شکارچی‌های کی‌روش

باتجربه‌تر شده‌ایم

یک نکته بسیار مهم این است که ترکیب اصلی تیم‌ملی در جام‌ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا نسبت به جام‌جهانی تغییرات چشمگیری داشت و کی‌روش از آن مسابقات به‌عنوان فرصت جوانگرایی در تیمش سود برد. به این ترتیب بازیکنانی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، وریا غفوری، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در آن مسابقات برای اولین بار به ارنج اصلی ایران رسیدند؛ هرچند این آخری در جام‌جهانی سابقه بازی به‌عنوان نفر رزرو را داشت. در جام‌ملت‌های پیش رو اما انتظار می‌رود ترکیب ایران تفاوت چندانی نسبت به جام‌جهانی قبلی نداشته باشد و بازیکنان با هماهنگی بیشتری به میدان بروند. کی‌روش رسما اعلام کرده تمامی بازیکنان جام‌جهانی در اردوهای پیش از جام‌ملت‌ها حاضر خواهند بود. به علاوه در ترکیب اصلی تیم‌ملی در روسیه هم بازیکن چندان مسنی وجود نداشت که نیاز به آلترناتیو داشته باشد. فقط شاید بشود به مسعود شجاعی اشاره کرد که او هم فعلا در تراکتورسازی فصل نسبتا موفقی را پشت سر می‌گذارد. به این ترتیب انتظار داریم در امارات تیمی یکدست‌تر، باتجربه‌تر و موفق‌تر داشته باشیم. بازیکنی که در جام‌جهانی مقابل اسپانیا بازی کرده باشد، جام‌ملت‌ها واقعا چالش بزرگ و ملتهبی برایش نخواهد بود.

قدرتمندتر شده‌ایم

واقعیت آن است که تیم‌ملی در جام‌ملت‌های پیش رو پرقدرت‌تر و پرستاره‌تر از دوره قبلی این مسابقات خواهد بود. ما الان بازیکن فوق‌العاده‌ای مثل سامان قدوس را در اختیار داریم که از یک استعداد غافلگیرکننده بهره می‌برد. سامان در لیگ فرانسه به‌شدت درخشیده و چشم‌ها را خیره کرده است. متاسفانه او در جام‌جهانی کمتر بازی کرد، اما به احتمال فراوان در امارات ستاره فیکس تیم‌ملی ایران خواهد بود. به علاوه علیرضا جهانبخش امروز با چهار سال پیش به کلی متفاوت است. او بعد از سال‌ها به نماینده ایران در لیگ برتر انگلستان تبدیل شده و واقعا امیدواریم به اینکه او تورنمنت متفاوتی را پیش رو داشته باشد. مجید حسینی هم ستاره نوظهور تیم‌ملی در امارات است؛ بازیکنی که عملکردش در لیگ ترکیه با تمجید رسانه‌های این کشور همراه شده است.

دروازه امن‌تر

همه تیم‌های دنیا برای موفقیت نیاز به دروازه‌بان خوب دارند و این یک اصل پذیرفته شده در جهان فوتبال است. دروازه‌بان اصلی ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴ و جام‌ملت‌های ۲۰۱۵ علیرضا حقیقی بود. نه اینکه حقیقی (که اتفاقا این روزها بدون تیم است) گلر بدی باشد، اما واضح است که ضریب اطمینان بیرانوند از او بالاتر است. بیرو به‌خصوص در ورژن ملی‌اش واقعا یک ستاره است. او در جام‌جهانی ضربه پنالتی کریس رونالدو را مهار کرد و الان هم نامزد دریافت توپ طلای آسیا است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، او در جام‌ملت‌ها هم فیکس است و می‌توان به درخشش علیرضا امیدوار بود.

موفقیت پرسپولیس

شاید خیلی‌ها گمان می‌کردند رویای قهرمانی در آسیا با کیفیت فوتبال ایران همخوانی ندارد، اما پرسپولیس در دو فصل گذشته این خودباوری را به همه تزریق کرد. سرخپوشان با وجود همه مشکلاتی که داشته‌اند، دو فصل متوالی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند و این فصل در یک‌قدمی فینال قرار گرفته‌اند. مسلما عملکرد پرسپولیس مخصوصا در صورت تداوم موفقیت این تیم می‌تواند الهام‌بخش شاگردان کی‌روش باشد. تصورش را بکنید؛ قهرمانی پاییزی پرسپولیس در لیگ قهرمانان و قهرمانی زمستانی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها. آیا از این بهتر ممکن است؟