آخرین بازی عمر

بسیاری بر این باورند که با توجه به اختلاف زمانی شدید دبی و توکیو، تصمیم مدیران پرسپولیس برای توقف یک‌روزه در امارات اشتباه بود و آنها زودتر باید راهی ژاپن می‌شدند تا ساعت بدن بازیکنان تنظیم شود. این مساله اما در مورد بازی برگشت صدق نمی‌کند، چرا که اختلاف ساعت دبی و تهران تنها نیم‌ساعت است و بدن بازیکنان رفته رفته به شرایط طبیعی برمی‌گردد. در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد اردوی سه‌روزه خارج از تهران و تمرین با تمرکز بالا به سود سرخ‌ها خواهد بود، هرچند دیروز برخی خبرگزاری‌ها به طعنه نوشتند کاروان کاشیما زودتر از پرسپولیس به تهران می‌رسد! تیم ژاپنی بعد از برگزاری بازی سه‌شنبه در جی‌لیگ، به‌طور مستقیم به تهران سفر می‌کند؛ امکانی که به هر دلیلی برای نماینده کشورمان فراهم نشد. به هرحال طبیعی است که تا روز شنبه بحث در مورد فینال لیگ قهرمانان آسیا کماکان نقل محافل ورزشی باشد؛ جایی که باید دید سرخ‌ها می‌توانند باخت دور رفت را جبران کنند یا نه.

بالاخره قیمت بلیت اعلام شد

در این مدت حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در مورد قیمت‌گذاری بلیت بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما آنتلرز وجود داشت و بعضا از ارقامی همچون ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان سخن گفته می‌شد. با وجود این نهایتا قیمت رسمی بلیت‌ها برای بازی شنبه اعلام و بر این اساس مقرر شد بلیت‌های جایگاه و روبه‌روی جایگاه به قیمت ۸۰ و ۵۰ هزار تومان به فروش برسد و بلیت ارزان‌ترین بخش ورزشگاه یعنی پشت دروازه‌ها و طبقه بالا هم بهای ۳۰ هزار تومانی داشته باشد. این درحالی است که در بازی برگشت با السد بازه قیمت این بلیت‌ها ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان بود.

دیروز حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل پرسپولیس در دفاع از افزایش قیمت بلیت گفته است: «در شهر کاشیما قیمت بلیت بازی ۲۸ دلار بود که اتفاقا با استقبال خوب هواداران ژاپنی هم مواجه شد. به هر صورت بازی فینال است و هزینه‌های زیادی برای میزبانی از میهمانان خارجی و نیز مراسم افتتاحیه و اختتامیه در پی داشته است که قطعا هواداران هم این موضوع را درک خواهند کرد.» این توجیه گرشاسبی اما از آنجا اشکال پیدا می‌کند که او تفاوت سطح درآمد شهروندان ایران و ژاپنی را نادیده می‌گیرد. نمی‌شود که فقط مخارج را به دلار حساب کرد و از ریالی بودن درآمدهای ایرانیان چشم پوشید. البته در نهایت قیمتی که تعیین شد چندان بی‌ربط نیست و خوشبختانه تفاوت زیادی با ارقام انتزاعی ابتدایی دارد. بلیت‌فروشی اینترنتی از ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه روی سایت Gishe۳.com آغاز خواهد شد.

همه امیدوار به بازگشت

نکته بسیار مهمی که الان در اردوی پرسپولیسی‌ها به چشم می‌خورد، امیدواری چشمگیر بازیکنان و مربیان پرسپولیس به جبران نتیجه بازی رفت در تهران است. همه می‌دانند که برگرداندن باخت ۲ بر صفر کار بسیار سختی است و به‌عنوان مثال سال ۲۰۰۱ تیم‌ملی ایران نتوانست این نتیجه را برابر ایرلند جنوبی جبران کند. همین اتفاق چند سال پیش در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم برای استقلال در برابر اف.سی.سئول کره‌جنوبی رخ داد. کاشیما خط حمله بسیار قدرتمندی دارد و در مراحل قبلی در خاک چین و کره‌جنوبی جمعا ۶ گل به‌ثمر رسانده است. روییدن تنها یکی از این گل‌ها در آزادی باعث خواهد شد پرسپولیس برای صعود نیاز به چهار گل داشته باشد که واقعا ماموریت سختی است.

با وجود این بازیکنان پرسپولیس قویا عقیده دارند در بازی رفت بیشتر از قدرت کاشیما، مقهور اختلاف زمانی و شرایط خاص کشور ژاپن شده‌اند و مسابقه برگشت را طور دیگری برگزار خواهند کرد. در این چند روز تقریبا تک‌تک بازیکنان پرسپولیس با انتشار مطالبی روی صفحات شخصی‌شان وعده یک بازی برگشت متفاوت را داده‌اند که باید دید در نهایت موفق به عملی کردن این وعده بزرگ می‌شوند یا نه. در این میان خود برانکو هم برای بازگرداندن روحیه شاگردانش و نیز تهییج آنها سنگ تمام گذاشته و قاطعانه گفته پرسپولیس قدرت بازگشت به فینال را دارد. شاید تاثیرگذارترین جمله پروفسور در این مورد، چیزی بود که او در جمع بازیکنان گفت و خبرش به بیرون درز کرد: «در مسابقه برگشت باید طوری بازی کنید که انگار این آخرین بازی عمرمان است.»