس که با فدراسیون فوتبال قطر همکاری می‌کند، شهادت داد مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی پس از قهرمانی کاشیما مشتش را به علامت پیروزی گره کرده. این موضوع بسیاری از هواداران فوتبال در ایران را عصبانی کرد. فدراسیون کوشید داستان را تکذیب کند، اما حداقل برانکو این تکذیب را باور نکرد و با گلایه گفت: «نان سر سفره کادرفنی تیم‌ملی را ایرانی‌ها می‌دهند، بعد آنها از باخت نماینده ایران خوشحال می‌شوند.» البته خود برانکو هم در این میان بیکار ننشست.

انتشار یک مصاحبه از او در رسانه‌های کرواسی حسابی برای سرمربی پرسپولیس حاشیه‌ساز شد. شاید برانکو که فکرش را نمی‌کرد آن مصاحبه ترجمه شود و به رسانه‌های داخل کشور راه بیابد، در گفت‌وگو با خبرنگاران هموطنش مدعی شده بود تنها مربیان خارجی موفق در فوتبال ایران کروات‌ها بوده‌اند و احتمالا کی‌روش هم بدون کسب هیچ موفقیتی اخراج خواهد شد. برانکو البته بعدا بخش دوم این مصاحبه را تکذیب کرد، اما بعید است خبرنگار کروات چنین جملاتی را به‌طور جعلی از قول او نقل کرده باشد! واضح است که برانکو به کی‌روش زخم‌زبان زد و کارلوس هم که عادت ندارد از کنار این مسائل بی‌تفاوت عبور کند، دو روز پیش در جمع خبرنگاران گفت: «من بعد از جام‌ملت‌ها می‌روم. جانشین من هم انتخاب شده. او همان کسی است که پیش‌بینی کرد من اخراج می‌شوم!» به این ترتیب در فاصله ۴۰ روز تا آغاز جام‌ملت‌های آسیا، دوباره شمشیرهای عریان در آسمان به حرکت در آمد. وضع اما دیروز با انتشار یک نامه از سوی فدراسیون فوتبال به مراتب بدتر شد.

نامه عجیب

ظهر دیروز خبرگزاری‌های رسمی نامه‌ای را با امضای محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال منتشر کردند که در آن به برانکو و باشگاه پرسپولیس هشدار داده شده بود مراقب اظهارنظرهای‌شان در مورد کی‌روش باشند. در بخشی از متن این نامه عجیب آمده است: «سرمربی پرسپولیس در نشست مطبوعاتی پیش از دیدار با پیکان با الفاظ و کلماتی نامناسب باعث ایجاد تفرقه و دو دستگی در خانواده بزرگ فوتبال شده که این موضوع موجب تضعیف تیم‌ملی در آستانه جام‌ملت‌های آسیا شده است. لازم می‌دانیم تذکرات جدی را به مسوولان، وابستگان و رسانه‌های مرتبط با باشگاه پرسپولیس اعلام کنیم. بدیهی است فدراسیون فوتبال تمام مطالب و فعالیت‌ها را رصد کرده و در صورت لزوم اقدامات لازم قانونی را برای جلوگیری از برهم زدن تمرکز تیم‌ملی انجام خواهد داد.» مسلما اولین و طبیعی‌ترین واکنش نسبت به این نامه، آن است که آیا طرف دیگر ماجرا یعنی کارلوس کی‌روش هم به آرامش فرا خوانده شده؟ و اگر این اتفاق رخ داده، چرا خبرش را رسانه‌ای نکرده‌اند؟

این نکته‌ای بود که بلافاصله مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس به آن اشاره کرد. پندار خمارلو به خبرگزاری فارس گفت: «یک سوال از مسوولان فدراسیون فوتبال داریم و آن این است که آیا تذکراتی که به برانکو داده شده به کی‌روش هم داده می‌شود؟ کی‌روش در یکی از مصاحبه‌هایش علنا گفته بود که وقت ندارم به خبرنگاران ناهار و هدیه بدهم و مشخص بود تمام صحبت‌های او کنایه به برانکو است اما هیچ تذکری به او داده نمی‌شود. در زمان جام‌جهانی روسیه وفاق بسیار خوبی در جامعه فوتبال ایجاد شده بود در حالی که برانکو هیچ اظهارنظری علیه تیم‌ملی انجام نداده بود ولی کی‌روش بلافاصله بعد از جام‌جهانی در مصاحبه‌ای جنجالی بدترین صحبت‌ها را علیه برانکو مطرح کرد اما باز هم به او تذکر داده نشد. به‌نظر می‌رسد که این تذکرها فقط شامل باشگاه پرسپولیس و برانکو می‌شود.»

در حسرت کمی ظرافت

بدون شک از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود نقش موثری در فرو نشاندن دعوای کی‌روش و برانکو داشته باشد، اما نه به این شکل! اینکه آنها فقط یک طرف داستان بایستند و به طرف مقابل فرمان سکوت بدهند، تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد. نگاه کنید و ببینید از دیروز که این خبر منتشر شد، فضای مجازی چطور به محل ابراز خشم هواداران پرسپولیس تبدیل شده است. خیلی‌ها عقیده دارند اختیارات کارلوس کی‌روش بیشتر از یک مربی فوتبال است و برخی به طعنه می‌گویند فدراسیون فوتبال کارمند این مربی است! حالا چنین رفتاری به سوءبرداشت‌ها دامن می‌زند. کاش آقایان یا کمی ظریف‌تر وارد این غائله می‌شدند، یا حداقل به‌طور کامل سکوت می‌کردند.