لایق مجسمه

پرسپولیس که در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان با پنالتی علی علیپور یک بر صفر السد را شکست داده بود، در مسابقه برگشت برابر این تیم به تساوی یک بر یک رسید تا برای اولین‌بار در تاریخش به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. پرسپولیس بازی را بد شروع نکرد و مسابقه به سرعت به تعادل کشیده شد، اما ناهماهنگی بین جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده باعث شد یک توپ بسیار ساده برای السد تبدیل به موقعیت گل شود و بغداد بونجاح بی‌رحم هم با یک ضربه خشک دروازه را باز کند. این ناهماهنگی بین شجاع و جلال یک‌بار هم اواخر نیمه اول تکرار شد که یک موقعیت تک‌به‌تک به السد داد، اما خروج هندبالی علیرضا بیرانوند مانع از فروپاشی دوباره دروازه سرخ‌ها شد. این مساله از آن جهت ناشی می‌شد که برانکو به‌خاطر غیبت امید عالیشاه ناچار شده بود سیامک نعمتی را یک خط جلوتر ببرد و شجاع خلیل‌زاده را در سمت راست خط دفاعی به‌کار بگیرد.

قرمزها اما در همان دقایق آغازین نیمه دوم ضربه کاری را به السد زدند؛ جایی که همکاری دو پیکانی سابق سرخپوشان یعنی گادوین منشا و سیامک نعمتی منجر به ثبت گل مساوی شد. منشا با یک سانتر دقیق توپ را برای نعمتی فرستاد و سیامک هم با ضربه سرضربش گل مساوی را به‌ثمر رساند. به این ترتیب پرسپولیس که در مسیر صعود قرار گرفته بود، رو به اداره بازی آورد. آنها البته موقعیت‌هایی هم روی ضدحملات داشتند که هدر رفت. در عین حال السد در بیشتر دقایق نیمه دوم با وجود نیازش به گلزنی مرعوب جو فوق‌العاده ورزشگاه آزادی بود و تقریبا تا اواخر مسابقه نتوانست موقعیت گلزنی ایجاد کند. اینجا بود که ضربه سر ژاوی هرناندس نفس بیش از صد هزار تماشاگر را در سینه حبس کرد و خیلی‌ها گمان کردند کار تمام‌شده، اما سیو استثنایی بیرانوند به سبک داوید دخه‌آ پرسپولیس را فینالیست کرد.

واکنش خارق‌العاده بیرو در این صحنه با تمجید ویژه برانکو در نشست خبری بعد از بازی مواجه شد و البته بسیاری از معتبرترین رسانه‌های جهان مثل روزنامه‌های آس، گاردین و سایت گل به‌طور ویژه روی آن مانور دادند. بیرانوند که در صورت قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان بخت اول تصاحب توپ طلای آسیا هم خواهد بود، بعد از مهار پنالتی کریستیانو رونالدو به شهرت جهانی رسید و حالا دفع توپ ژاوی توسط او، بر اعتبار بین‌المللی بیرو خواهد افزود؛ آنچه هم برای پرسپولیس شیرین است و هم با توجه به افزایش احتمال ترانسفر بیرانوند در فاصله بین دو نیم‌فصل خطرناک به‌نظر می‌رسد!

کار بزرگ از یک مرد بزرگ

موفقیت تاریخی پرسپولیس در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا باعث افزایش بیش از پیش محبوبیت برانکو در ایران شده است. گذشته از درایت فنی او که حالا در گذر زمان به خوبی اثبات شده، ویژگی‌های رفتاری ایوانکوویچ هم در شکل‌گیری این پایگاه عظیم اجتماعی بسیار موثر بوده است. برانکو با وجود همه کمبودهای باشگاه و محرومیت کمرشکنی که پرسپولیس با آن مواجه بود، قراردادش را تمدید کرد و تیم را بدون غرولند در مسیر موفقیت پیش برد. او درحالی در بازی برگشت با السد روی نیمکت پرسپولیس نشست که وارد ششمین ماه از دوران عدم دریافت دستمزدش شده بود. با این وجود وقتی قبل از بازی ۴۰۰ هزار یورو پول به دست باشگاه رسید، برانکو از مدیریت خواست ابتدا دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی را بپردازد و بعدا برای خودش فکری کند. او دیروز هم در اولین تمرین سرخپوشان پس از صعود به فینال در جمع خبرنگاران راجع‌به مشکلات مالی‌اش گفت: «الان وقت حرف زدن در این مورد نیست. فعلا بروید و لذت ببرید.» بیهوده نیست که حالا خیلی از هواداران و حتی بازیکنان پرسپولیس خواهان تراشیده شدن مجسمه برانکو هستند؛ مردی با ترکیب دلنشین توانایی‌های فنی و کاراکتر معقول و محترم اجتماعی.

برانکو پول قراردادش را صاف کرد

صعود سرخپوشان به فینال لیگ قهرمانان آسیا باعث شد پرسپولیس ۲۵۰ هزار دلار بابت همین صعود به خودش اختصاص بدهد و البته دریافت حداقل پاداش دو میلیون دلاری بابت نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان را هم قطعی کند. این درحالی است که پرسپولیس تا رسیدن به این مرحله هم چیزی حدود یک میلیون دلار پاداش دریافت کرده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد برانکو فقط با پاداش‌های امسال (فارغ از جوایز فصل قبل لیگ قهرمانان) تا اینجا تمامی هزینه‌های حضورش در ایران را صاف کرده باشد. او در سه فصل گذشته به ترتیب ۷۰۰ هزار دلار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دستمزد می‌گرفته که حالا تقریبا معادل همین پول را در آسیا برای پرسپولیس صاف کرده است. این درحالی است که اگر سرخپوشان به مقام قهرمانی دست پیدا کنند، جایزه ویژه ۴ میلیون دلاری را از آن خود خواهند کرد که واقعا رویایی است و شاید بتواند تمام بدهی تاریخ باشگاه را صفر کند.