فینال همه فینال‌ها

ما حتی هشت سال بود در این رقابت‌ها فینالیست هم نمی‌شدیم، اما پرسپولیس در فصلی که کمتر کسی روی این تیم حساب می‌کرد با دست خالی و بضاعت اندک پیش رفت و پیش رفت تا به این نقطه رسید؛ تلاقی طلایی حیرت و ناباوری با شعف و امید برای شکستن این طلسم لعنتی. بعد از همه این سال‌های زشت ناکامی، فوتبال ایران با تمام وجودش، با ذره‌ذره کالبد و جان و تنش عطش رسیدن به یک موفقیت بزرگ و مانا را فریاد می‌زند. این خاک، این خیابان‌ها در سخت‌ترین روزهای اقتصادی بی‌تاب پایکوبی مردمانی خسته و دردکشیده هستند که حالا فوتبال شاید تنها جان‌پناه‌شان باشد. پرسپولیس به سختی، سخت‌تر از آنچه بتوان تصورش را کرد، میلی‌متر به میلی‌متر این مسیر صعب‌العبور را طی کرده و حالا در سرزمین سامورایی‌ها به نوشتن برگ زرینی از تاریخ می‌اندیشد.

شاید خورشید پرسپولیس و فوتبال ایران، برای طلوعی دوباره اقلیم آفتاب تابان را برگزیده باشد؛ جایی که کاشیما به نمایندگی از یک ساختار قدرتمند اقتصادی و مدیریتی انتظار نماینده نحیف، اما بااراده و باشرف ما را می‌کشد. امروز و شنبه بعد از هر نتیجه‌ای که در فینال رقم بخورد، یادمان می‌ماند که پرسپولیس حتی برای سفر به ژاپن نتوانست هواپیما چارتر کند. آنها با کمترین امکانات به جایی رسیدند که برخی تیم‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با کرور کرور ثروت راهی به آن نداشتند. شاید به همین خاطر است که برانکو صراحتا گفته اگر با پرسپولیس قهرمان آسیا شود، بزرگ‌ترین افتخار دوران مربیگری‌اش را کسب کرده است. یادمان باشد او به‌عنوان دستیار با کرواسی به مقام سوم جام‌جهانی ۹۸ فرانسه رسید و به‌عنوان سرمربی در لیگ‌های کرواسی و چین قهرمانی لیگ را کسب کرد.

او در ایران هم انبوهی از موفقیت‌ها را داشته که شامل رقم زدن یکی از آسان‌ترین صعودهای تیم ملی کشورمان به جام‌های جهانی و البته قهرمانی بازی‌های آسیایی بوسان و سومی جام‌ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ است. با این همه او تشنه افتخاری دراماتیک‌تر است؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد نام ایوانکوویچ را کنار ۱۳ سربازش در تاریخ فوتبال ایران و آسیا ثبت خواهد کرد. تیمی که یک سال نتوانست بازیکن بگیرد، اما با سر بالا و سینه سپر و غیرت و توانایی به یک قدمی جام رسید. دیروز به رسم سنت کنفدراسیون فوتبال آسیا، سرمربیان دو تیم جام قهرمانی را لمس کردند و عکسی به یادگار با آن انداختند، اما میلیون‌ها ایرانی با تمام وجودشان آرزو می‌کنند هفته بعد این تنها دست برانکو ایوانکوویچ باشد که روی جام می‌ماند.

یک تا دو میلیون دلار پاداش مخفی

پرسپولیس در صورت قهرمانی در آسیا ۴ میلیون دلار و در صورت نایب‌قهرمانی ۲ میلیون دلار پاداش دریافت خواهد کرد، اما آنچه درحال‌حاضر کمتر کسی به آن توجه دارد، پاداش سرشار فیفا به تیم‌های حاضر در جام‌جهانی باشگاه‌ها است؛ مسابقاتی که سرخپوشان می‌توانند با قهرمانی در آسیا مجوز حضور در آن را کسب کنند. جام‌جهانی باشگاه‌ها ۲۰۱۸، آذرماه امسال در امارات برگزار خواهد شد. این مسابقات پنج شرکت‌کننده قطعی دارد. رئال‌مادرید و گوادالاخارای مکزیک به‌عنوان قهرمانان اروپا و آمریکای مرکزی در کنار قهرمانان آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی که تا دو ماه آینده مشخص خواهند شد، پنج شرکت‌کننده قطعی در این تورنمنت هستند. تیم ششم هم از دل برگزاری یک بازی پلی‌آف بین العین امارات به‌عنوان سهمیه کشور میزبان و ولینگتون به‌عنوان قهرمان اقیانوسیه مشخص خواهد شد. بنابراین اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود، سهمیه قطعی حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها را تصاحب خواهد کرد.

