سخت‌ترین ماموریت درآزادی

برانکو برای رسیدن به این مقصود، عینا از ترکیب بازی برگشت با السد قطر استفاده کرد. او شجاع خلیل‌زاده را به سمت راست خط دفاعی فرستاد، از زوج جلال حسینی و محمد انصاری در قلب خط دفاعی استفاده کرد و شایان مصلح را هم در سمت چپ این خط به‌کار گرفت. هافبک دفاعی قرمزها کمال کامیابی‌نیا بود که احمد نورالهی و سیامک نعمتی در دو سمت او بازی می‌کردند. بشار رسن پشت مهاجمان حضور داشت و علی علیپور و گادوین منشا هم دو مهاجم اصلی تیم بودند. بازی به‌طور غافلگیرانه‌ای با حملات پرسپولیس شروع شد و این تیم مهم‌ترین موقعیت مسابقه را در همان دقیقه دوم بازی از دست داد؛ جایی که توپ سرگردان درون محوطه جریمه به علی علیپور رسید و این بازیکن درست در مقابل دروازه توپ را به مدافع حریف کوبید. دقایقی بعد بشار رسن می‌رفت تا روی یک ضدحمله صاحب موقعیت عالی گلزنی شود، اما خطای آشکار مدافع حریف، او را متوقف کرد. شاید همین دو صحنه بود که کاشیمایی‌ها را شوکه کرد و باعث شد آنها در نیمه اول کند و محتاط ظاهر شوند.

واقعا در این نیمه کاشیما هیچ حرفی برای گفتن نداشت و پایان ۴۵ دقیقه نخست با تساوی بدون گل، پرسپولیسی‌ها را به قهرمانی آسیا امیدوارتر کرد. در نیمه دوم اما شرایط به‌طور کامل تغییر کرد. تیم ژاپنی که در مسابقات گذشته عمدتا از راه هوا و با ارسال‌های بلند به گل رسیده بود، در نیمه اول بازی با پرسپولیس فهمید این حربه مقابل حریف غربی کارساز نیست. در نتیجه آنها بازی را روی زمین کشاندند و با استفاده از پاس‌های تکضرب، در دقیقه ۵۹ به وسیله لئو سیلوا به گل رسیدند. سیلوا در این دقیقه با یک ضربه دقیق فنی از پشت محوطه جریمه گل نخست فینال را به‌ثمر رساند. پرسپولیس بعد از این گل سعی کرد جلو بیاید و به یک گل ارزشمند در زمین تیم حریف دست پیدا کند، اما این تیم قدرت کافی برای خلق موقعیت را نداشت و به‌نظر می‌رسد تفاوت ساعت ایران و ژاپن تاثیرش را روی بازیکنان گذاشته بود. در نهایت قرمزها در دقیقه ۷۰ و در صحنه‌ای که مشکوک به آفساید هم بود گل دوم را دریافت کردند تا کارشان برای مسابقه برگشت واقعا سخت شود. حالا پرسپولیس برای صعود به فینال نیاز به زدن سه گل در تهران و البته ثبت کلین‌شیت دارد که این دومی ماموریت سخت‌تری به‌نظر می‌رسد.

فاجعه سیامک

اتفاقات بد بازی برای برانکو اما در دقیقه ۹۰ تکمیل شد؛ جایی که سیامک نعمتی که یک کارت زرد هم داشت ناشیانه در تله بازیکن ژاپنی گرفتار شد و او را هل داد. عجیب اینکه داور حتی در این صحنه هم قصد نداشت کارت دوم را به نعمتی بدهد، اما سماجت سیامک و ادامه مناقشه توسط او که تا میانه‌های زمین هم دنبال شد، نهایتا کارت زرد دوم را برای این بازیکن به همراه آورد. به این ترتیب نعمتی مسابقه برگشت را از دست داد و این بدترین خبر برای برانکویی است که همه از دست‌های خالی‌اش خبر دارند. اگر تا روز شنبه آینده اتفاقی رخ ندهد و همه بازیکنان شرایط حضور در میدان را داشته باشند، احتمالا امید عالیشاه جای نعمتی را پر خواهد کرد؛ بازیکنی که این اواخر به وضوح افت کرده و دیروز هم از زمانی که به میدان آمد تقریبا تمام توپ‌ها را لو داد.

همه امیدوارند

نتیجه‌ای که در ژاپن رقم خورد بسیار بد بود و از نظر منطقی سخت است که شانس قهرمانی برای پرسپولیس قائل باشیم، اما بعد از مسابقه تقریبا همه بازیکنان و مربیان پرسپولیس به بازی تهران امیدوار بودند و وعده جبران دادند. هم خود برانکو و هم نفراتی مثل جلال حسینی و علیرضا بیرانوند با قدرت و اطمینان از بازگشت‌پذیر بودن این نتیجه سخن گفتند. شاید تجربه جبران شکست برابر الجزیره و الدحیل است که سرخ‌ها را اینقدر دلگرم می‌کند، اما حتما خود آنها هم می‌دانند که کارشان این‌بار خیلی سخت‌تر است. بسیار دشوار، اما نه غیرممکن. بازی برگشت دو تیم شنبه آینده از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.