امید و البته کمی نگرانی

آبی‌ها در روزی که از حمایت یک ورزشگاه مملو از جمعیت سود می‌بردند و خیلی هم زود به یک گل بادآورده دست یافتند، نهایتا ۳بریک شکست خوردند. نکته مهم این مسابقه، کیفیت برتر السد در جریان بازی بود. یعنی تیم قطری علاوه بر کسب نتیجه، در طول بازی هم نمایش مقتدرانه‌ای داشت که حتی می‌توانست این تیم را به سمت کسب یک پیروزی پرگل‌تر رهنمون کند. معادلات این مسابقه طوری بود که وینفرد شفر یک سال بعد از حضورش در ایران، برای اولین بار تحت فشار هواداران و منتقدان قرار گرفت. از سوی دیگر پرسپولیس هم در دوحه با یک گل برابر الدحیل شکست خورد. البته قرمزها بد بازی نکردند، اما نتیجه به دست آمده واقعا خوب نیست. پیروزی یک‌برصفر برای تیم میزبان در مسابقه رفت، یک نتیجه ایده‌آل است؛ چرا که اگر الدحیل با خط حمله قدرتمندش در تهران فقط یک بار دروازه سرخپوشان را فرو بریزد، پرسپولیس ناچار است برای صعود سه گل به این تیم قدرتمند بزند. البته حداقل روی کاغذ شانس قرمزها برای صعود بیشتر از آبی‌های تهران است. هم برانکو و هم بازیکنان مهم تیم بعد از بازی رفت گفتند که باخت یک بر صفر برای‌شان با تساوی بدون گل فرقی نداشت، چراکه در هر دو صورت موظف به گلزنی در تهران خواهند بود. حالا هفته سرنوشت‌ساز از راه رسیده و دوشنبه‌شب هر دو نماینده کشورمان به مصاف رقبا خواهند رفت. به این ترتیب ابتدا پرسپولیس از ساعت ۱۸:۳۰ به مصاف الدحیل می‌رود و پس از آن استقلال از ساعت ۲۰:۳۰ با السد پیکار می‌کند.

چشم‌های باز در اردوی پرسپولیس

پرسپولیسی‌ها به صعود امیدوارند. مرور رفتار و گفتار سرخ‌ها طی چند روز گذشته به وضوح نشان می‌دهد که آنها بیشتر از یک حماسه بزرگ و هیجانی، دنبال ارائه یک بازی عاقلانه برای کسب پیروزی هستند. قرمزها «واقعا» باور دارند که می‌توانند الدحیل را ببرند. برانکو چند روز پیش گفته بود تیمش برای صعود نیازی ندارد خودش را به در و دیوار بکوبد و باید عقلانیت لازم را به خرج بدهد. او دیروز هم حرف‌هایی زده که نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها به‌طور همزمان فضای هشدار و امیدواری برای بازی برگشت ساخته‌اند. مربی کروات می‌گوید: «وضعیت تیم خیلی سخت است. وضعیت ماهینی و رسن نامعلوم است. همچنین جلال از ناحیه پایین زانو درد داشت و سیامک هم محروم است. علاوه بر این، بازیکنان مصدوم الدحیل به بازی برگشت می‌رسند. من بعد از بازی رفت هم گفتم که ما به حمایت هواداران نیاز داریم و روی آن حساب زیادی کردیم و امیدوارم که ورزشگاه پر از تماشاگر باشد تا از ما حمایت کند.»

گرشاسبی قول پرداخت پاداش قابل توجه به سرخپوشان در صورت صعود از این مرحله را داده، اما برانکو تاکید دارد تیمش برای کسب پاداش بازی نمی‌کند: «بازیکنان پرسپولیس برای پاداش بازی نمی‌کنند. آنها برای افتخارآفرینی به میدان می‌روند، چون برای هر بازیکن افتخار است که به‌عنوان نماینده کشورش در لیگ قهرمانان آسیا حاضر باشد.» به علاوه سایت «گیشه۳» که به تازگی برای فروش اینترنتی بلیت‌های مسابقات پرسپولیس راه‌اندازی شده، فروش بلیت‌های دیدار با الدحیل را شروع کرده که تا عصر دیروز ظرفیت جایگاه ویژه و روبه‌روی جایگاه برای این بازی تکمیل شده است. بلیت‌های این مسابقه با سه قیمت ۳۵، ۲۵ و ۱۵ هزار تومانی به فروش می‌رسد. بلیت‌فروشی الکترونیک تا پایان روز یکشنبه ادامه خواهد یافت و بلیت‌های باقی‌مانده روز دوشنبه در محل ورزشگاه به فروش خواهد رسید.

اراده جدی استقلالی‌ها

همزمان اما استقلالی‌ها هم طی چند روز گذشته فضایی در تیم‌شان ساخته‌اند که به شدت بوی امیدواری به رقم زدن یک بازگشت حماسی و معجزه‌آسا را می‌دهد. وینفرد شفر قبل از اعزام بازیکنان به قطر، در فرودگاه رو به آنها گفته: «هرکس احساس می‌کند ما شانسی برای جبران نتیجه بازی رفت نداریم، با ما نیاید.» او البته حق دارد امیدوار باشد، چرا که ۲۵ سال پیش به‌عنوان سرمربی کارلسروهه باخت ۳بریک در بازی رفت برابر والنسیا در جام یوفا را در مسابقه برگشت با نتیجه هفت بر صفر جبران کرده است! او می‌داند که این فوتبال است و هر اتفاقی می‌تواند در آن رخ بدهد. مصاحبه‌های امیرحسین فتحی، سرپرست باشگاه استقلال هم در این چند روز امیدبخش بوده و او سعی کرده تمام‌قد پشت بازیکنان تیمش بایستد. شاید روی کاغذ همه چیز به سود السد باشد، اما استقلالی‌ها دست‎‌کم این مزیت را دارند که دیگر فشاری روی آنها نیست. آنها قورباغه‌شان را در بازی رفت قورت داده‌اند و همه ملامت‌های بعد از حذف را تحمل کرده‌اند، پس حالا فقط یک فرصت بکر برای تاریخ‌سازی پیش روی این تیم است که باید از آن استفاده کنند.

دربی متفاوت

نکته ویژه اینجا است که پنج‌شنبه هفته آینده دربی شماره ۸۸ تهران برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای که به شدت تحت تاثیر نتایج آسیایی سرخابی‌ها خواهد بود. در این مسابقه برای اولین بار قانون تقسیم ۹۰ به ۱۰ سکوها به سود تیم میزبان اجرا می‌شود. در بازی رفت استقلال صاحبخانه است و ۹۰ درصد سکوها را در اختیار خواهد داشت. طبعا اگر این تیم با سرافکندگی آسیایی راهی آن بازی شود، ممکن است سکوها خالی بماند و ضربه بدتری به پیکر استقلال وارد شود، اما ارائه یک بازی آبرومندانه در دوحه (و نه حتی لزوما کسب مجوز صعود) می‌تواند در دربی و متعاقبا ادامه لیگ هم به آبی‌ها کمک کند.