طبق قرعه‌کشی انجام‌شده، آنها در یک‌چهارم نهایی با گوادالاخارا بازی خواهند کرد و در صورت پیروزی برابر این تیم، در نیمه‌نهایی به مصاف رئال‌مادرید افسانه‌ای می‌روند. اینجاست که بحث شیرین پاداش‌ها پیش می‌آید. طبق قوانین فیفا، قهرمان جام‌جهانی باشگاه‌ها ۵ میلیون دلار دریافت می‌کند، پاداش نایب‌قهرمانی ۴ میلیون دلار است و تیم‌های سوم تا ششم هم به ترتیب ۵/ ۲، ۲، ۵/ ۱ و یک میلیون دلار جایزه خواهند گرفت. جالب اینجاست که حتی تیم هفتم یا حذف‌شده در پلی‌آف هم دست خالی مسابقات را ترک نمی‌کند و ۵۰۰ هزار دلار پاداش می‌گیرد! بنابراین روشن است که پرسپولیس با قهرمانی در آسیا و حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها، حداقل دریافت پاداش یک میلیون دلاری تیم آخر را قطعی می‌کند و می‌تواند این رقم را با برتری بر نماینده مکزیک، تا دو میلیون دلار افزایش بدهد. بنابراین بازی امروز از نظر اقتصادی هم از آنچه گمان می‌کنید به مراتب ارزنده‌تر است و می‌تواند حداقل ۵/ ۳ میلیون دلار به درآمد قرمزها اضافه کند.

برانکو چه گفت؟

برانکو ایوانکوویچ که بعد از صعود تیمش به فینال لیگ قهرمانان از همیشه پرروحیه‌تر نشان داده، دیروز در نشست خبری پیش از بازی هم از موضع قدرت و امیدواری سخن گفت. سرمربی پرسپولیس به بازی سرنوشت‌ساز امروز این‌طور واکنش نشان داد: «با همه آمادگی و توان خودمان و به‌عنوان بهترین تیم منطقه به فینال راه یافتیم. به خوبی کاشیما را آنالیز کرده‌ایم و نقاط ضعف و قوت‌شان را می‌شناسیم. امیدوارم روند خوبمان را در فینال هم ادامه دهیم و با یک نتیجه خوب ژاپن را ترک کنیم. بازیکنان‌مان آماده‌اند تا با هر اتفاقی مقابله کنند. ما بهترین تدارک را برای حضور در فینال داشته‌ایم اما فکر می‌کنم بتوانیم بهترین راه و بهترین عملکرد را در زمین ارائه دهیم.» محمد انصاری هم که در این نشست کنار برانکو حضور داشت در مورد بازی رفت با کاشیما گفت: «هدف ما از ابتدا قهرمانی بوده است. حریف را خوب آنالیز کردیم و احترام زیادی برای کاشیما قائل هستیم. برای پرسپولیس و کشورمان ایران با تمام قدرت به میدان می‌رویم. امیدوارم بازی خوب، جوانمردانه و با کیفیتی را شاهد باشیم.»

سرمربی کاشیما چه گفت

گو اویوا، سرمربی کاشیما آنتلرز هم که طی چند روز گذشته اظهارات قاطعانه‌ای در مورد فینال داشته، در نشست خبری پیش از بازی بار دیگر بر ارائه یک نمایش تهاجمی از جانب شاگردانش تاکید کرد: «می‌خواهیم عملکردی مثبت از خود ارائه دهیم و بازی سراسر هجومی را مقابل پرسپولیس به نمایش بگذاریم. با هدف پیروزی گام به این بازی می‌گذاریم و می‌خواهیم در کنارش دروازه‌مان را هم بسته نگه داریم. برای رسیدن به این هدف هم به‌عنوان سرمربی تیم تمام تلاشم را خواهم کرد تا بازی رفت را به سود خود به پایان ببریم.»